• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

امضای تفاهم نامه مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

  • کد خبر : 13872
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
امضای تفاهم نامه مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست به امضاء رسید. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پام، در اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت موسسات و مراکز […]

tafahomnamehتفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست به امضاء رسید.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پام، در اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت موسسات و مراکز پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و اعتلای علوم محیط زیستی‌، تفاهم‌نامه همکاری های علمی، پژوهشی و اجرایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج شنبه ۲۳ آبان ماه ۹۴ با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست و نمایندگانی از دو سازمان به امضاء رسید.
از جمله اهداف این تفاهم نامه می توان به هم افزایی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، ترویجی و اجرایی طرفین و بهره‌وری از توان بالقوه و بالفعل موسسات و مراکز پژوهشی و آموزشی سازمان تات پیرامون ارتقا در زمینه حفاظت‌، بهبود و بهسازی محیط زیست – تسهیل، تقویت و اولویت‌دهی پروژه‌های کاربردی، پژوهشی و ترویجی توسط سازمان تات متناسب با نیازهای، علمی، پژوهشی و اجرایی سازمان محیط زیست – همکاری برای ایجاد تحول بنیادی در نگرش به محیط زیست کشور در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی کشاورزی و سایر بخش‌ها براساس روش‌های علمی و کمک به ارتقاء سطح دانش و بینش بهره برداران بخش کشاورزی درامور محیط زیستی اشاره داشت.
بنابر این گزارش، مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در سخنان خود همکاری دو سازمان را بسیار مغتنم دانست به طوری که در دو سال مسئولیت فعلی ریاست سازمان محیط زیست بتوان تعدادی از اهداف مشترک را محقق ساخت. وی پس از معرفی فعالیت ها در معاونت های مختلف سازمان محیط زیست به زمینه های همکاری دو طرف پرداخت و ابراز امیدواری کرد در بحث تکنولوژی های جدید همکاری های بیشتری صورت پذیرد.
وی به حرکت سازمان حفاظت محیط زیست در بحث توسعه پایدار در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به ۱۷ هدف کلی و ۱۶۹ هدف در زیر مجموعه اهداف اصلی اشاره کرد و تصریح نمود: سازمان متبوعش با پشتوانه علمی می تواند همکاری های صمیمانه ای داشته باشد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بحث علوم دانش بنیان را ضرورتی برای هر دو سازمان برشمرد و گفت:این سازمان در بحث نخبگان، مسئولیت انتخاب نخبگان محیط زیست را برعهده دارد و در معرفی تکنولوژی های جدید می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.
وی به آموزش و مشارکت های مردمی، آموزشهای همگانی و ضمن خدمت اشاره کرد و بیان داشت : سالیانه در تقویم آموزشی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ برنامه دیده می شود اما با توجه به امکانات بین ۳۰ الی ۴۰ برنامه آموزش ضمن‌خدمت در سطح کشور اجرا می شود و با وجود تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش توانسته ایم آموزش معلمان در سراسر کشور را اجرا کنیم.
به گفته مظاهری، تعداد سازمان‌های مردم نهاد طی دو سال اخیر، از ۴۳۴ به ۷۶۰ سازمان افزایش یافته است.
این گزارش می افزاید، اسکندر زند معاون وزیرجهاد کشاورزی طی سخنانی با معرفی فعالیت ها و توانمندیهای سازمان تحقیقات کشاورزی قدمت تحقیقات را قریب به ۱۰۰ سال عنوان کرده و تصریح کرد: علاوه بر تحقیقات کارهای تولید، نظارت و حفاظت و مدیریت ذخائر از وظائف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.
وی با اشاره به فعالیت های مشترک بین دو سازمان، شرحی از فعالیت موسسات تحقیقاتی چون موسسه رازی، موسسه خاک و آب، گیاه پزشکی، جنگل ها و مراتع کشور و سایر مراکز و ایستگاه های تحقیقاتی را بیان کرده و این فعالیت ها را قوی توصیف کرد.
زند با اشاره به اینکه سازمان حدود ۶۵۰۰ طرح در سال دارد جایگاه سازمان را در تولید علم در زمینه کشاورزی رتبه اول یاد آورشد
وی بابیان اینکه طبق بررسی های بعمل آمده در زمینه کشاورزی هر ۱ ریال سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی می تواند ۴۰ تا ۶۰ ریال خروجی داشته باشد بیان داشت: در سازمان تحقیقات کشاورزی از هر ۱ ریال حداقل ۲۵ ریال عاید کشور شده است، این ارزیابی کارایی اقتصادی خوبی برای سازمان ترسیم می نماید.
زند بحث آموزش را شامل آموزش متوسط کار و دانش، علمی کاربردی و آموزش بهره برداران و کارکنان دانست و اشاره کرد: این آموزش ها در ۷۵ مرکز آموزشی در سراسر کشور صورت می پذیرد.
همچنین فعالیت های ترویجی سومین بخش از کارهای سازمان است که بیش از ۱۱۰۰ مرکز خدمات کشاورزی به امور ترویجی مشغول می باشد. وی عنوان داشت سازمان از تمامی وسائل مانند سایت های الگوئی، رسانه ها، خدمات مشاوره ای در کار ترویج کشاورزی بهره می برد و امیدوار است با همکاری با سازمان محیط زیست نیز بتواند اهداف تعیین شده خود را دنبال نماید.
رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی همکاری های دو سازمان را بسیار ضروری دانست و زمینه های مشترک آن را شامل موضوعاتی چون بهره‌برداری بهینه از آب ، بهبود کیفیت کود و حرکت به سمت کودهای بیولوژیک و زیستی دانست. وی عنوان داشت در زمینه ورود سموم سازمان محیط زیست از اجزاء نظارت بوده بر ورود سموم نظارت داشت باشد. در مورد ارزیابی های زیست محیطی، حفظ ذخائر ژنتیکی، بهره برداری از پسماندها، جلوگیری از ریزگردها و سایر موارد همکاری های خوبی پیش بینی می شود.
همچنین، غلامحسین طهماسبی معاون آموزش و پژوهش سازمان پتانسیل های دو طرف را مثبت ارزیابی و عنوان داشت: رویکردهای مهم ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی می باشد امیدواریم در زمینه هایی چون منابع طبیعی، منابع شیلاتی، خاک، مسائل گیاه پزشکی و ذخائر ژنتیکی همکاری های مشترک بیشتری را ساماندهی کنیم.
در بحث ایمنی زیستی نگرانی ما کمتر از سازمان حفاظت محیط زیست نمی باشد و سلامت محصول غذایی از ارکان مهم است. براساس قانونی که به ما محول شده می کوشیم تکنولوژی نوین برای تامین امنیت غذایی را وارد کنیم و همگام با دنیا پیش رویم اما با لحاظ کردن تمام مسائل که ضروری می باشد.
وی تصریح کرد: در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی کمیته وجود دارد تا با استفاده از روشهای نوین مخاطرات روشها سنجیده شده در صورتی که نگرانی ما جدی نباشد اجازه رهاسازی و تولید محصول داده می شود. تولیدات دستکاری ژنتیکی شده تا به حال در سطح تحقیقات مطرح شده و در اینده در کمیته تصمیمات عاقلانه و صحیح در کشور گرفته خواهد شد.
پس از اظهار نظر کارشناسان حاضر در جلسه و بیان نظرات آنان، مطالب پیشنهادی مورد جمع‌بندی قرار گرفت. سپس متن تفاهم نامه، قرائت و به امضاء دو طرف رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.