• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

جای خالی محیط زیست در نمایشگاه مطبوعات

  • کد خبر : 13808
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
جای خالی محیط زیست در نمایشگاه مطبوعات

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها روز گذشته درحالی آغاز شد که جای خالی توجه به مقوله محیط زیست با توجه به شکننده بودن شرایط کنونی آن به وضوح دیده می شود و فقط یک غرفه محیط زیستی در شبستان مصلی به چشم می خورد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به […]

rasaneh_jarayed_matbooat_nashriye_rooznameh_news_namayeshgahبیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها روز گذشته درحالی آغاز شد که جای خالی توجه به مقوله محیط زیست با توجه به شکننده بودن شرایط کنونی آن به وضوح دیده می شود و فقط یک غرفه محیط زیستی در شبستان مصلی به چشم می خورد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، در حالی شاهد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلی بزرگ تهران هستیم که هیچ حال و هوای محیط زیستی ندارد با توجه به اینکه این مقوله مهمی است و به اعتقاد کارشناسان چنین مکان هایی بهترین فرصت برای فرهنگ سازی حفظ محیط زیست است.
فقط یک غرفه در صحن شبستان به چشم می خورد که مانند نگینی سبز در کویر دیده می شود آنهم غرفه چهار فصل است که یک نشریه محیطی زیستی و گردشگری است اما به دلیل اهمیت موضوع محیط زیست و به طور خاص ‘آب’ امسال محور فعالیت را ‘بحران آب’ قرار داده است.
وقتی وارد صحن شبستان یکم مصلی امام خمینی(ره) می شوید حدود ۱۰۰ متر جلوتر سمت راست این غرفه دیده می شود که زیبایی و طراوت خاصی به آن قسمت بخشیده است.
دو ماکت مجزا در غرفه دیده می شود یکی دارای فواره، فضای سبز و پرندگانی در کنار برکه است که نشانه سرسبزی و محیط زیستی سالم است و ماکت دیگری در مجاورت آن قرار گرفته که دقیقا نقطه مقابل آن است یعنی دیگر خبری از فواره که نماد آبشار است نیست، برکه خشک شده، پرنده ای وجود ندارد و خاشاک و بوته های خشک جای خود را به آن سبزه ها داده اند.
با نگاه کردن به این دو منظره به راحتی می توان امروز و فردای محیط زیست کشور را دید که به نظر باید با تعمق و دقت بیشتری به این مساله توجه کرد زیرا اگر برکه ای خشک شود احیای آن یا ممکن نیست و یا اگر امیدی هم باشد نیازمند صرف هزینه هنگفتی است.
بر این اساس آرزو آقا محمدی مدیر مسوول نشریه چهار فصل به خبرنگار علمی گفت: غرفه چهارفصل تنها غرفه محیط زیستی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها است که در زمینه محیط زیست فعالیت می کند که امسال با موضوع ‘آب و بحران آن’ حضور یافته است.
وی افزود: امروزه محیط زیست یک مقوله جهانی است و کمبود آب نیز فقط مختص کشور ما نیست بلکه تمام دنیا درگیر آن هستند از این رو فرهنگ سازی در زمینه کاهش مصرف آب و یا بهتر بگوییم صحیح مصرف کردن آب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
آب مقوله ای مهم در زندگی است که امروزه به علت مصرف بی رویه و مدیریت ناصحیح منابع دچار بحران شده است از این رو نحوه مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است که به اعتقاد کارشناسان محیط زیستی نیاز به فرهنگ سازی دارد.
به گفته جواد میبدی مدیرکل دفتر نظام های حفاظت و بهره برداری وزارت نیرو، سالانه علاوه بر مصرف آب های تجدید پذیر، شش تا هفت میلیارد متر مکعب از مخازن آب های زیر زمینی کشور کاسته می شود که کسری مخزن علاوه بر کاهش سطح آبهای زیر زمینی، از نظر کیفیت نیز مشکلاتی را برای این آب ها به وجود آورده است.
وی افزود: هم اکنون ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت است که ۵۵ درصد آنها از سفره آب های زیر زمینی و بقیه از منابع سطحی تامین می شود.
در ادامه آقا محمدی تاکید کرد: حضور در مکان هایی مانند نمایشگاه مطبوعات فرصت مناسبی برای آموزش و فرهنگ سازی است چون یکی از شلوغ ترین و پربیننده ترین نمایشگاه ها است و از تمام اقشار و هر سنی از آن بازدید می کنند.
وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه متشکل است از تمام رسانه های مکتوب و مجازی است که همگام شدن با آنها می تواند در هرچه بیشتر رسانه ای شدن بحران آب کمک کند و تاثیر بیشتری بر روی مردم داشته باشد.
آقا محمدی گفت: اگر روزانه به طور میانگین ۲۰۰ نفر از این غرفه در نمایشگاه دیدن کنند در طول یک هفته برگزاری، حدود ۱۴۰۰ نفر بازدید کننده خواهیم داشت بنابراین ما توانسته ایم این تعداد را با نحوه صحیح مصرف آب آشناتر کنیم و شاید باعث شویم حداقل تا حدی هرچند بسیار کم در مصرف آب صرفه جویی کنند که به همان میزان از هدررفت آب جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه نشریه چهارفصل امسال در روز جهانی گردشگری (۵ مهر) عنوان رسانه برتر را کسب کرد گفت: اما با توجه به اهمیت محیط زیست و مقوله آب تصمیم گرفتیم تمام برنامه های امسال ما در نمایشگاه مطبوعات حول محور آب و بحران این مایه حیات باشد.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب از اهداف اصلی این غرفه در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها است افزود: بر این اساس هر روز یک مسابقه برای کودکانی که از مدارس مختلف به نمایشگاه آورده می شوند تدارک دیده ایم که در پایان نمایشگاه ۷ مسابقه برگزار خواهد شد که از میان آنها بهترین شعار برای بحران آب و نحوه صحیح مصرف کردن آن انتخاب می شود.
وی ادامه داد: همچنین سعی می کنیم رسانه هایی که در مدت برگزاری نمایشگاه در زمینه محیط زیست فعالیت کرده اند را معرفی و از آنها تجلیل کنیم.
امروزه مصرف بی رویه منایع آبی آنرا به مرحله بحران نزدیک کرده است به طوری که بنا به گفته مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد که از این میزان ۳۴۳ دشت به علت کم آبی و کاهش سطح آب های زیر زمینی دشت ممنوعه اعلام شده اند.
فرونشست زمین نیز از دیگر مشکلات و پیامدهای مصرف بی رویه منابع آبی است که بسیاری از استان های کشور درگیر آن هستند که بنا به گفته برخی مسوولان امر اکنون حدود ۴۰ دشت در کشور دارای پدیده فرونشست است که میزان فرونشست با توجه به شرایط منطقه متفاوت است.
کارشناسان معتقدند یکی از تبعات استفاده بی رویه از سفره های آبهای زیر زمینی پدیده فرونشست است، این پدیده برای دشت هایی که فرصت تغذیه در آنها اتفاق نیفتاده و به طور پیوسته در طول سال از طریق پمپاژ انواع چاه ها آبشان تخلیه شده ، اتفاق می افتد، دشت های تهران، ورامین، مشهد، رفسنجان، کرمان و فارس برخی از دشت هایی هستند که پدیده فرونشست در آنها اتفاق افتاده است.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها ۱۶ تا ۲۲ آبان ماه با شعار نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه، با حضور بیش از ۷۰۰ رسانه در ۵۶۷ غرفه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا است و همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.