• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

استفاده از تجربیات اتریشی‌ها برای پایداری جنگل و صنعت

  • کد خبر : 14607
  • ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
استفاده از تجربیات اتریشی‌ها برای پایداری جنگل و صنعت

با توجه به اینکه پایداری جنگل‌ها در پویایی و تداوم فعالیت های تولیدی واحدهای صنایع چوب و کاغذ کشور اهمیت فراوان دارد و توقف عوامل تخریبی می تواند نقش مهمی در احیای جنگل های مخروبه داشته باشد، قرار شده ایران از تجربیات کارشناسان اتریشی به منظور رسیدن به هدف پایداری جنگل و صنعت استفاده کند. […]

jangal_6با توجه به اینکه پایداری جنگل‌ها در پویایی و تداوم فعالیت های تولیدی واحدهای صنایع چوب و کاغذ کشور اهمیت فراوان دارد و توقف عوامل تخریبی می تواند نقش مهمی در احیای جنگل های مخروبه داشته باشد، قرار شده ایران از تجربیات کارشناسان اتریشی به منظور رسیدن به هدف پایداری جنگل و صنعت استفاده کند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایسنا،‌ ضیایی – کارشناس بخش صنعت و جنگل – با بیان این مطلب، به برگزاری کنفرانس پایداری جنگل و صنعت با حضور کارشناسان ایرانی و اتریشی در ۲۷ دی ماه در تهران اشاره و اظهار کرد: در این کنفرانس که با شعار “تجربه جهانی- راهبرد ملی ” و با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، مجریان طرح های جنگل داری، انجمن ها و تشکل های صنعتی، در تهران برگزار می شود، به دنبال تبادل تجربیات با کارشناسان کشور اتریش به منظور رسیدن به هدف پایداری جنگل و صنعت هستیم.

وی گفت:‌ بیشرین مشکلات جنگل ها مانند تغییر کاربری آن و تبدیل مناطق جنگلی به اراضی زارعی و مسکونی وجود دام و سایر موارد مربوط به ۴۵ درصد باقیمانده جنگل های کشور است که فاقد مجریان طرح جنگل داری هستند و از آنجا که امروزه در بسیاری از کشورها، صنعت بطور مستمر مواد اولیه خود را از جنگل دریافت می کند لذا بخش صنعت با اعتقاد به اصل “پایداری جنگل ضامن پایداری صنعت ” می تواند بهترین حافظ جنگل باشد.

وی با تاکید بر اینکه جنگلها در زمره منابع طبیعی تجدید پذیر هستند و به همین دلیل این عرصه های خدادادی بستر حیات و توسعه پایدار تلقی می شوند افزود: پایداری جنگلها در پویایی و تداوم فعالیت های تولیدی واحدهای صنایع چوب و کاغذ کشور اهمیت فراوان دارد و توقف عوامل تخریبی مانند ساخت و سازها در عرصه های جنگلی و سکونت دامداران در جنگل ها و تغذیه دام ها از منابع جنگلی و … ، می تواند نقش مهمی در احیاء جنگل های مخروبه و نیز توسعه جنگل های کشور و افزایش توان رویشی آنها و نهایتاً توسعه طرحهای جنگلداری ایفا کند.

ضیایی در ادامه گفت: در این کنفرانس که در محل مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود در نظر داریم با بهره گیری از نقطه نظرهای متخصصین داخلی و خارجی به راه حل های مدیریت پایدار جنگل ،‌ رونق و پویایی جنگل و صنعت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و فراهم شدن اشتغال بیشتر در جنگل و صنعت دست یابیم.

وی افزود: جنگلداری در دنیا دارای سابقه ای چند قرنی است و کشورهای زیادی از جمله کشورهای پیشرفته از جنگلهای خود بهره برداری اصولی می کنند و از آنجا که صنایع سلولزی و جنگل در یک همزیستی منطقی باعث تاثیر مثبت متقابل و رشد و احیاء روز افزون یکدیگر خواهند شد ، لذا تنها راه حفظ و توسعه و احیاء جنگلها حمایت بخش صنعت از آنهاست.

ضیایی به برگزاری سلسله کنفرانس ها و اجلاس های ملی و بین المللی تحت عنوان جنگل و صنعت در پس از انقلاب اشاره کرد که با مشارکت پر شور متخصصین جنگل و صنعت برگزار شده و موضوعات مختلفی در این حوزه مورد بحث قرار گرفته است که آخرین آن دومین اجلاس بین المللی جنگل و صنعت بود که در سال ۱۳۸۰ برگزار شد.

عضو ستاد برگزاری نخستین کنفرانس پایداری جنگل و صنعت در ارتباط با اهمیت رابطه جنگل و صنعت افزود: صنعت، محصولات جنگل را به کالاهای با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می کند و در ارتقای وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی و سطح رفاه جامعه تاثیر بسزایی دارد. بدین ترتیب که از محل درآمد خود منابع مالی لازم را برای حفظ ، احیاء و توسعه جنگل فراهم می کند.

وی با اشاره به وسعت ۱.۹ میلیون هکتاری جنگل های شمال کشور و اینکه فقط ۵۵ درصد این جنگلها دارای طرح و مجریان جنگل داری هستند، افزود: مجریان طرح های جنگل داری وظیفه حفظ، احیاء و توسعه جنگل ها را عهده دار هستند و منابع مالی این کار را از محل بهره برداری مجاز تحت نظارت دقیق و حتی سخت گیرانه سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور تامین می کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.