• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

عامل انسانی، علت ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع

  • کد خبر : 15041
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
عامل انسانی، علت ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت که براساس بررسی ها، علت وقوع ۹۵ درصد از آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور، عامل انسانی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، خداکرم جلالی در نشست ملی و نخستین کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در عرصه های […]

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت که براساس بررسی ها، علت وقوع ۹۵ درصد از آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور، عامل انسانی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، خداکرم جلالی در نشست ملی و نخستین کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی در شهرستان عباس آباد مازندران افزود: علت پنج درصد بقیه آتش سوزی ها هم عوامل طبیعی است.

وی گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از آتش سوزی ها هم عمدی است که بیشتر به خاطر اختلافات یا سودجویی برای تصرف اراضی رخ می دهد.

جلالی، بی احتیاطی در سوزاندن پسمانده زراعت و بی توجهی گردشگران و شکارچیان در خاموش کردن آتشی را که برای رفع نیازشان روشن می کنند ، از دلایل غیرعمدی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع برشمرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه آتش سوزی سالانه ۳۲۳ میلیارد تومان به جنگل ها و مراتع کشور خسارت وارد می کند، گفت : درسال ۹۴ شاهد کاهش ۴۶ درصدی آتش سوزی در جنگل های طبیعی بودیم ولی در مقابل آتش سوزی در مراتع کشور ۶۵ درصد رشد داشت.

وی افزود: باید با استفاده از تجارب بین المللی در قالب برگزاری کارگاه برای کاهش آتش سوزی در عرصه های طبیعی بهره ببریم.

جلالی آمار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در سال گذشته را ۲۰ هزار و ۷۸ مورد اعلام کرد و اظهار داشت : در سال ۹۳ نیز آمار آتش سوزی ۲۰ هزار و ۴۸ فقره بود.

وی افزود: سطح آتش سوزی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از ۱۹ هزارو ۶۸۱ هکتار به ۱۸ هزار و ۴۸۰ هکتار کاهش یافت.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : ۷۸ درصد آتش سوزی های صورت گرفته در عرصه های طبیعی کشور سطحی ، ۱۶ درصد تنه ای و ۶ درصد تاجی بود.

وی محل وقوع ۴۰ درصد از آتش سوزی ها را جنگل های طبیعی اعلام کرد و افزود: پنج درصد آتش سوزی ها هم در جنگل های دست کاشت و ۵۵ درصد در مراتع بوده است.

جلالی بیشترین میزان آتش سوزی را با ۷۰ درصد مربوط به منطقه زاگرس دانست و گفت که سه درصد آتش سوزی ها مربوط به جنگل های شمال و بقیه نیز مربوط به عرصه های جنگلی و منابع طبیعی سایر نقاط کشور بوده است.

وی استفاده از سوخت هیزمی، حضور دام در جنگل، اجرای طرح های عمرانی و توسعه معادن، آتش سوزی، آفات و بیماری ها، تخلیه زباله به صورت قاچاق ، توسعه شهرها و روستاها و تصرف و ساخت سازهای غیر قانونی را از عوامل مهم تهدید کننده منابع طبیعی کشور معرفی کرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین بر ضرورت به کارگیری روش های مناسب و کارآمد با استفاده از تجارب بین المللی برای خاموش کردن آتش در عرصه های طبیعی تاکید کرد و از اضافه شدن ۲۰۰ دستگاه خودرو اطفای حریق به ناوگان حفاظت کشور خبر داد.

جلالی گفت که از سال گذشته دفتر مدیریت بحران در جهاد کشاورزی شکل گرفت تا با تجهیز ناوگان اطفای حریق زمینی و هوایی و تامین نیروی آموزش دیده، کمبود ها را در این زمینه بر طرف کند تا خسارت ها به حداقل برسد.

وی از تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین ، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی به عنوان سه چالش مهم جهانی یاد کرد و اظهار داشت: مهم ترین راهکار برای مقابله با این چالش ها ، حفاظت از جنگل ها و مراتع است.

او افزود: با توجه به بازدهی خوبی که از مشارکت مردمی با واگذاری پنج میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی در سال ۹۴ به دست آمد، امسال نیز ۱۰ میلیون هکتار از این اراضی برای حفاظت بهتر با مشارکت مردمی به جوامع محلی سپرده خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۴٫۳ میلیون هکتار جنگل و ۸۴٫۸ میلیون هکتار مراتع است.

نشست ملی و نخستین کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پیشگیری و اطفای حریق از امروز در عرصه های منابع طبیعی در مرکز آموزشی منابع طبیعی کلارآباد عباس آباد آغاز به کار کرد و تا ۲۳ اردیبهشت با حضور مسئولان کشوری و رئیس مرکز پایش جهانی حریق، نماینده فائو در ایران و کارشناسانی از مقدونیه، آلمان و مغولستان ادامه می یابد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.