• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

طرح “انتقال آب به دریاچه ارومیه” عامل تنش‌های قومی و نارضایتی اجتماعی

  • کد خبر : 13199
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
طرح “انتقال آب به دریاچه ارومیه” عامل تنش‌های قومی و نارضایتی اجتماعی

یک اکولوژیست با انتقاد از انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه تاکید کرد: این طرح از نظر اجتماعی و اکولوژی پذیرفتنی نیست و باعث تنش‌های قومی و نارضایتی اجتماعی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، حسین آخانی با اشاره به ارائه طرح […]

kanal_ab_enteghalABیک اکولوژیست با انتقاد از انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه تاکید کرد: این طرح از نظر اجتماعی و اکولوژی پذیرفتنی نیست و باعث تنش‌های قومی و نارضایتی اجتماعی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، حسین آخانی با اشاره به ارائه طرح ۱۲۰ صفحه‌ای از سوی کارگروه اکولوژی ستاد احیای دریاچه ارومیه به این ستاد، گفت: سعی کردیم در این طرح همه این مسائل را گوشزد کنیم که احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه با هرگونه اقدامات سازه‌ای در این محدوده موافق نیست به دلیل اینکه اقدامات سازه‌ای خود سبب ایجاد ردپای اکولوژیک می‌شود.

وی در مورد اجرای طرح انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: انتقال آب از زاب یا ارس از هر حوزه‌ای به حوزه دیگر، باعث تخریب بسیاری می‌شود. برای مثال اگر بخواهند زاب را به دریاچه ارومیه انتقال دهند، مشکلات بسیاری در این مسیر ایجاد می‌شود و تخریب در یک نقطه آثارش را در جای دیگر نیز می‌گذارد و به حق‌آبه جوامع محلی آسیب می‌زند.

انتقال آب باعث تنش‌های قومی و نارضایتی اجتماعی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انتقال آب از زاب باعث آسیب به کشورهای همسایه‌ ما نیز خواهد شد، اظهار کرد: حتی اگر با اجرای این طرح موفق به احیای دریاچه ارومیه نیز شویم، در جای دیگر باعث ایجاد ریزگرد می‌شویم. بنابراین این انتقال از نظر اجتماعی و اکولوژی پذیرفتنی نیست. در حال حاضر نیز این امر موجبات تنش‌های قومی و نارضایتی‌های اجتماعی را در کشور ایجاد کرده است.

این اکولوژیست با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آب باید با محوریت حوزه مورد نظر باشد، گفت: باید در مدیریت آب تمرکز بر حوزه آب باشد و به شهروندان خود یاد بدهیم براساس ظرفیت موجود، آب مصرف کنند، بر این اساس و به منظور کم کردن مصرف آب کاهش حجم کشاورزی این منطقه امری ضروری به نظر می‌آید.

تخصیص بودجه به وزارت نیرو برای انجام مطالعات مربوط به انتقال آب

وی با اشاره به مخالفت خود در مورد انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر بویژه دریای خزر به دریاچه ارومیه افزود: متاسفانه وزارت نیرو در حال مطالعه این طرح است و بودجه قابل توجهی نیز برای آن درنظر گرفته شده و حدود ۴ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای این طرح تخصیص یافته است.

آخانی با اشاره به مخالفت ستاد احیای دریاچه ارومیه با طرح انتقال آب گفت: اینکه دولت ستاد را مأمور احیای دریاچه کرده و منابع مالی کافی را در اختیار آن قرار داده، امری درست و پسندیده است، اما جریاناتی وجود دارند که برای اجرا و پیگیری پروژه انتقال آب خزر به ستاد احیا فشار می‌آورند. جریاناتی که انتقال آب دریای خزر برای آنها منافع مادی بسیاری به دنبال دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برخی مدعی شده‌اند که در صورت اجرای این طرح در مسیر انتقال آب، شهرک احداث خواهند کرد و افرادی که پیگیر این مساله هستند، به دنبال مسائلی چون زمین‌خواری و از بین بردن جنگل‌ها هستند و ادعا کرده‌اند هزینه زمین‌های مسیر انتقال آب و هزینه انتقال را تامین می‌کنند.

کلانتری مخالف انتقال آب به دریاچه ارومیه

این فعال محیط زیست گفت: جای خوشبختی ماجرا اینجاست که آقای کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه شخصا با پروژه انتقال آب خزر مخالف است و بارها مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده‌اند.

مسئول سابق کارگروه اکولوژی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: زمانی شرکت‌های سدسازی در ایران از ساخت سدها سود می‌بردند، اما در حال حاضر به دلیل انتقادات بسیاری که متوجه این صنعت است بتدریج منافع آنها به خطر می‌افتد، بنابراین این شرکت‌ها باید جایگزین‌های جدیدی برای درآمدزایی پیدا کنند که بحث انتقال آب جایگزین مناسبی برای این شرکت‌هاست که بتوانند از بیت‌المال ارتزاق کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.