• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

بازگشت اتحادیه اروپا به بازار آبزیان ایران

  • کد خبر : 14363
  • ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
بازگشت اتحادیه اروپا به بازار آبزیان ایران

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان از بازگشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بازار محصولات شیلاتی ایران خبر داد و گفت: کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان که در گذشته جزو مشتریان محصولات شیلاتی ایران بودند، مجددا به بازار این بخش بازگشتند که می‌تواند درآمد ارزی محصولات شیلاتی را ۲۵ […]

seyd_sayadi_mahi_abziyan_shilatمدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان از بازگشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بازار محصولات شیلاتی ایران خبر داد و گفت: کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان که در گذشته جزو مشتریان محصولات شیلاتی ایران بودند، مجددا به بازار این بخش بازگشتند که می‌تواند درآمد ارزی محصولات شیلاتی را ۲۵ درصد افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایسنا؛ عیسی گلشاهی، با اشاره به بهاجرای لغو تحریم در ماه جاری و تاثیر آن بر بازار محصولات شیلاتی، اظهار کرد: بازارهای اروپایی هیچ‌گاه برای محصولات شیلاتی بسته نشده است و حتی در دوران تحریم نیز انواع آبزیان ایران به کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

وی افزود: مشکلی که صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای اروپایی در دوران تحریم داشت، این بود که نقل و انتقالات مالی و تبادلات بانکی با مشکل مواجه شده بود و در پی آن صادرات محصولات شیلاتی ایران با مشکل مواجه شد.

ایتالیا اولین مشتری آبزیان ایران پس از لغو تحریم‌ها

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: بلافاصله پس از توافقات ژنو و برجام ایتالیا متقاضی میگوی ایرانی شد که تاکنون از محل تولید میگوی امسال ۱۲ محموله به این کشور ارسال شده است و مطمئنا هر نوع مبادلات مالی در این زمینه تسهیل شود، بازار‌های اروپایی سریع‌تر باز خواهند گشت.

به گفته گلشاهی، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان پس از نهایی شدن توافقات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ به جمع مشتریان محصولات شیلاتی ایران بازگشتند و تقاضای خود را برای خرید محصولاتی مانند میگو، انواع ماهی مرکب، قزل‌آلا، کنسرو ماهی، خاویار و شاه‌میگوی ارس اعلام کردند.

افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری ارزی‌آوری آبزیان ایران پس از تحریم

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۳۰۴ میلیون دلار انواع محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر شد و تراز تجاری مثبت این بخش به حدود ۱۰۶ میلیون دلار رسید.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: اجرایی شدن مفاد توافقات هسته‌ای و برجام و برقراری ارتباطات بانکی در حوزه صادرات محصولات شیلاتی تاثیر‌گذاری خود را تا سه ماه آینده نشان خواهد داد، بنابراین از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری ارزآوری از محل صادرات محصولات شیلاتی در هر سال باشیم.

واسطه‌ها جای مشتریان واقعی آبزیان ایران را در دوران تحریم گرفتند

گلشاهی با بیان این‌که هیچ‌گاه درآمد ارزی صادرات محصولات شیلاتی طی سال‌های گذشته کاهش نیافته و همچنان روند افزایشی داشته است، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در صادرات محصولات شیلاتی افتاد تغییر جهت بازارهای صادراتی بود که اصلا برای ایران خوب نبود، چراکه در سال‌های قبل از تحریم ۵۵ درصد میگو و دیگر محصولات صادراتی شیلاتی ایران به اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌شد که طی سال‌های تحریم امارات و ویتنام جای آنها را گرفتند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات افزود: در سال‌های تحریم ۵۵ درصد صادرات محصولات شیلاتی مانند میگو به کشورهای امارات و ویتنام صادر می‌شد و از آنجا که این کشورها واسطه بودند نه بازارهای اصلی، باعث کاهش درآمد ارزی ایران از محل صادرات آبزیان می شدند.

وی اعلام کرد: پس از برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود که بدون افزایش میزان و محموله‌های صادراتی شیلاتی و تنها از طریق صادرات مستقیم به کشورهای اروپایی به عنوان مشتریان اصلی این محصولات، ۲۵ درصد درآمد ارزی ایران در این بخش افزایش پیدا کند.

گلشاهی گفت: در سال‌های تحریم نیز ایران بیکار ننشسته بود و به غیر از افزایش تولید محصولات صادراتی شیلاتی مانند میگو که در سال‌های پیش از تحریم تولید آن حدود ۹۰۰۰تن بود و هم‌اکنون به حدود ۲۰ هزار تن رسیده است، می‌توان به پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و غیره به عنوان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جدید صادراتی اشاره کرد که می‌تواند درآمد ارزی ایران را در بخش شیلات افزایش دهد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.