• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

راه‌اندازی پارک صلح بین مرزی در تالاب هامون

  • کد خبر : 13831
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
راه‌اندازی پارک صلح بین مرزی در تالاب هامون

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به لایحه جنگ نفت‌کش‌ها در دولت‌های هفتم و هشتم، از راه‌اندازی پارک صلح بین مرزی در تالاب بین‌المللی هامون خبر داد و افزود: پیشنهاد تشکیل صندوق جهانی برای مقابله با گرد و غبار مورد موافقت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به گزارش پایگاه […]

ebtekar_reis_mohite_zistمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به لایحه جنگ نفت‌کش‌ها در دولت‌های هفتم و هشتم، از راه‌اندازی پارک صلح بین مرزی در تالاب بین‌المللی هامون خبر داد و افزود: پیشنهاد تشکیل صندوق جهانی برای مقابله با گرد و غبار مورد موافقت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار، در حاشیه “اجلاس مقابله با آثار مخرب در محیط زیست” در جمع خبرنگاران در مورد لایحه غرامت جنگ نفتکش‌ها و ارسال آن برای سازمان ملل متحد گفت: این لایحه مربوط به دوران دولت هفتم و هشتم است که دولت لایحه‌ای بسیار قوی در ارتباط با کارهای علمی در مورد آسیب‌های خلیج فارس و نفت کش‌ها بر دریا و محیط زیست دریایی ایران را تنظیم کرد و پس از تنظیم برای سازمان ملل متحد ارسال کرد و این سازمان آن را پذیرفت.

وی با بیان اینکه بعد از وقوع مجموعه اتفاقاتی در عراق که منجر به سقوط رژیم عراق و صدام شد، دیگر این موضوع از طرف دولت ایران مسکوت ماند و پیگیری نشد، افزود: این شکایت علیه دولت‌ صدام و اقدامات این دولت علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی و طی جنگ نفت‌کش‌ها بود، اما در آن مقطع سیاست کشور عدم پیگیری آن مسئله بود.

تالاب هامون به عنوان پارک صلح بین‌مرزی معرفی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه در زمینه بحث صلح و محیط زیست یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم توسعه پارک‌های صلح و دوستی در مرزهای مختلف کشور است، اظهار کرد: پارک‌های ملی مشترکی با کشورهای مختلف از جمله عراق، آذربایجان،‌ارمنستان،‌ترکمنستان و افغانستان داریم که به صورت مشترک بین دو کشور حفاظت می‌شود و منافع گردشگری و مطالعاتی و آموزشی برای طرفین دارد که ایجاد این پارک‌های مرزی و مشترک به صلح و دوستی کشورها کمک می‌کنند.

ابتکار با بیان اینکه یکی از نقاطی که برای ایجاد پارک مرزی و مشترک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده، تالاب بین‌المللی هامون است، افزود: یک سوم این تالاب در خاک افغانستان و دو سوم آن در ایران است. اولین مرحله این طرح در کمیته ملی انسان و کره مسکون در یونسکو طی شده و پرونده تالاب هامون برای یونسکو ارسال شده است. امیدواریم بتوانیم به زودی تالاب بین‌المللی هامون را به عنوان پارک صلح بین مرزی معرفی کنیم.

شناسایی و مقابله با گرد و غبار به طور استانی پیگیری می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار اشاره کرد و گفت: بخشی از این کانون‌ها داخلی هستند که استان به استان شناسایی می‌شوند و مطالعات مربوط به شناسایی کانون‌ها و تنظیم برنامه مقابله یا کاهش گرد و غبار به طور استانی در حال پیشروی است. برای استان خوزستان این مطالعات تکمیل شده و اعتبارات لازم برای مقابله با گرد و غبار در این استان، خاصه برای احیای تالاب‌ها تامین شده است.

وی در ادامه به تمهیدات لازم برای اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز به منظور کاشت گونه‌های گیاهی برای تثبیت خاک اندیشیده شده که به زودی آغاز خواهد شد، اشاره کرد و اظهار کرد: کانون‌های گرد و غبار در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان،‌ کرمان، قم و ایلام داریم که شناسایی کانون‌ها و انجام مطالعات بین‌بخشی با همکاری دستگاه‌های مختلف چون سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان مدیریت بحران در حال انجام است.

ابتکار با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی نیز کانون‌های گرد و غبار وجود دارد که به دلیل شرایط ناامنی در منطقه کشورهای همسایه امکان اجرای طرح‌های تثبیت خاک و گونه‌های گیاهی برای مقابله با گرد و خاک را ندارند، گفت: پیشنهاد دولت ایران این بود که یک صندوق منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار تشکیل شود اما به دلیل عدم همکاری کشورهای منطقه و مشکلات امنیتی آنها پاسخ مثبتی برای این طرح دریافت نشد.

به گفته ابتکار، در حال حاضر پیشنهاد تشکیل صندوق جهانی برای مقابله با گرد و غبار مطرح شده است که مورد موافقت اولیه برنامه محیط زیستی سازمان ملل قرار گرفته و قطعنامه‌ای برای آن تنظیم شده و قرار است در اجلاس آینده وزرای محیط زیست جهان مطرح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های گرد و غبار خارج از ایران که بیابان ربع الخالی است در داخل خاک عربستان قرار دارد، گفت: این کانون گرد و غبار به طور کامل ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد که همکاری در این زمینه از سوی این کشور صورت نگرفته است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.