• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

انتقاد کهرم از بازی دو سر باخت محیط‌بانان

  • کد خبر : 15616
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۴۰
انتقاد کهرم از بازی دو سر باخت محیط‌بانان

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از وضعیت قضایی و معیشتی محیط‌بانان، اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر محیط‌بانان مقابل شکارچی متخلف مقاومت و از اسلحه استفاده کنند محکوم به اعدام می‌شوند و اگر از آن استفاده نکنند شهید می‌شوند، بنابراین باید اسلحه را از آنها بگیرند. مراسم تشییع پیکر محیط‌ بان شهید […]

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از وضعیت قضایی و معیشتی محیط‌بانان، اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر محیط‌بانان مقابل شکارچی متخلف مقاومت و از اسلحه استفاده کنند محکوم به اعدام می‌شوند و اگر از آن استفاده نکنند شهید می‌شوند، بنابراین باید اسلحه را از آنها بگیرند.

مراسم تشییع پیکر محیط‌ بان شهید منوچهر شجاعیان
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا؛ اسماعیل کهرم، ضمن ابراز تاسف از شهادت سه تن از محیط ‌بانان کشور گفت: محیط‌بانان افراد شجاعی هستند که جانشان را کف دست گرفته‌اند و بخاطر علاقه‌ای که به محیط زیست و شغل خویش دارند چنین فداکارانه کار می‌کنند. حادثه اخیر شهادت مظلومانه این محیط‌بانان فاجعه‌ای است که خانواده‌ها و دوستان و همکاران و جامعه محیط زیست کشور را داغدار کرده است.

اسلحه را از محیط‌بانان بگیرند

وی با تاکید بر اینکه شرایط مناسب حمل و استفاده از سلاح برای محیط بانان کشور وجود ندارد، گفت: در این شرایط باید اسلحه را از محیط‌بانان بگیریم چون اگر مقابل شکارچی متخلف مقاومت و از اسلحه استفاده کنند محکوم به اعدام می‌شوند و اگر از آن استفاده نکنند شهید می‌شوند، بنابراین وجود اسلحه از هر دو طرف برای آنها مشکل‌زاست. از یک طرف با اعدام و از طرف دیگر با شهادت مواجه هستند.

به گفته کهرم، اگر مجرم و متخلفی در حین عملیات توسط پلیس کشته شود، این نیروی پلیس حتی یک ساعت هم بازداشت نمی‌شود چه برسد به آنکه محاکمه و حکم قصاص او صادر شود، چون برای برقراری نظم و امنیت و مقابله با متخلفین این اتفاق افتاده است در حالیکه ما به محیط‌بانی اسلحه داده‌ایم که در دادگاه به جرم قتل محکوم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسلحه نوعی عامل تحریک‌کننده برای متخلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: پلیس انگلستان مسلح نیست و از زمانی که اسلحه از تجهیزات پلیس حذف شده میزان کشته شدن آنها به ۳/۱ کاهش یافته است. وقتی شکارچی، اسلحه محیط‌بان را می‌بیند تحریک می‌شود و از اسلحه خود استفاده می‌کند در حالیکه اغلب شکارچیان بومی منطقه و برای محیط‌بانان شناخته شده هستند بنابراین هنگامی که تخلفی از این افراد سر می‌زند محیط‌بانان می‌توانند آنها را به راحتی شناسایی و اقدام به دستگیری آنها کنند در حالیکه داشتن اسلحه در حین عملیات عامل تحریک کننده‌ای برای شکارچی متخلف محسوب می‌شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به کارگیری سلاح توسط محیط‌بان شرایط خاص خود را دارد که باید رعایت شود اول اینکه باید اسلحه به نام فرد مشخص تخصیص یافته باشد. در هنگام استفاده هم محیط بان باید سه دفعه ایست بدهد و بعد تیرهوایی شلیک کند و در صورتی که جان خود یا همکارانش در خطر بود می‌توانند از کمر به پایین شلیک کنند.

کهرم تاکید کرد: قاضی بر اساس کتاب قانون رای صادر می‌کند و با شرایط کنونی محیط بان محکوم به قتل می‌شود، بنابراین یا باید محیط‌بان که اجازه حمل سلاح دارد تمام امتیازهای آن را داشته باشد یا باید اسلحه را از او بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به سه تن از محیط‌بانان محکوم به اعدام که به تازگی با کسب رضایت شاکیان آزاد شدند، گفت: قبل از عید و در شروع سال ۹۵ بود که سه تن از محیط‌بانان کشور بعد از گذراندن سال‌ها در زندان، با سختی بسیار و با دادن دیه‌های سنگین از دم تیغ رهایی یافتند و حالا هم طی دو روز شاهد به شهادت رسیدن سه تن از محیط بانان دلسوز و شجاع کشور بودیم.

محیط‌بانی پشت میله‌های زندان

کهرم افزود: این افراد چه گناهی داشتند که باید چندین سال از بهترین سال‌های جوانی و عمر خود را در زندان بگذرانند در حالی که قصد آنها حفاظت از کشور بود. در حال حاضر نیز محیط‌بان دیگری به نام “افضلی” در زندان کرمان روزهایش را سپری می‌کند.

این مقام مسئول سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین با انتقاد از میزان دریافتی‌های محیط‌بانان اظهار کرد: این گروه با این سختی کار و تحمل دوری از خانواده از هر کارمند دولتی دریافتی کمتری دارند. در این خانواده‌ها معولا زنان به تنهایی مسئولیت اداره امور داخلی خانواده را برعهده دارد چون مردان ساعات بسیاری را در منطقه در حال خدمت هستند.

وی افزود: بسیاری از محیط‌بانان به من می گویند که به خاطر دوری از خانه و خانواده اصلا متوجه نمی‌شوند که فرزندانشان چه زمانی بزرگ می‌شوند و شاهد اتفاقات مهم زندگی فرزندانشان نیستند ولی با این وجود نه حقوق مناسبی دارند و نه زودتر از موعد می‌توانند بازنشسته شوند.

مجلس کاری برای بهبود وضعیت قضایی و معیشتی محیط‌بانان انجام دهد

کهرم در پایان در مورد اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در این باره و اعلام آمادگی کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار به منظور وضع قوانین جدید حمایت از محیط‌بانان اظهار کرد: امیدوارم شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و سایر نمایندگان دست به کار شده و کاری برای بهبود وضعیت محیط‌ نان در در حوزه قضایی و معیشتی انجام دهند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.