• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

واقعا به چمن‌ها آب شرب می‌دهند؟

  • کد خبر : 136
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۹:۵۷

در شرایطی که پیام‌های صرفه‌جویی در مصرف آب حتی به برنامه‌های افطار و سحر صداوسیما هم کشیده شده و کار به احتمال جیره‌بندی مایه حیات در پایتخت به میان آمده، سازمان آبفای تهران از آب‌دزدی پیمانکاران شهرداری از آب شرب سطح پایتخت برای آبیاری فضای سبز ، فارغ از انکار آنها، پرده برداشته است. زیست […]

در شرایطی که پیام‌های صرفه‌جویی در مصرف آب حتی به برنامه‌های افطار و سحر صداوسیما هم کشیده شده و کار به احتمال جیره‌بندی مایه حیات در پایتخت به میان آمده، سازمان آبفای تهران از آب‌دزدی پیمانکاران شهرداری از آب شرب سطح پایتخت برای آبیاری فضای سبز ، فارغ از انکار آنها، پرده برداشته است.
زیست بوم: خرداد ماه امسال بود که در جلسه کارگروه آب و خاک، وابسته به کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اسفندیار جلیل‌زاده – مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران
ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در استفاده غیرقانونی و غیرمجاز این نهاد ازشبکه آب شرب تهران، گفت: انشعابات غیرمجازی که پیمانکاران فضای سبز شهرداری به شبکه آبرسانی تهران می‌زنند، باعث آلوده کردن آب شرب مردم می‌شود. ولی نبایستی کسی یا ارگانی به خود اجازه دخل و تصرف بدهد و شبکه راآلوده کند.

وی مدعی شد که ۷ درصد از آب مورد نیاز فضای سبز و پارک‌های تهران فقط توسط شهرداری به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود و در عین حال باعث آلودگی شبکه آب شده است.

جلیل‌زاده، با اشاره به اینکه “این همه فضای سبز کوچک و بزرگ که در تهران است، چاه ندارد”، گفت: “پیمانکاران این فضاهای سبز آبرسانی به پارک‌ها را از شبکه آب شرب مردم انجام می‌شود. مثلا در منطقه سرو در بزرگراه رسالت، شهرداری شبکه آبیاری فضای سبز را از طریق شبکه آب شهری به صورت غیرمجاز تامین کرده بود که ۶٫۳ اتمسفر فشار آب آن بوده و به داخل آب لوله‌کشی کوچه‌های منطقه می‌رفت و آلودگی به وجود می‌آورد.”

عباسعلی مصرزاده – معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران، گفت: “سالانه شهرداری تهران برای آب‌دهی به فضای سبز خود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آبنیاز دارد. این نهاد تعدادی چاه دارد که به صورت مجاز از آنها آب برداشت می‌کند، ولی وضع این چاه‌ها روز به روز بحرانی‌تر می شود. واقعیت این است که شهرداری آب برای فضای سبزی که ایجاد کرده ندارد و راحت‌ترین و ساده‌ترینراه این است که تیم شهرداری یک انشعاب غیرمجاز از شبکه آب می‌گیرند و روی آن خاک می‌ریزند و فضای سبز را آبیاری می‌کنند. غافل از اینکه در برخی جاها، مردم آب خوردن ندارند”.

مصرزاده گفت: “شهرداری دارد با آب شرب مردم، درختان را آب می‌دهند و این باعث شده در برخی جاها، فشار منفی ایجاد شود و شبکه آب را آلوده کند.” زورمان به شهرداری نمی رسد

اردستانی- رئیس کارگروه آب، خاک و فاضلاب کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از مسئولان آبفای حاضر در این نشست، پرسید: شما چه کار برای این موضوع کردید؟ شما می‌گویید مردم باید ۴ درصد صرفه‌جویی کنند تا از بحران بگذریم، چرا جلوی برداشت‌های غیرمجاز ۷ درصدی را نمی‌گیرید؟

مسئولان آبفای تهران هم در پاسخ گفتند: “ما زورمان به شهرداری نمی‌رسد. حتی مدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهرداری هم اجازه نمی‌دهد کسی در سطح تهران، چاه آب حفر کند.”

مصرزاده در ادامه با اشاره به بحران کمبود آب در تهران گفت: ” اگر میزان بارندگی در سالهای آینده، به همین میزان باشد ما باز در مرز بحران بی آبی هستیم. باید همیشه به مردم دلهره بدهیم که ممکن است آب جیره‌بندی شود. ما می‌گوییم ۸۰۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده در این شهر قابل استفاده است که می توان از آن در فضای سبز قابل استفاده کرد. خوشبختانه در منطقه ۲۲ این کار شده، برخی شهرداری‌ها این مسئله را پذیرفته‌اند و دنبال پساب تصفیه شده هستند ولی عده‌ای به شدت کارشکنی می‌کنند. و کاش این مسئله جا بیفتد که فاضلاب یک روز هم به بهره‌برداری برسد و شهرداری تهران در مقابل این پروژه قرار نگیرد، برای شهر تهران بهتر است.”

همچنین مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران در توضیح پرت آب در تهران گفت: ۴درصد آب صرف شستشوی صافی‌های شبکه توزیع آب می شود که در تابستان این رقم به ۶ درصد می‌رسد یا فصل برگریزان این رقم افزایش مییابد. ۱٫۵ الی ۲ درصد برداشت غیرمجاز شهرداری برای چمن کاری و آبیاری درختان و فضای سبز داریم. شهرداری به ما گفته ۷ درصد نیاز آبی فضای سبز را
از منابع آبی تصفیه شده شهری برداشت می‌کنند و ۴ درصد هم برداشت غیرمجاز است. همه اینها را جمع بزنیم به ۱۱ درصدی می رسیم که در همه دنیا رایج است. ما شبکه آبرسانی را با آب می‌شوییم که این نیز پرت آب است. یعنی در تهران، این رقم بیشتر از ۱۴ درصد نیست.

جلیل زاده – مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران توضیح داد: “وقتی می‌بینم آب پای درختان پارک کلر دارد، این یعنی آبیاری برای فضای سبز از شبکه آب تصفیه شده شهری برداشته شده است”.
“ارگان‌های مختلف نباید جرات کنند به شبکه آب ما دست بزنند. برخی ارگان‌ها موقع برداشت، شیر یک طرفه نمی‌زنند و باعث می‌شود باعث مشکل بهداشتی شویم.مثلا پیمانکار شهرداری در منطقه سرو از زیر شیر آتش‌نشانی ما، آب برداشته بود و برای فضای سبز استفاده کرده بود. برای این مشکل تا همین الان درگیریم و نتوانستیم ارگان خاطی را تعقیب کنیم. چه ارگانی اجازه داده است این کار صورت گیرد؟ این گناهی است که بخشودنی نیست. آسیب به شبکه می‌زنند و کسی پاسخگو نیست. اصلا شهرداری اجازه برداشت از آب شبکه آبفا را ندارد. این رقمکم نیست و ما تخمین می‌زنیم سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز فضای سبز شهرداری از شبکه ما برداشت شود.”

وی از شورای شهر خواست شبکه آبرسانی شهر را از تعرض شهرداری در امان نگه دارد و گفت: “اکیپ‌هایی برای شناسایی این آب دزدی‌ها داریم و بعد انشعابات غیر مجاز را به مجاز تبدیل می‌کنیم. حراست ما این کار را همه روزه انجام می‌دهند و همه روزه افرادی می‌آیند به شبکه، لوله‌هایی را در تمام روزهای سال وصل می‌کنند و ما مجبورشان می‌کنیم مجوز بگیرند.”

با وجود این صحبت‌ها، محمد حقانی- رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در پاسخ به سوال ایسنا درباره ادعای آب‌دزدی پیمانکاران شهرداری گفت: اطلاعات من در حدی است که می دانم امکان ندارد پیمانکاران شهرداری از آب شرب تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند.

وی افزود: طبق اطلاع من، با توجه به حساسیت آبرسانی در شهرداری تهران، برای آبیاری پارک‌ها و چمن ها از آب خام استفاده می شود. اگر آب‌دزدی و برداشت غیرقانونی وجود داشته باشد توسط تانکرها و به صورت مخفیانه رخ می دهد که باید سازمان آبفا با آن برخورد کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، تصریح کرد: شهرداری از بابت آب‌گیری تانکرها مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه صحبت‌های مطرح شده درباره آب‌دزدی ۷ درصدی پیمانکاران چه می‌شود، گفت: من این حرف را قبول ندارم، مگر اینکه کار به صورت غیرقانونی و مخفیانه انجام شود.

به گزارش ایسنا، صحبت‌های رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درحالی مطرح می‌شود که جلسه کارگروه آب و خاک وابسته به این کمیته است و مسئولان آبفای تهران، گله‌هایشان را در همین کمیته و خطاب به اعضای شورای شهر مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر، علی محمد مختاری – رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، موضوع آب دزدی توسط پیمانکاران را تکذیب کرد و گفت: آب دزدی پیمانکاران اصلا امکان ندارد.

به گزارش ایسنا، هر زمان که صحبت از کمبود آب در کشور می‌شود، مسئولان از مردم می‌خواهند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند؛ هرچند اهمیت مشارکت مردم در استفاده صحیح از منابع آب، غیرقابل انکار است اما اگر اظهارات مسئولان شرکت آب تهران صحت داشته باشد و پیمانکاران شهرداری در خلاء نبود نظارت یا بی‌توجهی مسئولان در قسمت‌هایی از این شهر آب را در مقیاس زیادی از شبکه عمومی برداشت کرده و استفاده کنند در واقع اجحافی بزرگ به مردم شده است.
ضمن اینکه چنین تخلفاتی امکان پیگیری و ردیابی دارند و می‌توان رد چاه حفر شده یا انشعاب غیرقانونی را به راحتی گرفت تا به متخلف و یا متخلفان رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.