• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تغییر کاربری فزاینده زمین در کشور عادی نیست

  • کد خبر : 15660
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تغییر کاربری فزاینده زمین در کشور عادی نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از تغییر کاربری زمین به عنوان مهمترین چالش کشاورزی در کشور یاد کرد و گفت: تغییر کاربری های فزاینده زمین در کشور عادی نیست. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی محمد شاعری با موضوع ‘نشست هم اندیشی بخش آب، کشاورزی ، […]

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از تغییر کاربری زمین به عنوان مهمترین چالش کشاورزی در کشور یاد کرد و گفت: تغییر کاربری های فزاینده زمین در کشور عادی نیست.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی محمد شاعری با موضوع ‘نشست هم اندیشی بخش آب، کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست’، افزود: ویلاهایی در دل جنگل های شمال کشور با کاربری غیر مسکونی ساخته و بعد از چند سال نیز تخریب می شود.
وی با طرح این پرسش که چطور ممکن است باهمه نظارت و دقت دستگاه قضایی این مسائل رخ بدهد، گفت: تخریب این ویلاها بعد از اعتراض مقامات تراز اول کشور صورت می گیرد که اثرات بدی را در جامعه ایجاد می کند که از جمله آن بی اعتمادی بخشی از مردم است.
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی از تغییر کاربری زمین به عنوان چالش جدی بخش کشاورزی نام برد و افزود: مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین سختگیرانه و اقتصادی کردن کشاورزی می تواند در رفع پاره ای از این مشکلات تاثیر بگذارد.
وی افزود: با وجود مافیای تغییر کاربری زمین در کشور، دستگاههای اجرایی مراقب باشند تا توسط این مافیا دور زده نشوند.
** شرایط بحرانی بیش از ۶۰ درصد از دشت های کشور
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی شرایط کنونی ذخایر آبی دشت های کشور را بحرانی توصیف کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد این حوزه ها در شرایط بحرانی و وضعیت ممنوعه قرار دارند.
وی با اظهار این که شاخص آب کشور در مقایسه با جهان خوب نیست، افزود: اکنون از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب آب کشور بهره برداری می شود که عبور از خط قرمزها در این حوزه است.
شاعری شاخص آب در کشور را بالای ۸۰ درصد ارزیابی کرد و علت آن را بهره برداری بی رویه از سفره های زیرزمینی و استفاده نکردن از فناوری در بخش کشاورزی دانست.
نسبت بهره برداری به استحصال را شاخص آب می گویند. این نسبت اگر ۴۰ درصد باشد نرمال است و بالاتر از آن تنش آبی محسوب می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: تداوم خشکسالی طی چند سال و بروز پدیده تغییر اقلیم هم از مسائلی است که اکوسیستم طبیعی کشور را دچار خطر کرده است.
وی افزود: تدام این روند باعث اتمام ذخایر راهبردی و دیگر بحران ها خواهد شد.
شاعری گفت: برای مقابله با این مسائل دیگر فرهنگ سازی، تذکر و تدوین مقررات اثرگذار نیست، بلکه با توسعه فناوری های نوین برای استفاده از آب های سطحی، حفظ پوشش گیاهی و نفوذ آب در حوزه های بالادست، می بایست این مساله را مدیریت کرد.
این نماینده مجلس از آب و محیط زیست به عنوان دو بحران اصلی کنونی کشور نام برد و اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با قبول این دو بحران می بایست منابع، امکانات و مدیریت را برای این بحران ها متمرکز کند.
** کلاه بزرگ برای استان های شمالی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از مصوبه کشاورزی اعلام کردن استان های شمالی کشور به عنوان ‘کلاهی بزرگ’ بر سر این استان ها یاد کرد و گفت که این مصوبه مانع صنعتی شدن استان ها شده است.
وی گفت: در حالی که کشورهای دنیا با داشتن عرصه های طبیعی، صنایع متناسب و بدون آلاینده را در مناطق مختلف مستقر کرده اند، استان های شمالی از این مزیت محروم مانده اند.
شاعری آمار بیکاران در مازندران را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و افزد: بخشی از وجود ۱۲۰ هزار بیکار در مازندران ناشی از همین ممنوعیت استقرار صنایع بالادستی در استان بوده است.
وی ادامه داد: با برچیده شدن این مصوبه، این استان با فاصله زیاد در حال حرکت برای توسعه است.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی همچنین در این نشست با طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران مخالفت کرد.
وی گفت که در صورت اصرار برای انتقال آب به کویر مرکزی، می توانند طرح انتقال آب از خلیج فارس را فعال کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.