• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

موفقیت طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در ایران

  • کد خبر : 14655
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
موفقیت طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در ایران

مشاور ارشد بین المللی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی از اجرای موفقیت آمیز این پروژه در ایران خبرداد و گفت: در مدت حدود سه سال اجرای این پروژه موفقیت های زیادی داشته ایم. سند اجرای پروژه پنج ساله مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ میان دولت ایران و سازمان […]

jangalمشاور ارشد بین المللی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی از اجرای موفقیت آمیز این پروژه در ایران خبرداد و گفت: در مدت حدود سه سال اجرای این پروژه موفقیت های زیادی داشته ایم.
سند اجرای پروژه پنج ساله مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ میان دولت ایران و سازمان ملل متحد به امضا رسید.
این طرح با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و برنامه عمران سازمان ملل متحد با هدف حفظ تنوع زیستی در پهنه جنگل های هیرکانی و تغییر مدیریت واحد به مدیریت چند منظوره در ایران آغاز شد.
پروژه مدیریت جنگل های چندمنظوره جنگل های هیرکانی به صورت پایلوت در سطح ۱۲۰ هزار هکتار جنگل های گیلان، گلستان و مازندران در حال اجراست.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، مایک موزر روز شنبه در کارگاه مشورتی استراتژی توسعه سبز منطقه هیرکانی که در ساری برگزار شد، اظهار کرد: جلب مشارکت مردمی و بسیج جوامع محلی برای حفظ و صیانت از جنگل های هیرکانی از جمله این دستاوردها و موفقیت هاست که در مدت اجرای این طرح محقق شد.
وی با اشاره به اینکه روستاها دراجرای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی نقش مهمی را ایفا می کنند ، افزود : به همین منظور برای ایجاد مکانیزم و ساز و کارهای همکاری بین بخشی در سطوح مختلف اقدامات لازم صورت گرفته است.
مشاور ارشد بین المللی چند منظوره جنگل های هیرکانی به تشکیل کمیته هماهنگی محلی برای اجرای این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: این کمیته متشکل از دستگاه های اجرایی محلی و نمایندگان روستاییان توانسته زمینه جلب مشارکت های عمومی را در روستاهای حاشیه جنگل فراهم کند.
وی از جوامع محلی که در مناطق حاشیه این جنگل ها زندگی می کنند به عنوان منبع مهمی برای تامین مشارکت برای اجرای این طرح نام برد و افزود: با استفاده از ظرفیت این جوامع و بخش خصوصی می توان در اجرای این طرح گام های مهمی برداشت.
موزر ادامه داد: کمیته منطقه ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی نیز به عنوان عالی ترین سطح برای اجرا توانسته است به موفقیت های لازم برای تدوین سند اجرا در استان های گیلان، مازندران و گلستان برسد.
مشاور ارشد بین المللی چند منظوره جنگل های هیرکانی پایداری جنگل های هیرکانی را منوط به داشتن منابع و گونه های گیاهی و جانوری آن دانست و ادامه داد: اجرای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی توانسته به حفظ این منابع کمک کند.
جنگل های هیرکانی (خزری) در شمال ایران قرار دارد که این جنگل های کهنسال پهن برگ به مساحت یک و ۹۴ میلیون هکتار است که از گونه های گیاهی بومی و در معرض تهدید را در خود جای داده است.

حمایت سازمان ملل از پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی
مشاور ارشد بین المللی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی گفت: همانگونه که سازمان ملل برای حفاظت و صیانت از محیط زیست تسهیلات در نظر می گیرد برای اجرای پروژه ملی و حفظ جنگل های منحصر به فرد هیرکانی هم قابلیت اجرا دارد.
مایک موزر، شنبه در حاشیه کارگاه مشورتی استراتژی توسعه سبز منطقه هیرکانی در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای این پروژه از حمایت های مالی و پشتیبانی برنامه توسعه ملل متحد برخوردار می شود.
مشاور ارشد بین المللی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی گفت: در این پروژه با استفاده از ظرفیت ها و مکانیزم های لازم بازیگردان های مدیریت جنگل از جمله سازمان جنگل ها، حفاظت از محیط زیست، وزارت کشور، میراث فرهنگی و دیگر ارگان ها نقش کلیدی و اصلی دارند.
موزر از جوامع محلی ساکن در حاشیه جنگل های هیرکانی به عنوان دیگر نقش آفرینان در زمینه اجرای این طرح ملی نام برد و گفت: در طراحی مدیریت اجرای این برنامه مورد نظر قرار گرفته است.
اجرای پروژه پنج ساله مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با امضای سند میان دولت ایران و سازمان ملل متحد از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.
بر اساس این طرح، با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و برنامه عمران سازمان ملل متحد برای حفظ تنوع زیستی در پهنه جنگل های هیرکانی اقدامات لازم صورت می گیرد.
جنگل های هیرکانی که یک میلیون و ۹۴۰ هزار متر مکعب وسعت پهنه هایی از استان های مازندران، گیلان و گلستان را در بر می گیرد.
پروژه مدیریت جنگل های چندمنظوره جنگل های هیرکانی به عنوان قدیمی ترین جنگل جهان هم اکنون به صورت پایلوت در سطح ۱۲۰هزار هکتار جنگل های گیلان ، گلستان و مازندران در حال اجراست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.