• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

نظر ابتکار درباره آمادگی شهرداری برای مدیریت آلودگی هوا

  • کد خبر : 14699
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
نظر ابتکار درباره آمادگی شهرداری برای مدیریت آلودگی هوا

مدتی پیش محمدباقر قالیباف از آمادگی شهرداری برای مقابله با آلودگی هوای تهران درصورت واگذاری اختیارات سخن گفته بود و از برنامه شهرداری و انجام مطالعاتی در این باره نیز خبر داده بود. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: شهرداری باید به تکالیف مشخص شده خود از سوی دولت در […]

shahrdariمدتی پیش محمدباقر قالیباف از آمادگی شهرداری برای مقابله با آلودگی هوای تهران درصورت واگذاری اختیارات سخن گفته بود و از برنامه شهرداری و انجام مطالعاتی در این باره نیز خبر داده بود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: شهرداری باید به تکالیف مشخص شده خود از سوی دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل کند و امکان سپردن امور کلان و نظارت به شهرداری وجود ندارد چون بسیاری از اختیارات در حوزه شهرداری نیست.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایسنا؛ ابتکار با اشاره به اینکه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در مقابله با آلودگی هوا نقش دارند که یکی از آنها شهرداری است، گفت: شهرداری باید مجموعه اقداماتی را در این زمینه انجام دهد و تاکنون هم یکی ازجمله بخش‌های موثر در کاهش آلودگی هوا بوده است.

امکان سپردن کلان نظارت به شهرداری وجود ندارد

وی با بیان اینکه شهرداری تهران اقدامات خوبی در بحث مقابله با آلودگی هوا داشته است، افزود: سازمان محیط زیست آمادگی هر نوع همکاری را با شهرداری در زمینه کاهش آلودگی هوا دارد و نماینده این بخش در کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا حضور دارد. همچنین در حال حاضر بخش زیادی از پایش‌ها به طور مشترک با شهرداری انجام می‌شود ولی امکان سپردن کلان نظارت به شهرداری وجود ندارد چون بسیاری از اختیارات در حوزه شهرداری نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: کشور نمی‌تواند اختیار موضوعات کلان همچون نظارت بر تولید خودروها را به یک شهرداری واگذار کند.

وی با بیان اینکه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که به بحث واردات و تعرفه‌ها مربوط است، برنامه ملی است اظهار کرد:‌ ارتقای استانداردهای خودروسازی کشور و لزوم رعایت استاندارد یورو ۴ بحث ملی است و سازمان محیط زیست به طور مستمر بر خطوط تولید خودروی کشور نظارت می‌کنند و شهرداری چه طور می‌تواند این کار را انجام دهد.

شهرداری باید به تکالیف مشخص شده از سوی دولت در زمینه کاهش آلودگی عمل کند

ابتکار با اشاره به اینکه چطور می‌توان واگذاری نظارت بر تولید بنزین در پالایشگاه اهواز را به شهرداری تهران سپرد، افزود: بخش مهمی از سیاست‌های مقابله با آلودگی هوا در سطح ملی هدایت می‌شود و دولت هم برای کاهش آلودگی بسته‌ای دارد و در حال اجرای آن است و شهرداری نیز باید به تکالیف خود در این زمینه عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مسئولیت کاهش آلودگی هوا بر عهده شهرداری است، گفت: شهرداری نمی‌تواند تکالیف ملی چون یکپارچه‌سازی معاینه فنی را انجام دهد زیرا این مسئله علاوه بر شهرداری به راهور ناجا نیز مربوط است و شهرداری نمی‌تواند بر راهور ناجا نظارت داشته باشد و از آن درخواست همکاری برای یکپارچه‌سازی معاینه فنی را بکند، بلکه این وظیفه وزارت کشور است که بر عملکرد راهور ناجا نظارت داشته باشد.

سازمان محیط زیست به طور ادواری از جایگاه‌های سوخت نمونه‌گیری می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط افزود: ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل بحث ملی و وظیفه وزارت نفت است و سازمان حفاظت محیط زیست به طور ادواری از تمام جایگاه‌های سوخت کشور نمونه گیری کرده و بنزین و گازوئیل را با استانداردها انطباق می‌دهد و این اقدام از عهده شهرداری خارج است.

ابتکار با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست می‌تواند برخی تکالیف خود را برون‌سپاری کند، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از پایش‌ها به طور مشترک با شهرداری انجام می‌شود ولی امکان سپردن کلان نظارت به شهرداری وجود ندارد چون بسیاری از اختیارات در حوزه شهرداری نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بخش‌هایی از کار نظارت به شهرداری سپرده شده و همکاری بسیار خوبی هم بین سازمان محیط زیست و شهرداری‌ وجود دارد که امیدواریم این همکاری‌ها تداوم یابد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.