• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

مکان یابی جدید برای انتقال ببر سیبری/پنج سال تلاش محیط زیست برای حفظ این ببر

  • کد خبر : 13025
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
مکان یابی جدید برای انتقال ببر سیبری/پنج سال تلاش محیط زیست برای حفظ این ببر

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای مکان یابی قرنطینه جدید ببر سیبری، گفت: با توجه به ارایه ملاحظات فنی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و عدم موافقت آن اداره با انتقال این حیوان به استان، کارشناسان در حال بررسی […]

babr_mazandaran_2مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای مکان یابی قرنطینه جدید ببر سیبری، گفت: با توجه به ارایه ملاحظات فنی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و عدم موافقت آن اداره با انتقال این حیوان به استان، کارشناسان در حال بررسی ملاحظات و تلاش بر رفع آنها هستند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم در خصوص آخرین شرایط ببر سیبری افزود: به منظور جلوگیری از معدوم شدن یک قلاده ببر سیبری نگهداری شده در قرنطینه واقع در مجتمع فرهنگی تفریحی ارم، همچنین فراهم کردن شرایط نگهداری مناسب برای حیوان مذکور، طی پنج سال گذشته این موضوع با جدیت در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته است.
خرازیان مقدم اظهار کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در آخرین جلسه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقرر شد ضمن جلوگیری از معدوم شدن ببر سیبری، در صورت امکان نسبت به انتقال حیوان به محل قرنطینه جدید اقدام شود.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در همین رابطه و از طریق دفاتر تخصصی ذیربط سازمان تاکنون چند مکان برای انتقال حیوان به قرنطینه جدید مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته است، اظهار کرد: پس از این بازدیدها، پناهگاه حیات وحش سمسکنده استان مازندران مورد تایید نمایندگان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به ارایه ملاحظات فنی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و عدم موافقت آن اداره کل با انتقال حیوان مذکور به پناهگاه حیات وحش سمسکنده تاکنون تصمیم نهایی جهت انتقال حیوان اتخاذ نشده است.
مقدم با تاکید بر اینکه کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی ملاحظات فنی ارایه شده از سوی استان مازندران هستند، تصریح کرد: تلاش بر رفع این ملاحظات فنی و کسب موافقت استان با هدف انتقال حیوان انجام می شود.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شرایط ببر سیبری در صورت عدم موافقت استان مازندران با انتقال، گفت: در این صورت، در اولین فرصت نسبت به بررسی سایر مکان های واجد شرایط برای انتقال ببر سیبری اقدام خواهد شد و در صورت مهیا شدن شرایط برای انتقال ببر سیبری به محل قرنطینه جدید، ضمن هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط اقدام لازم به عمل خواهد آمد.
پنج سال پیش مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط زیست ۲ قلاده ببر را در مقابل ۲ قلاده پلنگ از سیبری وارد ایران کرد اما به دلیل آماده نبودن محل زندگی، این حیوانات به باغ وحش ارم منتقل شدند که بعد از مدتی به علت تغذیه نادرست به بیماری مشمشه مبتلا شدند. بر اثر آن یکی از ببرها تلف شد و به علت مشکوک بودن ببر دوم به این ویروس، در قرنطینه قرار گرفت که همچنان بعد از چهار سال همچنان بلاتکلیف است.
مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک سمی ها مشاهده می شود این بیماری بسیار کشنده در اسب ها بیشتر دیده شده و از بیماری های مشترک انسان و دام است.

*** پناهگاه حیات وحش سمسکنده
پناهگاه حیات وحش سمسکنده در اطراف استان مازندران و شهرستان ساری واقع شده است. مساحت آن در حدود ۹۹۰ هکتار است و بلوط، انجیلی و ممرز پوشش گیاهی و گوزن زرد ایرانی، قرقاول، شغال، گربه جنگلی، سنجاب، سمور جنگلی و گراز پستانداران این منطقه و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی از پرندگان شاخص این منطقه هستند.
این منطقه که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت بود در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شد.
این منطقه با هزار هکتار مساحت در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده است و در ادامه با یک جاده روستایی به داخل محوطه راه می یابد.
این پناهگاه از معدود جنگل های جلگه ای بازمانده از جنگل های خزری به شمار می آید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.