• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

نجات دو فک خزری از تور ماهیگیران و رهاسازی در دریا

  • کد خبر : 13443
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
نجات دو فک خزری از تور ماهیگیران و رهاسازی در دریا

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: دو فک خزری گرفتار در تور صیادان در حوزه های آبی شهرستان ترکمن، پس از نجات و تیمار در دریا رها شدند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از ایرنا، علی بیانی اظهار داشت: در پی دریافت اخباری از سوی کارکنان ایستگاه صیادی میان […]

fok_khazar_abzi_daryaرئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: دو فک خزری گرفتار در تور صیادان در حوزه های آبی شهرستان ترکمن، پس از نجات و تیمار در دریا رها شدند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از ایرنا، علی بیانی اظهار داشت: در پی دریافت اخباری از سوی کارکنان ایستگاه صیادی میان قلعه مشخص شد که این فک ها در تورهای ماهیگیری گرفتار و پس از نجات این پستاندار با ارزش دریایی به مرکز فک های خزری جزیره آشوراده منتقل شده اند.
به گفته وی این فک ها توسط دامپزشک مرکز سگ های دریایی در ایران معاینه و پس از انجام اقدامات لازم و بهبود جراحت های آنها در دریای خزر رها شدند.
بیانی اضافه کرد: یکی از این فک ها نابالغ، حدود دو ساله و با طول ۱۰۴ سانتیمتر ماده و دیگر فک گرفتار نیز دارای همین جنسیت و با بیش از ۱۲ سال سن، ۱۴۱ سانتیمتر طول و ۱۲۶ سانتیمتر قطر بدن (تنه) بود که اطراف چشم اودچار جراحت بود که تیمار شد.
این سومین بار است که در سال جاری فک های گرفتار پس از تیمار و درمان در دریای خزر رها می شوند.
فک تنها پستاندار دریای خزر بوده ،جمعیت این گونه با ارزش در سال های قبل بشدت در فرم نزولی قرار گرفته بود که با توجه به همکاری محیط زیست و صیادان منطقه و نیز نمایندگی مرکز بازتوانی سگ های آبی کشور هلند در ایران،از این روند جلوگیری و باعث نجات این گونه ارزشمند از انقراض شده است.
فک خزری زندگی اجنماعی داشته و در دسته های بزرگ مشاهده می شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ های آبی سبیل های آن می باشد که این حیوان را قادر می سازد بدون حس بینایی و شنوایی به شکار ماهی در زیر آب بپردازد.
در هر تار از این سبیل ها ۱۰۰ رشته عصبی وجود دارد که از دست دادن این عضو نقص بزرگی برای فک های خزری محسوب می شود.
فک های خزری گاه در دام و تورهای صیادی سرگردان موجود در پهنه آبی خزر گرفتار و به سبب کمبود اکسیژن دچار خفگی و یا به سبب جراحات وارده تلف می شوند.
در سال های اخیر اقدامات تشویقی و ترغیبی مؤثری برای رهاسازی فک های گرفتار در تور ماهیگیران صورت پذیرفته که رهاسازی چند فک خزری در سال گذشته از اهم اقدامات مشترک نماینده مرکز درمانی هلند (مرکز سگ های دریایی در ایران) و واحد محیط زیست دریایی اداره محیط زیست شهرستان ترکمن بود.
گروه امداد و نجات فک خزر، در سال ۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی درمانی سگ دریایی در کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرده است.
فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.
همچنین در سالهای اخیر اقدامات و برنامه های فرهنگی و تشویقی متعددی در جهت افزایش رغبت اهالی به حفاظت از این گونه با ارزش توسط محیط زیست اجرا شده است.
آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه شهرستان ترکمن واقع است، بندرترکمن با افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع می باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.