• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

دیپلماسی محیط زیست باید با جدیت پیش رود

  • کد خبر : 14102
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
دیپلماسی محیط زیست باید با جدیت پیش رود

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقویت دیپلماسی محیط زیست یکی از محورهای اصلی سیاست های ابلاغی رهبری در زمینه محیط زیست است که بر این اساس باید با جدیت بیشتری پیش رود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا؛ محمد مجابی افزود: مساله مهم […]

solh_jang_sabz_azadi_mohitzistمعاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقویت دیپلماسی محیط زیست یکی از محورهای اصلی سیاست های ابلاغی رهبری در زمینه محیط زیست است که بر این اساس باید با جدیت بیشتری پیش رود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا؛ محمد مجابی افزود: مساله مهم این است که ما فقط یک کره مسکون داریم و ارتباطات به حدی زیاد و نزدیک شده که دیگر تمام مردم دنیا در یک دهکده جهانی زندگی می کنند بر این اساس هر رفتاری در هر گوشه ای از جهان بر روی بخش های دیگر نیز تاثیر می گذارد.
وی اظهار کرد: محیط زیست به عنوان یک مساله مهم و جهانی امروزه مورد توجه تمام جهانیان قرار گرفته و تمام دنیا به این باور رسیده اند که این موضوع به هیچ عنوان مرزهای سیاسی نمی شناسد و تاثیر خود را بدون توجه به مرزهای جغرافیای بر روی کشورها می گذارد.
مجابی افزود: به عنوان مثال ایران چند سالی است که درگیر پدیده ریزگردها شده است این در حالی است که منشا بیشترین درصد ورود این ریزگردها خارجی است و از کشورهایی مانند عربستان، سوریه و عراق وارد کشور می شود.
رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همچنین مشکلی که امروزه در تالاب هامون با آن مواجه هستیم و به منشا ریزگرد تبدیل شده به عملکرد دولت افغانستان در تامین حقابه آن بر می گردد.
وی تاکید کرد: بنابراین محیط زیست مساله ای جهانی است و تمام کشورها در تخریب و یا حفاظت از آن سهیم هستند که اجرای این همکاری نیازمند تقویت دیپلماسی است که در سیاست های کلی محیط زیست کشور به آن تاکید شده است.
مجابی اظهار کرد: امروزه عملکرد انسان ها موجب افزایش گرمای زمین و بروز تغییر اقلیم شده است که جنبه جهانی دارد بنابراین برای کاهش این روند، کشورها نیازمند گفت و گویی کامل هستند تا بتوانند به تعاملی صحیح برای حل مشکلات محیط زیستی دست یابند که رهبر معظم انقلاب با درایت کامل در این سیاست ها به آن تاکید کرده اند.
معاون معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بر این اساس نیازمند داشتن دیپلماسی دو جانبه، چند جانبه، منطقه ای و بین المللی در حوزه محیط زیست هستیم البته در حال حاضر تعداد کنوانسیون ها و پروتکل های جهان در حوزه محیط زیست بالاترین عدد را به خود اختصاص داده است که این نشان از اهمیت موضوع دارد بنابراین برای اجرای آنها باید این دیپلماسی به صورت فعال تر پیش رود.
وی به برجام اشاره کرد و گفت: مساله مهم این است که هر چیزی که بتواند اثرگذاری زیست محیطی را در گفت و گوهای برجام افزایش دهد مورد تاکید است، به عنوان مثال برای کاهش آلاینده ها تعهدات بین المللی داریم اما اجرای آن بدون همکاری کشورهای پیشرفته از طریق انتقال فناوری دشوار و شاید غیر ممکن باشد که اجرای آن با تقویت دیپلماسی میسر می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، ۲۶ آبان ماه در نامه ای به روسای قوا، سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.