• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2

حذف کامل حیات وحش در سیرک ها تا پایان امسال

  • کد خبر : 13162
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
حذف کامل حیات وحش در سیرک ها تا پایان امسال

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان اینکه از یک سال گذشته حذف تدریجی جانوران وحشی از نمایش های سیرک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است،گفت: با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شاهد حذف کامل حیات وحش در سیرک ها باشیم. به گزارش پایگاه […]

sirkمدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان اینکه از یک سال گذشته حذف تدریجی جانوران وحشی از نمایش های سیرک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است،گفت: با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شاهد حذف کامل حیات وحش در سیرک ها باشیم.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری افزود: در حال حاضر از تعداد ۲۶ فرد حقیقی و حقوقی دارای پرونده، حدود ۲۲ مجموعه سیرک تعطیل و حیوانات در اختیار آنها نیز ساماندهی شده اند و فقط چهار مجموعه به صورت فعال، نیمه فعال و با کاهش چشمگیر تعداد و انواع حیوانات تحت اختیار خود پس از اخذ تعهد نامه مبنی بر رعایت ضوابط و قبول زمان خط قرمز بهره گیری از حیوانات، به صورت مجاز اجرای نمایش دارند.
وی اظهار کرد: از زمان های قدیم افراد بسیاری با عناوینی مانند دوره گرد، معرکه گیر و به اصطلاح پهلوانان محلی خیابانی با هدف کسب درآمد از طریق به اسارت درآوردن حیوانات وحشی از قبیل شیر، خرس، میمون و غیره اقدام به جلب مردم کوچه خیابان و گاهی مردم روستاها کرده و برای آنان نمایش هایی مانند کشتی گرفتن با خرس و شیر و یا حرکات طنزآمیز با میمون و یا بازی با مارهای سمی و یا غیر سمی بزرگ اجرا می کردند.
وی تصریح کرد: این به اصطلاح پهلوانان محلی سال ها بدون هیچ نظارتی بر آنان به راحتی به کارهای خود ادامه دادند و در روند فعالیت خود به دلایل مختلف حیواناتی را وارد کار خود کردند که این امر ضربه ای به تنوع زیستی بوده است.
تیموری ادامه داد: در ۱۵ تا ۲۰سال گذشته تاکنون این افراد که بعدها تعدادی از آنان در قالب سیرک های بزرگ و کوچک شروع به فعالیت های گسترده تر کردند تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار گرفته و برای آنان پرونده تشکیل و سعی شد فعالیت آنها تا حد امکان ضابطه مند و از انجام تخلفات که یکی از مصادیق تخلف آزار و اذیت جانوران است؛ جلوگیری شود.
مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه درحال حاضر در این اداره کل حداقل ۲۶ فرد حقوقی و حقیقی به منظور داشتن فعالیتهای مجاز و قابل پیگیری دارای پرونده هستند، گفت: با انجام تمامی اقدامات نظارتی ستادی و استانی، فعالیت افراد حقیقی و حقوقی اغلب از یک قشر ویژه و دارای فرهنگ و موقعیت متفاوت هستند.
تیموری ادامه داد: این افراد دارای مشکلات زیادی بوده که از آن جمله می توان به درگیر کردن ذهن، وقت و توان کارشناسان ستادی، دور کردن کارشناسان و نیروهای اجرایی استان از وظایف خود، دور کردن حیوانات وحشی از طبیعت و افزایش قاچاق جانوران و حیوان آزاری و تضییع حقوق آنها اشاره کرد.
وی یاد آور شد: اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست همواره سعی در محدود کردن این فعالیت ها داشته و بر اساس سیاست های سازمان جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مدیران ستادی، سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، اساتید دانشگاهی، مدیران برخی سیرک ها و هر فرد صاحب نظر به منظور اتخاذ تصمیم مناسب برگزار کرده است.
*** در یکسال گذشته هیچ مجوزی برای معرکه گیران خیابانی صادر نشده است
تیموری گفت: منطقی ترین راهکار با توجه به لزوم لحاظ کردن مشکلات معیشتی افراد فعال در زمینه نمایش با حیوانات و ساماندهی حیوانات وحشی سیرک ها و تعیین تکلیف محل نگهداری آنها پس از ممنوعیت کامل، روش حذف تدریجی است.
وی افزود: این کار از یک سال گذشته به صورت برنامه ریزی شده آغاز شده است که تاکنون این عملیات نتایج بسیار مثبتی در پی داشته و به طور کل هیچ مجوزی برای دوره گردان و معرکه گیران خیابانی صادر نشده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.