• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

کاداستر یکی از بسترهای مهم جلوگیری از زمین‌خواری

  • کد خبر : 13297
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
کاداستر یکی از بسترهای مهم جلوگیری از زمین‌خواری

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای اراضی ملی با زمین‌های کشاورزی مرزدار شده‌اند تا زمینه بروز تعدی به اراضی ملی به صورت عمد یا سهو مسدود شود و اجرای طرح کاداستر نیز یکی از بسترهای مهم در جلوگیری از زمین‌خواری است. به […]

kadaster_hadnegar_naghshebardari_zamin_araziمعاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای اراضی ملی با زمین‌های کشاورزی مرزدار شده‌اند تا زمینه بروز تعدی به اراضی ملی به صورت عمد یا سهو مسدود شود و اجرای طرح کاداستر نیز یکی از بسترهای مهم در جلوگیری از زمین‌خواری است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا؛ مسعود منصور در نشست خبری اظهار کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک دارای شرایط اقلیمی شکننده‌ای است که این مسئله در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی بیشتر شده است.

وی افزود: از جمله عوارض افزایش این شکنندگی می‌توان به بروز سیلاب‌ها به‌دنبال بارش، پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و بروز بحران آب، ریزگردها و فرونشست زمین در نواحی مختلف کشور اشاره کرد.

منصور تصریح کرد: در راستای توسعه پایدار مراتع و جنگل‌ها، قانون جامع حدنگاری (کاداستر) تصویب شد که سازمان ثبت متولی آن است و می‌توان اذعان داشت که کاداستر یکی از بسترهای مهم در جلوگیری از زمین‌خواری است.

او تاکید کرد: از ۱۴۰ میلیون هکتار اراضی کشور، بیش از ۱۳۲ میلیون هکتار آن سند‌دار بوده و بیش از ۱۰ میلیون هکتار آن نیز دارای سند تک‌برگی کاداستر هستند.

منصور خاطر‌نشان کرد: شش میلیون هکتار از اراضی ملی شناسایی شده‌ که در معرض آفات و بیماری‌ها قرار دارد و بیش از یک و نیم میلیون هکتار از آن‌ها به مرحله بحرانی و آسیب‌پذیر رسیده و نیاز به مبارزه دارند، که این اقدام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اعتبارات مبارزه با بیماری‌ها و آفات مکفی نیست، تصریح کرد: اعتبارات مبارزه با بیماری‌ها و آفات مکفی نیست، ولی چون عقیده داریم برای اثربخش بودن این اقدام باید در زمان مناسب پیشگیری‌های لازم انجام شود، لذا مبارزه با آفات را معطل اعتبار نکرده‌ایم، هر چند باید توجه داشت در اسرع وقت این منابع باید به خوبی تامین شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۱۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای اراضی ملی با زمین‌های کشاورزی مرزدار شده‌اند تا زمینه بروز تعدی به اراضی ملی به صورت عمد یا سهو مسدود شود و در صورت مشاهده با توجه به جرم بودن این مسئله برخورد قانونی با متخلفان انجام می‌شود.

منصور با بیان اینکه حتی قطع درخت و کندن بوته در اراضی ملی جرم است، خاطرنشان کرد: با توجه به آمار ۱۰ ساله اخیر، ۳۰۰ هزار پرونده در خصوص ورود و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است که در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ کاهش بیش از ۴۰ هزار پرونده را در این خصوص داشتیم و این رقم در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز روند کاهشی خوبی داشته است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.