• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

مراکز غیرمجاز فروش و توزیع نهاده های کشاورزی در تیررس نظارت مردم

  • کد خبر : 13579
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
مراکز غیرمجاز فروش و توزیع نهاده های کشاورزی در تیررس نظارت مردم

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به هشدار وزارت بهداشت به وجود سم بیش از حد مجاز در ۸ محصول کشاورزی پرمصرف در ایران گفت: کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات که از کشورهای خاصی به ایران وارد می […]

samبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به هشدار وزارت بهداشت به وجود سم بیش از حد مجاز در ۸ محصول کشاورزی پرمصرف در ایران گفت: کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات که از کشورهای خاصی به ایران وارد می شوند، هزینه های تمام شده آنها به کشور، پایین است و مسئولان باید به این مسئله توجه کنند که سموم یا کودهای شیمیایی که در جهت افزایش تولیدات و نگهداری محصولات کشاورزی و باغی به بار آمده به کار برده می شوند، باید مطابق با استانداردهای کشاورزی و باغداری باشند، و در این راستا نهادها و دستگاه های دولتی و نظارتی که رسالت و وظیفه خود را به نحو احسن و اکمل انجام نداده اند و کنترل های لازم را بر سموم و کودهای شیمیایی وارداتی و یا تولید داخلی نداشته اند، باید از سوی دستگاه قضایی کشور تحت تعقیب قضایی و مورد بازخواست قرار گیرند.

این بار واردات نهاده های کشاورزی ارزان مانند سموم و کودهای شیمیایی سبب شده تا در سایه نظارت ضعیف متولیان وارد مزارع کشاورزی شود؛ سمومی که به گفته متخصصان تغذیه گویا فقط دلال چاق کن بوده و کشاورزی نابود کن!

سالهاست که ماجرای واردات قاچاق و حتی واردات رسمی سموم و کودهای شیمیایی ارزان قیمت به کشور مطرح است. هشدار وزارت بهداشت به وجود سم بیش از حد مجاز در ۸ محصول کشاورزی پرمصرف و بازهم چکش واردات نهاده های کشاورزی، دسترنج کشاورزان ایرانی را به باد داد و گویا خم به ابروی متولیان نیامده است.

سیب زمینی، پیاز، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج هفت محصول پر مصرف کشاورزی هستند که بر اساس نتایج پایش های سازمان غذا و دارو در ۱۰ نقطه کشور، میزان باقیمانده کودهای شیمیایی و سموم در آنها بیش از حد مجاز وزارت بهداشت اعلام شده است.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو از وجود باقیمانده بیش از حد مجاز نیترات و سموم کشاورزی در برخی محصولات زراعی پر مصرف هشدار داده و گفته که وزارت جهاد کشاورزی باید اصول بهینه استفاده از سموم را به کشاورزان آموزش دهد.

به گفته این مقام ارشد وزارت بهداشت ایران، سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود برای بررسی باقیمانده سموم کشاورزی، ۸ محصول زراعی پر مصرف را بررسی کرده که نتیجه بررسی ها نشان داد که در ۸ درصد این محصولات، باقیمانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است که وضعیت نگران کننده ای است.

وی ادامه داده که محصولاتی که در آخرین پایش وزارت بهداشت بررسی شدند شامل پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، برنج، خیار و چند میوه پر مصرف بودند و در پایش جدیدی که به تازگی شروع شده، ۳۰ محصول کشاورزی بررسی می شود و نتیجه این ارزیابی نیز تا پایان امسال اعلام می شود.

و اما یک متخصص تغذیه در همین رابطه گفت: کاربرد کود و سموم برای دفع آفات محصولات کشاورزی و مبارزه با نابودی محصولات به بار نشسته، اجتناب ناپذیر است، اما در رابطه با کاربرد کود شیمیایی و سموم دفع آفات در مزارع کشاورزی بایستی ارگان ها و نهادهایی که نظارت بر استفاده از این مواد را داشته و یا اجازه ورود این مواد را به داخل کشور صادر می کنند، باید به استاندارد بودن این مواد توجه کنند.

سید ضیاءالدین مظهری سید ضیاءالدین مظهری تصریح کرد: کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات که از کشورهای خاصی به ایران وارد می شوند، هزینه های تمام شده آنها پایین است و مسئولان باید به این مسئله توجه کنند که سموم یا کود و یا موادی که در جهت افزایش تولیدات و نگهداری محصولات کشاورزی و باغی به بار آمده به کار برده می شوند، باید مطابق با استانداردهای کشاورزی و باغداری باشند.

وی با بیان اینکه کودهای شیمیایی یا سموم دفع آفات مورد استفاده در مزارع کشاورزی و یا در باغات، باید به گونه ای مصرف شوند که نیمه عمر لازم را طی کرده باشند، اظهار داشت: این زمان منجر به تجزیه و از بین رفتن سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی و باغی خواهد شد و در نتیجه این مواد شیمیایی از طریق مصرف خام و یا پخته محصولات کشاورزی و یا باغی به بدن وارد نشده و اگر هم بخش ناچیزی از آنها وارد بدن انسان شود، دستگاه دفاعی بدن انسان چنان پیشرفته است که می تواند آنها را خنثی کند.

تعاونی های توزیع و فروش نهاده های کشاورزی مجاز فعال شوند
این کارشناس و متخصص تغذیه گفت: زمانی که سموم یا کودهای شیمیایی که در مزارع کشاورزی به کار برده می شود، از نوع PASS بوده و کیفیت و زمان تجزیه آنها طولانی تر باشد، این مواد شیمیایی از طریق منابع غذایی که مصرف آنها به جد توصیه می شود، مانند سبزیجاتی که به صورت خام و پخته مصرف می شود یا میوه هایی که بیشترین ترکیبات مفید آنها در پوست آنها وجود دارد و حتی توصیه می شود که چنین میوه هایی را فقط شسته و با پوست مصرف کنند، وارد بدن انسان شده که در این صورت منابع غذایی مصرفی انسان، ایمنی لازم را نخواهند داشت.

مظهری با تأکید بر اینکه اگر بتوان به محصولات داخلی توجه کرد، بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد، افزود: در مورد مواد شیمیایی که تحت عنوان کود و یا سموم دفع آفات از سوی افراد و یا شرکت های واردکننده خریداری می شوند، باید به تولیدات داخلی بیشتر بها داد و اجازه داد که سیستم کشاورزی و باغداری ایران دوباره توسعه پیدا کند، چون منابع غذایی که در هر اکولوژی بدست می آید، منطبق و دربردارنده موادی است که اهالی و ساکنینی که در آن منطقه زندگی می کنند، به آنها نیاز دارند.

وی ادامه داد: اکنون در کشور، سازمان های متعدد در کشور مانند وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مروج کشاورزی باید در مزارع کشاورزی و باغات به افرادی که با عرق جبین و کد یمین روزی خود و انسان های دیگر را نیز فراهم می کنند آموزش های لازم و کمک های ضروری را ارایه کنند و در این راستا باید تعاونی هایی در دستگاه های اجرایی و یا مراکز استان ها ایجاد شده که کشاورزان و باغداران بتوانند با فکر راحت از منابع سم و کودی استفاده کنند که اجازه ورود آنها باتوجه به سالم بودن آنها داده شده است.

لزوم ایجاد عزم ملی و همکاری های فرابخشی در تأمین سلامت مردم
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اینگونه اقدامات آموزشی و بازدارنده تنها در ید و قدرت یک سازمان نیست، بلکه مستلزم یک عزم ملی و همکاری های فرابخشی است، تصریح کرد: متأسفانه در ارگان ها و دستگاه های موجود در حکومت، ارتباطات عمودی از بالا به پایین و از پایین به بالا به خوبی هماهنگ شده است، اما این سازمان ها هیچگاه ارتباط افقی با سایر نهادها را نداشته اند.

وی اضافه کرد: سازمان های مرتبط با سلامت مردم اکنون باید با همفکری و کار جمعی بتوانند همه مشکلات سلامت مردم را که مانند کوه یخی که یک دهم آن بیرون و نه دهم آن زیر آب است، را مرتفع کنند.

مظهری گفت: چنین هماهنگی اکنون در میان سازمان های موجود در کشور مشاهده نمی شود و از طرفی، هرکدام از عزیزان زحمتکشی که دل در گرو مهر مردم دارند و جزو سازمان های دولتی هستند، به مشکلات ناپیدا در سلامتی مردم از زاویه دید خود نگاه می کنند.

عدم نظارت بر موادغذایی، سلامتی و توان افزایی جامعه را از بین می برد
وی ادامه داد: وقتی که سازمان های حکومتی با همدیگر و با خرد جمعی مسائل را مورد کنکاش قرار دهند، طبیعتاً می توانند عمق فاجعه را درک کنند و با توانمندی های لازم و کار دسته جمعی، تأمین سلامتی مردم را جامه عمل بپوشانند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در گذشته نه تنها در ایران بلکه در دنیا به موضوع ایمنی مواد غذایی توجهی نمی شده است، خاطرنشان کرد: همین امر، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا شعاری را در سال گذشته تحت عنوان «ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره» برای سلامتی انسان های روی کره زمین اعلام کند.

وی یادآور شد: تاکنون همه دولت ها و تمامی دست اندرکاران به تولیدات مواد غذایی، ایجاد اشتغال و توجیه اقتصادی توجه می کردند، اما امروزه مشخص شده است که اگر نظارتی بر مواد غذایی نشود، تولیداتی که در نهایت به مصرف نیروی انسانی کشور خواهد رسید، نه تنها طراوت، سلامتی و توانایی لازم را ایجاد نمی کند، بلکه سلامتی موجود انسان ها را هم خدشه دار می کند.

نگران کردن مردم درخصوص ایمنی و سلامت موادغذایی به نفع جامعه است
اکنون محصولات کشاورزی در ایران در امان از آلودگی های شیمیایی سمی نیست. مردم اکنون نگران مصرف موادغذایی خود مانند برنج، پیاز، سیب زمینی، گندم و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی که در گزارش وزارت بهداشت ایران به آن اشاره شده، می باشند.

به گفته سید ضیاءالدین مظهری، همیشه در کشور، آلودگی محصولات کشاورزی و موادغذایی وجود داشته است، اما اکنون وزیر بهداشت و درمان دولت فعلی، شهامت ابراز آن را داشته و این در صورتی است که در گذشته در مورد آلودگی آب، آلودگی خاک و از همه مهمتر آلودگی موادغذایی، پنهان کاری می شد.

وی با تأکید بر اینکه نگران کردن مردم درخصوص ایمنی و سلامت موادغذایی و سایر موضوعات مرتبط با سلامتی مردم، مشکلی نخواهد داشت و این نحوه اطلاع رسانی به نفع سلامتی جامعه است، گفت: حق، گرفتنی است و در مورد مسئولینی که اجازه ورود کودها و سموم شیمیایی غیرمجاز را به کشور داده اند یا افراد و شرکت هایی که آنها را به طور قاچاق و از طریق واردات از مرزهایی که تحت کنترل دولت نمی باشد، وارد می کنند و در سطح کشور توزیع می کنند، باید خود مردم چشم و گوش سلامتی خود باشند و چنین اقداماتی را به نهادها و ارگان های نظارتی اطلاع دهند.

مردم از مصرف تولیدات موادغذایی ارزان و زیر پله ای خودداری کنند
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مردم باید سعی کنند موادغذایی که سالم تر است را از مکان هایی خریدار کنند که منشأ موادغذایی، مشخص و معلوم است و اگر بسته بندی شده، زمان تولید و زمان فساد آنها را درنظر داشته باشند و یا از برندهایی استفاده کنندکه زیر ذره بین مسئولین کنترل کیفی و امنیت و ایمنی مواد غذایی است.

وی افزود: مردم باید از مصرف تولیدات موادغذایی ارزان تر و زیر پله ای و بدون نام و نشان خودداری کنند، و این اقدامات تنها کاری است که مردم می توانند انجام دهند.

مظهری با تأکید بر نقش رسانه ها در آگاه سازی افکار عمومی گفت: مصرف کننده موادغذایی این توانایی را که تشخیص دهد آیا این برنجی که خریداری و مصرف می کند، جان بخش است و یا جان ستان و یا مبوه ای که مصرف می کند آیا سمومی که در آن به کار گرفته شده است و یا کودی که در جهت بالا بردن ظرفیت تولید استفاده شده است در حد استاندارد بوده است، نداشته و ازتوان او خارج است، بنابراین کلیه دست اندرکاران نظارت بر سلامتی مردم و همه رسانه های تصویری و صوتی و نوشتاری باید نسبت به آگاهی های مردم و افزایش تشخیص مردم اقدام کنند، چرا که اغلب سودجویی ها از عدم آگاهی و زودباوری مردم در تمامی زمینه ها است.

وی تصریح کرد: حتی امروز مکمل های موادغذایی که امروز در سطح کشور توسط مردم به طور گسترده استفاده می شود و یا ویتامین هایی که از طریق موتورسواران توزیع می شود، اثرات آنها اگر از آلودگی محصولات کشاورزی بیشتر نباشد، کمتر از آلودگی موادغذایی نیست.

نهادها و دستگاه های نظارتی به رسالت و وظیفه خود عمل کنند
۱۰ نقطه از کشور که محصولات کشاورزی به دست می آید، آلودگی خاک و آلودگی آب وجود داشته و از طرفی سموم شیمیایی محصولات کشاورزی بدست آمده در این ۱۰ نقطه بیش از حد مجاز بوده است. سید ضیاءالدین مظهری در رابطه با اقدامات سازمان های مرتبط با سلامتی مردم در جلوگیری از وارد شدن آسیب های بیشتر به سلامت عمومی گفت: باید گلوگاه هایی که مواد شیمیایی غیرمجاز در مزارع کشاورزی توزیع می شود، و یا محصولات کشاورزی آلوده به سموم شیمیایی و فاضلاب انسانی و صنعتی در بازار توزیع می شود را مسدود کرد.

وی تصریح کرد: نهادها و دستگاه های دولتی و نظارتی که رسالت و وظیفه خود را به نحو احسن و اکمل انجام نداده اند و کنترل های لازم را نداشته اند، باید از سوی دستگاه قضایی مورد بازخواست قرار گیرند و یا چنانچه ناآگاه بوده اند، تحت آموزش قرار گیرند.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه وقوع چنین رفتارهایی در خصوص موادغذایی یا در اثر ناآگاهی است و یا در اثر عدم توجه به وظیفه ای که دستگاه های حکومتی بر عهده گرفته اند، افزود: همه این مسائل را می توان با همت و عزم ملی از پیش پای مردم برداشت.

شالیزارهای کشور تبدیل به آسمان خراش می شود
وی ادامه داد: کشور ایران بهترین آب و هوا را در تمام فصول سال دارد، تنوع زیستی و گیاهی و تولیدات این سرزمین به گونه ای است که در تمام فصول سال می توان نه تنها نیازهای داخلی، بلکه نیازهای خارجی را نیز تأمین کرد.

مظهری تصریح کرد: وقتی شالیزارهای کشور تبدیل به آسمان خراش می شود و یا باغات این سرزمین با تمهیداتی از سوی دستگاه های حکومتی نابود می شود، اثرات ساخته شدن و تراکم جمعیت، افزایش فاضلاب ها، افزایش مصرف سموم و به کارگیری روشهای غیراستاندارد در جهت تهیه آب مشروب است که باید امروز برای از بین رفتن آنها اقدام کرد، چون فردا بسیار دیر است.

فارغ التحصیلان تغذیه به کارهای غیرتخصصی روی آورده اند
لزوم بکارگیری دانش آموختگان تغذیه در آموزش کشاورزان
وی با تأکید بر بهره گیری از منابع انسانی متخصص در رشته تغذیه در تأمین سلامت عمومی مردم جامعه گفت: امروز تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته تغذیه و سلامتی و بهداشت موادغذایی در کشور افزایش یافته است و به جای این که این خیل عظیم نیروی انسانی متخصص در زمینه و رشته تخصصی خود کار کنند، به کارهایی غیرتخصصی روی آورده اند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان رشته تغذیه آمادگی کامل دارند که به مردم آموزش دهند تا با هر امکانات اقتصادی که در دسترس آنها است، از منابع غذایی لازم و تلفیق آنها با همدیگر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این آموزش ها به عنوان مثال منجر به عدم استفاده مردم از انبوه ماهی های وارداتی که سرشار از جیوه هستند و یا گوشت هایی که معلوم نیست چه مدت در سردخانه نگهداری شده است، خواهد شد.

ایمنی غذا از امنیت غذا مهم تر است
نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان اینکه این توانایی در نهاد انسان به وجود آمده است که خود را با کمترین مقدار موادغذایی تطبیق دهد، اظهار داشت: ایمنی غذا از امنیت غذا مهم تر است. غذا اگر به صورت ناکافی در دسترس باشد، انسان کم مصرف می کند و باتوجه به گستردگی اضافه وزن و چاقی، وزن بدن تعدیل می شود.

سید ضیاءالدین مظهری در پایان تأکید کرد: پرخوری و آلوده خوری از توان قدرت بدن انسان ها خارج است، و بروز بیماری های خود ایمنی، سرطان و بیماری هایی که جامعه را دربر گرفته است، گواه این امر است و این در صورتی است که می توان با ایمنی غذایی از پیدایش چنین بیماری هایی پیشگیری کرد.
منبع: انتخاب خبر

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.