• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای مقابله با آلودگی هوا به کار بسته است

  • کد خبر : 14602
  • ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای مقابله با آلودگی هوا به کار بسته است

رییس جمهور با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش گاز در کاستن از آلودگی هوا گفت:‌ دولت طی فعالیتش تمام تلاش خود را برای کاستن از آلودگی هوا بکار گرفته و این روند را ادامه خواهد داد به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از برنا؛ دکترحسن روحانی روز دوشنبه در افتتاح فاز […]

reis_jomhoor_2رییس جمهور با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش گاز در کاستن از آلودگی هوا گفت:‌ دولت طی فعالیتش تمام تلاش خود را برای کاستن از آلودگی هوا بکار گرفته و این روند را ادامه خواهد داد
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از برنا؛ دکترحسن روحانی روز دوشنبه در افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ فارس جنوبی با اشاره به آلودگی هوای چند روز اخیر تهران گفت: ‌دولت طی فعالیتش تمام تلاش خود را برای کاستن از آلودگی هوا بکار گرفته و این روند را ادامه خواهد داد و برای بهبود وضعیت محیط زیست همه باید کنار هم باشیم.
در جریان آلودگی هوای امسال چند نکته حائز اهمیت است بسیاری از طیف ها برداشت سیاسی کردند و آلودگی هوا را به مسائل سیاسی کشور ربط دادند و معتقد بودند برنامه ریزی های نادرست در سطح کلان باعث آلودگی و در حالت اضطرار قرار گرفتن هوا شد.
با فصل رسیدن زمستان و پائیز وارگونی هوا،میزان غلظت آلاینده ها بالا می رود، آلودگی در تمامی پایتخت های دنیا و شهرهای بزرگ از قاعده مثتنی نیستند، اما در روزهای زمستان به دلیل پدیده های وارونگی دما که موجب می شود هوای سرد درسطح پایین نگهداشته شود که همین امر باعث می شود گازه های سمی در هوا رقیق شوند، از طرفی ترافیک سنگین در ابتدای روز و انتهای روز باعث که میزان آلودگی در هوا بال برود و معرض خطر قرار دهد.
صحبت از کاهش آلودگی و حساسیت های بالا دولت به ورود بنزین استاندارد و مجبور کردن چایگاه های سوخت به ارائه بنزین با استاندارد یورو۴ اولین گام دولت تدبیر و امید برای پایین آوردن میزان آلایند ها و آلودگی است.
نکته قابل توجه و حائز اهمیت در بحث آلودگی تقابل نهاد های مواز ی با یکدیگر است، سه حوزه باید برای کاهش میزان آلودگی تلاش کنند؛صعنت خودرو سازی ، راهنمایی رانندگی و سازمان استاندار سازی برای بر قراری توازن و از بین بردن آلودگی باید با هم در تقابل باشند.
در کشور ما نهاد های موازی مسؤل رسیدگی به کیفیت هوا سوخت و تولید خوردها به عنوان آلایندهای اصلی شهر هستند چند ماهی است سازمان استاندارد با جدیت و اهتمام بیشتری، موضوع ورود خودروهای سواری به کشور را تحت نظارت قرار داده و مواردی که در سالهای قبل بر اساس مجوزهایی خاص مثل تشویق ورزشکاران برتر کشور، اجازه ورود به کشور را پیدا می کردند، این بار با رعایت همه قوانین، مجوز ورود را پیدا می کنند.
به نظر می رسد تقابل و هدفمندی نهاد های اجرایی می تواند میزان این آلایندها را کاهش و یا از بین ببرد. اما آنچه که در آلودگی هوای امسال از اهمیت بالایی برخوردار این است که،بودن روزهای آلوده نسبت به سال قبل میزان مواد سمی درهوا بسیار کمتر از سال ها قبل بود بر خلاف تبلیغات صورت گرفته علیه دولت و سازمان محیط زییست.
مهمترین چالش کنونی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا است/ آلاینده های خطرناک هوا حذف یا کاهش یافته است/ اولویت ما حفظ سلامت مردم است
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاخص آلودگی هوای امروز تهران در وضعیت هشدار قرار ندارد و بخش عمده ای از شرایط هوایی که در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور ناشی از پایداری هوا و شرایط جوی رطوبت و سرما است.
ابتکار افزود: برای بهبود کیفیت هوای کشور طی دو سال اخیر، حذف یا کاهش شاخص های بسیار خطرناکی همچون بنزن و آروماتیک ها از بنزین توزیعی در کشور صورت گرفته و توزیع بنزین یورو ۴ منجر به ارتقاء وضعیت کیفی هوا شده است.
وی مهمترین چالش کنونی در شاخص های هوا را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون دانست و گفت: این ذرات ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروها، فعالیت صنایع و گرد و غبار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته اجرای کامل و درست برنامه ۱۵ ساله کاهش آلودگی هوا که طی سال هایی متوقف شده بود، می توانست نقش بسیار مهمی در پیشگیری از وضعیت کنونی کیفیت هوا داشته باشد.
ابتکار با تاکید بر تلاش دولت یازدهم برای ارتقاء کیفیت هوای کشور، به برگزاری جلسات کارگروه های ملی و استانی به منظور پیگیری اجرای دقیق مصوبه اردیبهشت ۹۳ هیات وزیران برای کاهش آلودگی هوا با همکاری ۱۶ دستگاه مسئول اشاره کرد و گفت: به صورت منظم گزارش دستگاه ها از روند اجرایی شدن مصوبات اخذ شده و نشان دهنده عزمی جدی برای رفع این چالش است.
ابتکار با بیان اینکه خودروسازان در اجرای استانداردهای یورو ۴ برای خودروها همکاری داشته اند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت کشور، شهرداری ها و راهور ناجا سیستم یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها نیز به زودی در سراسر کشور اجرایی شود.
وی در خصوص تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس با بیان اینکه مسئولیت این موضوع با کارگروهی است که به ریاست و با مسئولیت استاندار تهران تشکیل می شود، گفت: پس از بررسی ابعاد مختلف، نتیجه این موضوع اعلام خواهد شد.
ابتکار تاکید کرد: سلامت مردم به ویژه کودکان و نوجوانان اولویت نخست است و از این رو هر تصمیمی که به کاهش مخاطرات برای سلامتی مردم کمک کند، اتخاذ خواهد شد.

با نگاهی به میزان شاخص آلودگی می توان پی برد که ایران تنها کشوری نیست که میزان آلایندها و آلودگی هوا در آن زیاد است.
۱۰ کشور آلوده دنیا:
۱ . کویت
برخلاف تصورات، کویت هم چنان کویتی نیست. به دلیل وجود نیروگاه‌های نفت و گاز بزرگ و همچنین تردد بیش از اندازه خودروها، کویت با ۱۲۳ میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق بزرگ‌تر از ۱۰ میکرون (PM10 ug/m3) در هوا ، رتبه دهم آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد.
۲ . نیجریه
در نیجریه، همچنان برای پخت غذا از سوزاندن چوب و نفت استفاده می‌شود. شب‌ها، اکثر خانه‌ها با روشن کردن فانوس‌های نفتی نور خود را تامین می‌کنند. به دلیل عدم وجود سرویس‌های جمع‌آوری زباله در قالب مناطق، مردم مجبور به سوزاندن زباله‌های خود هستند. برخلاف دیگر کشورهای آلوده در این لیست، کارخانه‌جات نقشی در آلودگی هوا ندارند. میزان آلودکی هوا در نیجریه ۱۲۴ PM10 ug/m3 است.
۳ . ایران
افتخاری دیگر برای ما ایرانیان؛ رتبه هشتم آلوده‌ترین هوای دنیا. قصه تکراری چرایی آلودگی هوا در کشورمان، نیاز به بازگویی مجدد ندارد. از خودروها گرفته تا کارخانجات و در این چند سال اخیر، گرد و غبار ناشی از خشکسالی در عراق و البته کشور خودمان را هم به این لیست اضافه کنید. میزان آلودگی در کشور ما به طور متوسط ۱۲۴ PM10 ug/m3 است. راستی، چه کسی فکر آلودگی هوا در ایران است؟
۴ . امارات متحده عربی
بر خلاف تصورات، امارات هم جزو آلوده‌ترین کشورهای دنیا است. بر خلاف ثروت فراوان تولید شده در این کشور، به طور مثال دبی دارای آلودگی هوای بسیار بالایی است که شاید به دلیل تراکم بالای جمعیت در آن است. به این، آلودگی نیروگاه‌ها را نیز اضافه کنید. آلودگی هوا در امارات به طور متوسط ۱۳۲ PM10 ug/m3 است.
۵. مصر
آلودگی هوا در مصر، آنقدر بالاست که بر اساس آمارها یک شهروند قاهره‌ای، با نفس کشیدن‌های روزانه خود، دودی معادل کشیدن یک بسته سیگار را وارد ریه‌های خویش می‌کند. معدل آلودگی هوا در مصر حدود ۱۳۸ PM10 ug/m3 است.
۶ . عربستان سعودی
در سال ۲۰۱۴، ریاض آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است. آلودگی هوای عربستان علاوه بر آلودگی کارخانجات و ترافیک، ناشی از بادهای حامل گرد و غبار نیز می‌باشد. متوسط آلودگی هوا در عربستان، ۱۴۳ PM10 ug/m3 است. اگر قصد سفر به عربستان و خانه خدا را دارید، بهتر است این مساله را مد نظر داشته باشید
۷ . سنگال
سنگال، مانند اغلب کشورهای آفریقایی، محلی برای واردات زباله کشورهای غربی، برای دفع و تبدیل آن به انرژی است. کارخانه‌هایی که به سوزاندن زباله می‌پردازند، بیشترین سهم را در تولید آلودگی هوا دارند. متوسط آلودگی هوا در سنگال، ۱۴۵ PM10 ug/m3 است.
۸ . پاکستان
متوسط آلودگی هوا در پاکستان ۱۹۸ PM10 ug/m3 است! این یعنی عامل مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در پاکستان بسیار بالاست. به لحاظ تعداد بیماران تنفسی، پاکستان تقریباً رکورد دار محسوب می‌شود، به طوری که تنها حدود ۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در این کشور با مشکلات تنفسی روبرو هستند.
۹ . بوتسوانا
یک کشور نسبتاً ناشناخته آفریقایی، رتبه دوم آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد. معادن و نیروگاه‌های فسیلی، بیشترین عامل آلودگی هوا در بوتسوانا هستند. آلودگی هوای بوتسوانا، که بزرگترین معادن الماس در دنیا را دارد، به طور متوسط به ۲۱۶ PM10 ug/m3 می‌رسد. نفس کشیدن خیلی سخت شد!
۱۰ . مغولستان
آلودگی هوا در مغولستان به طور متوسط به ۲۷۹ PM10 ug/m3 می‌رسد! یعنی بیش از دو برابر آلودگی هوا در ایران! دلایل آلودگی هوا در مغولستان، تقریباً مجموع دلایلی است که برای کشورهای دیگر ذکر کردیم. به دلیل سرمای هوا در اغلب اوقات سال، مردم برای گرم کردن خانه و پخت و پز، از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. راستی، به هیچ عنوان به مغولستان سفر نکنید، بعید است که به سلامت از سفر بازگردید.
غلظت آلایندها و آلودگی هوا امسال بیشتر از سال های گذشته نبوده است اما هیچیگاه چنین هجمه تبلیغاتی علیه سازمان محیط و دولت در ارتباط با این موضوع نبوده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.