• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

سازمان ملل باید اثرات مخرب جنگ ها بر محیط زیست را محاسبه کند

  • کد خبر : 14076
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
سازمان ملل باید اثرات مخرب جنگ ها بر محیط زیست را محاسبه کند

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد و درخواست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آب و هوا در پاریس این است که سازمان ملل آثار و تبعات جنگ ها و درگیری های مسلحانه را بر تغییرات اقلیمی و محیط زیست بررسی و محاسبه کند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع […]

ebtekar_reis_mohite_zistمعاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد و درخواست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آب و هوا در پاریس این است که سازمان ملل آثار و تبعات جنگ ها و درگیری های مسلحانه را بر تغییرات اقلیمی و محیط زیست بررسی و محاسبه کند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در حاشیه نخستین روز از اجلاس بین المللی آب و هوا در پاریس با بیان اینکه این اجلاس از جنبه بین المللی واقعه ای بسیار مهمی است گفت: اجلاس پاریس فرصت مهمی است برای حضور سران کشورها در موضوع تغییرات آب و هوایی برای شکل گرفتن یک تفاهم جدید است که بتواند جلوی عواقب و عوارض تغییر اقلیم را بگیرد و مانع خسارت های بیشتر به کشورها و جوامع مختلف شود.
بیست و یکمین اجلاس بین المللی آب و هوا با حضور ۱۸۳ کشور عضو سازمان ملل به مدت ۱۱ روز از ۹ تا ۲۰ آذر در پاریس برگزار می شود.
ابتکار با بیان اینکه ایران برنامه خود را به اجلاس پاریس اعلام کرده است افزود: براساس هماهنگی دستگاه های مختلف و تصمیم دولت چهار درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در برنامه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و به این اجلاس اعلام شده است که در صورت رفع کامل تحریم ها و همکاری های بین المللی این رقم به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران مجموعه پیشنهادات مشخصی برای این اجلاس دارد گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که اجلاس آب و هوا آثار جنگ و درگیرهای مسلحانه در بحث تغییر اقلیم را به طور دقیق بررسی کند، یعنی رد پای کربن های ناشی از جنگ و ناامنی ها را باید محاسبه کنند زیرا آثار صنایع جنگی بسیار زیاد است اما هیچ زمانی به تاثیرات زیست محیطی آن پرداخته نشده است.
وی با اشاره به اینکه اجلاس پاریس یک نشست سیاسی و اعلام رسمی برای اقدام عملی در برابر تغییرات آب و هوایی است افزود: کشورهای صنعتی و توسعه یافته امروز یک مسئولیت تاریخی دارند و آن اینکه در سال های گذشته به مسئولیت های خود عمل نکرده اند و همین طور خسارت هایی که وارد شده را جبران نکرده اند.
ابتکار گفت: کشورهای در حال توسعه خواهان دیده شدن و پرداختن به عملکرد سال های گذشته کشورهای صنعتی هستند و هرچند مسئولیت مقابله با تغییرات اقلیمی، مسئولیت مشترکی در میان کشورهاست اما متفاوت است زیرا کشورها به میزان سهمی که در ایجاد این شرایط دارند مسئولیت متفاوتی هم در مقابل سایر کشورها دارند به همین دلیل در نشست پاریس به این مسئولیت ها پرداخته خواهد شد .
وی پذیرش داوطلبانه سهم کشورها در تولید گازهای گلخانه ای را اتفاقی جدید برای مقابله با گرم شدن زمین دانست و گفت: به همین دلیل حدود صد و هشتاد کشور جهان برنامه های خود را در این زمینه به صورت مکتوب ارائه کرده اند.
ابتکار با تاکید براینکه اقدامات داوطلبانه از طرف کشورهای صنعتی باید به صورت تعهدی الزام آور پذیرفته شود افزود : کشورهای صنعتی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین دارند به همان نسبت هم باید مسئولیت های بیشتری را در کمک به حل این مشکل بپذیرند .
معاون رییس جمهور با بیان اینکه دستیبابی به فناوری های نوین از سوی همه کشورها اهمیت مضاعفی دارد گفت: استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید، باد و بهینه سازی مصرف سوخت اهمیت فوق العاده ای در شرایط کنونی دارد و ایران هم در این زمینه برنامه هایی را ارائه کرده است و با این برنامه ها امید داریم در نهایت به سندی متعادل و منطقی که منافع همه طرف ها را در جهان تامین کند دست یابیم.
ابتکار به پیمان زیست محیطی کیوتو و میزان تعهد کشورهای صنعتی به آن اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورهای صنعتی به تعهدات خود بر اساس این پیمان عمل نکردند و کشورهایی که به آن عمل کردند بسیار کم بود.
وی گفت: در حال حاضر نگرانی اصلی افزایش گرمای زمین بیش از دو درجه است که اگر تحقق یابد طبق نظر متخصصان و کارشناسان عواقب و عوارض بسیاری برای زمین خواهد داشت به همین خاطر همه تلاش ها به این سمت است که گرمای زمین و انتشار گازهای گلخانه ای به حد اعلام شده نرسد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اجرای تعهدات کامل از طرف کشورهای صنعتی و توسعه یافته یکی از بزرگترین نگرانی های کشورهای در حال توسعه بوده زیرا این کشورها معمولا به تعهدات خود عمل نکرده اند.
ابتکار تدوین الزامات و ضمانت های اجرایی را برای کشورهای صنعتی از مهمترین نیازهای اساسی امروز در کمک به شرایط آب و هوایی ارزیابی کرد و گفت: یکی از مباحث مهم در فرایند اجلاس آب و هوا رسیدن به ساز و کارهایی است که اجرایی کردن نتایج این نشست بین المللی را تضمین کند.
وی انتقال فناوری از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه را بسیار مهم و اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توصیف کرد و افزود: در این زمینه اجلاس پاریس باید به دنبال تدوین سازکارهای حقوقی و همچنین مشوق های اقتصادی باشد که موضوع بسیار مهمی است زیرا نتیجه آن کاهش تغییرات اقلیم را در پی خواهد داشت.
بیست و یکمین اجلاس بین المللی آب و هوا با حضور ۱۸۳ کشور عضو سازمان ملل به مدت ۱۱ روز (۹ تا ۲۰ آذر) در پاریس برگزار می شود.
در اجلاس پاریس قرار است درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همین طور کاهش دو درجه ای گرمای زمین گفت و گو و درباره آن سندی منتشر شود.
براساس آمار در دو دهه گذشته تغییرات آب و هوایی موجب مرگ بیش از ۶۰۰ هزار نفر و ضرر اقتصادی حدود یک هزار میلیارد دلاری به کشورهای مختلف شده است.
طبق اعلام سازمان ملل، طی این مدت به طور میانگین سالانه ۳۳۵ فاجعه مرتبط با آب و هوا اتفاق افتاده که نسبت به ۱۰ سال پیش از آن، دو برابر شده است. تاکید دانشمندان بر ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از فجایع اقلیمی، همچنین رسیدن به یک توافقی عملی در این مورد طی نشست جهانی پاریس، به دلیل همین تاثیرات منفی است.
فرانسه که میزبان این اجلاس بین المللی است پس از حملات اخیر تروریستی، برای تامین امنیت این نشست شدید ترین تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده است، در اطراف محل برگزاری اجلاس سه هزار پلیس مسلح مستقر شده اند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.