• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

گفتگو/ زمین‌خواران بیش از از قاچاقچیان، جنگل ‌را نابود کردند

  • کد خبر : 13617
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
گفتگو/ زمین‌خواران بیش از از قاچاقچیان، جنگل ‌را نابود کردند

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، موید حسینی صدر – قاچاق چوب برای برخی از روستاییان بومی و مردم محلی شمال کشور و قاچاقچیان بین‌المللی یک تجارت پرسود و نام آشناست. با مجوز یا بی‌مجوز فرقی ندارد، زیرا چوبی که در این بهره‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد چوب همه درختان است در حالی که قرار نبوده […]

takhrib_jangalپایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، موید حسینی صدر – قاچاق چوب برای برخی از روستاییان بومی و مردم محلی شمال کشور و قاچاقچیان بین‌المللی یک تجارت پرسود و نام آشناست. با مجوز یا بی‌مجوز فرقی ندارد، زیرا چوبی که در این بهره‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد چوب همه درختان است در حالی که قرار نبوده درخت زنده که هنوز حیات دارد و نفس می‌کشد قطع شود. صدای مهیب اره برقی که آرامش جنگل را به هم می‌ریزد و جانوران را فراری می‌دهد برای مردمی که محیط زیست را دوست دارند از هر صدای دیگری در این دنیا بدتر است. در ۳۰ سال اخیر نزدیک به نیمی از جنگل‌های کشور در اثر دخالت عوامل طبیعی و غیرطبیعی نابود شده است و با همین وضعیت اگر پیش برویم (که داریم می‌رویم) نسل بعدی و بچه‌های ما دیگر در ایران جنگلی نخواهند دید. قرار بود حداقل برای پنج سال به جنگل‌ها استراحت بدهند اما این اتفاق هم نیفتاد. با سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس درباره اینکه چرا این طرح مطرح اما اجرا نشد به گفت‌وگو نشستیم. موید حسینی صدر طرح تنفس جنگل‌ها را گرفتار روند اداری در دولت می‌داند و امیدوار است هرچه زودتر این طرح تصویب شود.
طرح تنفس جنگل‌ها چرا مطرح شد و ضرورت اجرای این طرح چیست؟
بهره‌برداری از جنگل در همه نقاط دنیا انجام می‌شود اما در چارچوب و قالبی مشخص. بهره‌برداری از جنگل در کشورهایی که ۱۰ برابر ما جنگل دارند و از نظر منابع طبیعی مشکلی ندارند تابع قوانین و مقرراتی است که طبق آن اگر کسی یک درخت را هم بی‌دلیل قطع کند مشمول مجازات و حتی زندان خواهد شد. این قوانین شکل گرفته تا فقط درختان خشک و فرسوده که در حال نابودی هستند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند و درختان جوان و حتی آنهایی که هنوز عمرشان به انتها نرسیده تحت هیچ شرایطی آسیب نبینند. زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته مجوز بهره‌برداری از جنگل را صادر کرد همین شیوه مدنظر بود و قرار نبوده درخت جوان یا درختی که هنوز سرپاست از بین برود با این وجود این اتفاق افتاد. برای اینکه این مشکل که حالت بحران به خود گرفته حل شود فعالان محیط زیست و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد اجرای طرح تنفس جنگل‌ها را دادند که بسیار هم بجا بود. بر اساس این طرح قرار بود تا ۱۰ سال هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها ممنوع شود، البته همان زمان هم این مسأله را مطرح کردیم که ۱۰ سال زیاد است و قرار شد مدت زمان پنج سال برای این مسأله در نظر گرفته شود. بهره‌برداری از جنگل تنها از سوی قاچاقچیان چوب و مردم روستایی برای خرید و تجارت چوب رخ نداد بلکه در گذشته و هم‌زمان با زمین‌خواری‌های گسترده در کشور بخش زیادی از جنگل‌ها تراشیده شده و به زمین صاف برای خانه و ویلا‌سازی تبدیل شده که اینها بیش از قاچاقچیان چوب جنگل‌ها را نابود کردند.
برای اینکه شرکت‌ها و پیمانکاران طرف حساب سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها متضرر نشوند آیا بهتر نبود فقط قطع و بهره‌برداری از درخت‌های زنده منتفی شده و درخت‌هایی که در آستانه نابودی قرار داشتند مورد استفاده قرار بگیرند؟
این پیشنهاد مطرح نشد، زیرا در گذشته هم قرار بود این اتفاق بیفتد اما در عمل شاهد این بودیم که پیمانکاران و شرکت‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن ضوابط و به دلیل اینکه نظارت بر این مسأله سخت بود همه درختان را نابود می کردند و به همین دلیل قرار شد یک تنفس چندساله به کل درختان و پوشش گیاهی مناطق شمالی کشور داده شود.
اجرای این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد و چرا اجرایی نمی‌شود؟
اجرای این طرح منوط به موافقت هیات دولت است تا اگر آنها موافقت کردند مجلس هم قوانین مورد نظر را اعمال کند. اینکه تا امروز این اتفاق نیفتاده به دلیل این بوده که هیات دولت به دلایلی این طرح را تایید نکرده یا هنوز در دست بررسی است. متاسفانه کارها به کندی پیش می‌رود و مراحل اداری یک طرح زمانی که قرار است طی شود ما شاهد یک فرایند طولانی‌مدت و نفسگیر هستیم.
پیمانکاران دولتی و غیردولتی که قراردادهای بلندمدت یا کوتاه‌مدتی برای بهره‌برداری از جنگل‌ها دارند آیا در صورت تصویب این طرح متحمل ضررهای زیادی نمی‌شوند؟ آیا امکان فسخ این قراردادها وجو دارد و آیا مافیایی که در این زمینه وجود دارد و بارها مسئولان حفاظت محیط زیست درباره قاچاق چوب از سوی این عده خاص سخن گفته‌اند عاملی برای طول کشیدن یا عدم تصویب این طرح نیستند؟
طبق قانون نباید قراردادهای بلندمدتی با هیچ شرکت یا پیمانکار داخلی و خارجی بسته می‌شد و قرار بوده همه این قراردادها کوتاه‌مدت باشد، بااین وجود اگر قراردادی هم ثبت شده امکان بازنگری در آن وجود دارد و تا جایی که من در جریان هستم دلیل عدم تصویب طرح، روند اداری و بررسی آن در هیات دولت بوده و هیچ عامل خارجی هنوز در این مسأله دخیل نبوده است. باید منتظر باشیم و نظر هیات دولت درباره این طرح را در برنامه ششم توسعه که تا چند ماه دیگر به مجلس تقدیم می‌شود ببینیم. قرار بوده در این طرح به مسأله جنگل‌ها و طرح تنفس توجه و زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.
به نظر شما طرح تنفس جنگل‌ها تا چه اندازه می‌تواند باعث حفظ و تداوم محیط زیست و جنگل‌های کشور شود؟
به‌یقین این طرح به تنهایی پاسخگو نیست زیرا حتی اگر درختی هم قطع نشود باز هم درخت‌ها و پوشش گیاهی نیازمند مراقبت و نگهداری هستند که در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد. شاید قاچاق و قطع عمدی درخت‌ها بخش زیادی از جنگل‌های کشور را نابود کند اما بیشتر از آن آتش‌سوزی بلای جان جنگل‌هاست. وقتی نظارت و مراقبتی از جنگل نمی شود عوامل طبیعی و غیرطبیعی دست به دست هم می‌دهند و آن را نابود می‌کنند. بااین وجود ما در خوشبینانه‌ترین حالت طرح تنفس پنج ساله به جنگل‌ها با همین سطح مراقبت و نظارت را مطرح کردیم و همین طرح هم هنوز در مراحل اداری و پیچ و خم‌های آن گرفتار شده و تا امروز که خبری از تصویب یا عدم تصویب آن به ما نرسیده است. امیدواریم دولت یازدهم همان‌طور که تا اینجا به محیط زیست و منابع طبیعی کشور علاقه نشان داده و آن را حفظ کرده با تصویب سریع‌تر این طرح زمینه اجرای آن را فراهم کند. جنگل‌های کشور به استراحت نیاز دارند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.