• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

کیفی سازی کود و سم مورد نیاز کشاورزان با ورود شرکت های اروپایی

  • کد خبر : 14636
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کیفی سازی کود و سم مورد نیاز کشاورزان با ورود شرکت های اروپایی

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: با رفع تحریم ها علیه ایران و ورود تولیدکنندگان برندهای اصلی کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادایی، صادرات نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم، این امکان را به کشاورزان می دهد تا از محصولات کیفی تر استفاده کنند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل […]

koodرئیس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: با رفع تحریم ها علیه ایران و ورود تولیدکنندگان برندهای اصلی کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادایی، صادرات نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم، این امکان را به کشاورزان می دهد تا از محصولات کیفی تر استفاده کنند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، سیدمهدی حسینی یزدی امروز(شنبه) در نشست خبری درباره برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد سموم در داخل تولید و حدود ۲۰ درصد سموم وارداتی است؛ از این میزان حدود ۸ تا ۱۰ درصد از سموم نسل جدید توسط کمپانی های اروپایی وارد می شود.
وی اظهارداشت: با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و واگذاری واردات سم و کود به بخش خصوصی، این امکان فراهم می شود که تولید کنندگان و واردکنندگان با هم رقابت کنند.
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود درباره کاهش قیمت سم برای مصرف کنندگان این بخش همسو با لغو تحریم ها گفت: دولت هفت هزار ریال برای واردات هر لیتر سم و دو هزار ریال هم برای واردات تکنیکال اخذ می کند و ثبت سموم نیز ۴۰۰ میلیون ریال هزینه دارد بنابراین با توجه به اینکه امکاناتی به تولید کننده و واردکننده داده نمی شود نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
حسینی ادامه داد: همچنین حدود ۷۵ درصد کود توسط شرکت های دولتی و شبه دولتی تأمین می شود و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن توسط واردکنندگان و تولید کنندگان کود تأمین می شود.
وی درباره سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی نیز گفت: در این نمایشگاه شرکت های تولید کننده و واردکننده بدون مجوز حضور ندارد.
همچنین عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود نیز درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۹۲ شرکت شامل ۳۳ تولید کننده کود، ۶۱ وارد کننده کود، ۴۰ تولید کننده سم، ۳۷ واردکننده سم، دو تولید کننده کود بیولوژیک، ۱۰ واردکننده کود بیولوژیک، ۶ تولید کننده بذر داخلی، ۲۲ واردکننده بذرهای اصلاح شده خارجی، یک تولید کننده ابزار، ۱۷ وارد کننده ابزار حضور دارند و بیش از ۶ هزار محصول توسط این شرکت ها نمایش گذاشته می شود.
محسن احمد مخبری با اشاره به ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا، افزود: کود و سم هیچ کدام کالای مصرفی نیست و در دنیا از یک تکنولوژی پیشرفته برخوردار است.
وی اظهارداشت: فائو به دنبال ترویج مصرف کود ارگانیک است اما با توجه به افزایش جمعیت جهان و کم بودن محیط کشت برای تولید، این امکان(افزایش مصرف کود ارگانیک) وجود ندارد.
به گفته وی، این درحالیست که کشورهای پیشرفته دنیا تلاش کرده اند تا میزان باقیمانده سموم را به حداقل برسانند.
عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: واردات سم و کود با توجه به اینکه جزء کالاهای مصرفی نیست با فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد واردات کالا از آمریکا منافاتی ندارد، زیرا سم و کود با کشاورزی و غذا مرتبط است بنابراین هر چه بتوان از تکنولوژی بالاتری بهره مند شد به یقین منافع آن برای کشور بالاتر است.
همچنین عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان کود و سم در این نشست، هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را برقراری ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان، مصرف کنندگان و عرضه کنندگان نهایی و امکان رقابت بین آنها دانست.
مسعود گیل آبادی درباره هجمه هایی که درباره بالابودن مصرف سموم و آفت کش ها، باقیماندن سموم در محصولات و … در سال های اخیر شده است نیز گفت: اگر مصرف آفت کش ها بهینه شود تأثیر بسزایی در افزایش امنیت غذایی کشور دارد.
وی اظهارداشت: مصرف سم و آفت کش ها در کشور حدود ۴۰ درصد پایین تر از میانگین جهانی است.
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات با دسته بندی تعرفه برای سموم کم خطر و پرخطر گام خوبی را برای بهینه سازی مصرف سموم برداشته است، گفت: با افزایش تعرفه سموم پرخطر، انگیزه برای کاهش واردات آن کم شد.
وی یادآورشد: در سال ۱۳۷۵ مصرف سموم پرخطر ۲۹ درصد و مصرف سموم کم خطر ۲۱ درصد بود که در سال ۱۳۹۱ مصرف سموم پرخطر به هشت درصد کاهش و سموم کم خطر به ۶۵ درصد افزایش یافت.
سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با حضور ۱۰۰ شرکت تولیدکننده و واردکننده کود، سم و بذر اصلاح شده از ششم تا نهم بهمن ماه امسال در بوستان گفت وگو با شعار «نهاده با کیفیت و کشاورزی پایدار» برگزار می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.