• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

ممنوعیت واردات موز به دلیل بیماری گیاهی

  • کد خبر : 14615
  • ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
ممنوعیت واردات موز به دلیل بیماری گیاهی

دلیل جلوگیری از واردات موز از مرز و گمرک های سیستان و بلوچستان بجز میرجاوه تنها وجود یک نوع بیماری گیاهی و احتمال سرایت آن به باغات موز است و ارتباطی به بیماری های انسانی ندارد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود محصول موز از […]

moj_mowj_Bananasدلیل جلوگیری از واردات موز از مرز و گمرک های سیستان و بلوچستان بجز میرجاوه تنها وجود یک نوع بیماری گیاهی و احتمال سرایت آن به باغات موز است و ارتباطی به بیماری های انسانی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود محصول موز از مرزهای سیستان و بلوچستان موجی از نگرانی در جامعه برای استفاده از موز ایجاد کرده است به طوری که برخی افراد از خرید این محصول خودداری می کنند.
باید توجه داشت که انواع زیادی از بیماری های مشترک بین انسان، گیاه و حیوانات وجود دارد اما برخی از این بیماری ها تنها در یک نوع خاص مانند گیاهان تعریف می شود و به هیچ عنوان به گروه های دیگر مانند انسانها آسیبی وارد نمی کند.
**خوردن موز آسیبی به انسانی نمی رساند
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک ورود محصول موز از تمام مرزهای استان بجز مرز میرجاوه که آن هم با کنترل و ضوابط قانونی وارد می شود، ممنوع شده است.
یوسف ریگی ادامه داد: این ممنوعیت برای برخی دیگر از استان های جنوبی مانند بندرعباس که خود تولید کننده موز هستند نیز اعمال شده است.
وی افزود: از آنجائیکه دلیل ممنوعیت ورود موز تنها یک نوع بیماری گیاهی است و به انسان آسیب نمی رساند این ممنوعیت برای اطمینان بخشی بیشتر انجام شده است.
وی تصریح کرد: این بیماری قارچی با تاثیر منفی بر خود گیاه موز باعث خشک شدن این محصول می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: ورود نهال موز قبل از این نیز ممنوع بوده و پس از این نیز وارد نمی شود.
ریگی بیان کرد: این بیماری به دلیل جلوگیری از واردات موز از استانهای جنوبی تنها بر اقتصاد برخی تجار تاثیر می گذارد اما از لحاظ بهداشتی برای انسان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
**بیشتر واردات موز به سیستان و بلوچستان از راههای قاچاق انجام می شود
یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان در کنار مزیت تجارت مرزی و پرسود بودن آن ورود برخی اقلام به صورت قاچاق است و از آنجائیکه بیشتر معاملات به صورت سنتی و بدون واسطه بین مردم و طرف های خارجی انجام می شود نمی توان با قوانین گمرکی از ورود محصولاتی همچون موز در شرایط خاصی اینچنینی جلو گیری کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گرچه قوانین منع ورود موز از مرز و گمرک های سیستان و بلوچستان بجز میرجاوه در حال انجام است اما در این استان میل به ورود قانونی موز بسیار کم بوده و در نتیجه این قانون تاثیر چشم گیری بر ورود موز نخواهد داشت.
یوسف ریگی ادامه داد: البته نباید زحمات بی دریغ نیروهای نظامی و انتظامی سیستان و بلوچستان را در مبارزه با قاچاق کالا نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان حدود هفت هزار هکتار زمین زیر کشت محصول موز قرار دارد که این امر یکی از دلایل میل ورود کم موز توسط تجار به سیستان و بلوچستان است.
به گفته یک کارشناس کشاورزی؛ البته از این نوع بیماریها در سالهای دور نیز در سیستان و بلوچستان برای محصول پنبه رخ داده بود که به دنبال ورود یک نوع بیماری گیاهی تمام کشتزارهای پنبه های رنگی شهرستان ایرانشهر خشک شد.
سازمان توسعه تجارت امروز/یکشنبه/در نامه ای به گمرک کشوراعلام کرد: واردات میوه موز از همه گمرکات و مبادی ورودی سیستان و بلوچستان به استثناء گمرک میرجاوه ممنوع است.
موز فقط یک میوه خوراکی محسوب نمی شود بلکه در بسیاری از مناطق دنیا همچون آفریقا به عنوان غذای اصلی مردم اهمیت دارد.
بیماری پانامایی موز به دلیل آلودگی گیاه به قارچ Fusarium oxysporum f. sp. cubense ایجاد می شود؛ این بیماری یک قرن پیش در آمریکای لاتین شیوع پیدا کرد و باعث نابودی هکتارها موزستان شد اما با ورود موز رقم کاوندیش (Cavendish) که به این بیماری بسیار مقاوم است، کشت و کار این رقم گسترش زیادی یافت و تا حدود زیادی از گسترش این بیماری جلوگیری شد.
استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی با پاکستان دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.