• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

پیگیری احیای وزارت جهاد سازندگی / نماینده مجلس نهم: وزارت جهاد سازندگی باید احیا شود

  • کد خبر : 15562
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
پیگیری احیای وزارت جهاد سازندگی / نماینده مجلس نهم: وزارت جهاد سازندگی باید احیا شود

در کشور ظرفیت بسیار بالایی از مهندسین و متخصصین کشاورزی موجود است که با هدایت در این طرح می توانند به ارتقا عملکرد محصولات کشاورزی منجر شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از دهقان نیوز؛ نماینده مجلس نهم با تاکید بر افزایش بهره‌وری با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: در کمیسیون تلفیق مجالس […]

در کشور ظرفیت بسیار بالایی از مهندسین و متخصصین کشاورزی موجود است که با هدایت در این طرح می توانند به ارتقا عملکرد محصولات کشاورزی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از دهقان نیوز؛ نماینده مجلس نهم با تاکید بر افزایش بهره‌وری با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: در کمیسیون تلفیق مجالس قبلی طرحی را مبتنی بر احیای مجدد وزارت جهادسازندگی تصویب کردیم اما نمی دانم که آیا نمایندگان فعلی مجلس شجاعت تصویب نهایی این طرح را دارند یا خیر.

جهانسوز، رئیس بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی به تشریح فعالیت های سازمان طی سال گذشته پرداخت و از طرح «بسیج همگام با کشاورز» به عنوان یکی از طرح های مهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی اشاره کرد.

وی افزود: در کشور ظرفیت بسیار بالایی از مهندسین و متخصصین کشاورزی موجود است که با هدایت در این طرح می توانند به ارتقا عملکرد محصولات کشاورزی منجر شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیات سوره انفال گفت: سه مولفه ی ایمان، صبر و کار جمعی می تواند باعث شود یک جمع مومن بیست نفره بر دویست نفر غالب شوند و این همان چیزی است که جهادسازندگی در جنگ تحمیلی به نمایش گذاشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه همان ظرفیتی که در جنگ هشت ساله از ایمان و صبر جهادگران ما نشأت می گرفت می تواند امروز مشکلات اقتصادی کشور را نیز مرتفع کند گفت: اگر در اقتصاد پیشرفت نکنیم به این معناست که این ظرفیت را مدیریت نکردیم.

*افزایش بهره وری با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

وی در تبیین مشکلات اقتصاد کشاورزی کشور، یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی را یکپارچه سازی زمین های کشاورزی برشمرد و افزود: امر یکپارچه سازی زمین های کشاورزی همان نکته ای است که در بند اول سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اولا به عنوان مردمی کردن اقتصاد و ثانیا به عنوان کار جمعی و مشارکتی به آن اشاره شده است، اما متاسفانه قطعات زمین های کشاورزی به مرور زمان بین صاحبان کوچکتر شده که همین امر موجب بالا رفتن هزینه های تولید اعم از نیروی انسانی، آبیاری، مبارزه با آفات و… شده و راندمان را کاهش داده است. در نتیجه ی این اتفاقات، قیمت تولیدات داخلی نسبت به واردات همان محصول بالاتر می شود که باعث شده برخی به فکر احمقانه ی واردات محصولات کشاورزی استراتژیک بیفتند.

*طرح احیای وزارت جهاد سازندگی در کمیسیون تلفیق تصویب شد

وی با اشاره به اینکه حداقل ده ملیون تن گندم برای تهیه ی نان در کشور نیاز است، کاهش قیمت تولید گندم داخلی را منوط به بالا بردن بازدهی از طریق حفظ مالکیت شخصی زمین داران در عین یکپارچه سازی مزارع با استفاده از تعاونی ها دانست و گفت: برای اینکه روستا محور توسعه بشود باید از توسعه ی روستایی حمایت کنیم و چه بسا نیاز باشد که وزارت جهادسازندگی دوباره احیا شود.

این نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون تلفیق مجالس قبلی طرحی را مبتنی بر احیای مجدد وزارت جهادسازندگی تصویب کردیم اما نمی دانم که آیا نمایندگان فعلی مجلس شجاعت تصویب نهایی این طرح را دارند یا خیر.

مصباحی مقدم با اشاره به روستاهای نمونه ای که تولیدات خود را صادر می کنند گفت: باید کاری کنیم در روستا محصول نهایی شود یعنی فرآوری، بسته بندی و صنایع وابسته به آن را باید به روستاها ببریم.

*توانایی تامین غذای سیصد میلیون نفر را داریم

وی با تقدیر از طرح بسیج همگام با کشاورز گفت: محققین نشان داده اند با ظرفیت آب و خاکی که ایران دارد می تواند سیصد میلیون نفر را تامین غذایی کند و راهکار اینکه بتوان چنین ظرفیتی را عملیاتی کرد این است که باید روش های کشاورزان نمونه را به سایر کشاورزان نیز بیاموزیم. آموزش حرفه و فن کشاورزی به جوانان از طریق مهندسان متعهد کشاورزی می تواند یکی از راه های ارتقا سطح تولیدات کشاورزی باشد.

وی در پایان صحبت هایش به مدیریت آب و خاک اشاره کرد و افزود: اگر بهره وری در مقوله آب از روش های آبخیزداری و آبخوان داری و جلوگیری از هدررفت آب با استفاده از جوی های سیمانی و لوله های مناسب بهبود یابد، تولیدات کشاورزی تا سه برابر افزایش پیدا می کند.

زالی رییس اندیشکده ی آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز از تولید جزواتی با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها در حوزه کشاورزی در این اندیشکده خبر داد. وی پیشنهاد داد با همکاری سازمان بسیج قشر مهندسین کشاورزی بتوان از جزوات مربوط به مشکلات کشاورزی که در این اندیشکده تولید شده جهت بهبود مشکلات کشاورزی کشور بهره برد.

 آیت الله عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به تجلیل از مقام شامخ آن بانوی بزرگ اسلام پرداخت و با اشاره به زندگی و سیره نبی مکرم اسلام گفت: تمامی انبیا الهی به جز یکی از آنها، کشاورز یا دامدار بوده اند.

وی در ادامه با استناد به احادیث و روایات وارده از حضرت رسول (ص) کشاورزی و دامداری را بهترین شغل برشمرد و افزود: در متون فقهی ما کشاورزی جزء مستحبات نفسی محسوب می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.