• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

همکاری ایران و فرانسه در مورد احیای منابع آبی

  • کد خبر : 12913
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
همکاری ایران و فرانسه در مورد احیای منابع آبی

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری مشترک ایران و فرانسه برای احیای منابع آبی کشور خبر داد و گفت: همچنین درنظر داریم در این زمینه به زودی سیاست های استفاده از سوخت های کم کربن را در دولت تصویب کنیم، در عین حال دولت یازدهم نیز برای بهینه سازی مصرف […]

reis_mohitzist_2معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری مشترک ایران و فرانسه برای احیای منابع آبی کشور خبر داد و گفت: همچنین درنظر داریم در این زمینه به زودی سیاست های استفاده از سوخت های کم کربن را در دولت تصویب کنیم، در عین حال دولت یازدهم نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های نفت و نیرو برنامه ریزی کرده و در این زمینه جدی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته (۱۶ شهریور) برای حضور در نشست مشورتی وزرای محیط زیست کشورهای جهان در زمینه تغییرات آب و هوا راهی پاریس شد که این نشست امروز ( ۱۷ شهریور) پایان یافت.
پس از آن ابتکار برای حضور و سخنرانی در نشست جهانی فناوری های پاک در هلسینکی فنلاند به دعوت وزیر اقتصاد این کشور روانه فنلاند شد، در پاریس در فرودگاه ‘ شارل دوگل ‘ پیش از ترک فرانسه و عزیمت به فنلاند مصاحبه ای را با رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شرح ذیل انجام شد:

س- خانم ابتکار در این نشست با چه کسانی ملاقات داشتید و این ملاقات ها حول چه محورهایی بود؟
ج- اجلاس مشورتی وزرای محیط زیست در مورد تغییرات آب و هوایی بود و من به دعوت فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه برای شرکت در این اجلاس حاضر شدم، ریاست اجلاس cop 21 را نیز ایشان به عهده داشت، در واقع این جلسه برای مشورت وزرای کشورهای مختلف در مورد مسایل اقلیمی برگزار شد که اهمیت زیادی برای جامعه جهانی دارد.
توافقی که قرار است در پایان سال میلادی جاری در پاریس شکل گیرد یک توافق بسیار مهم و کلیدی در زمینه تغییرات آب و هوایی است، این توافق اثرات مهم اقتصادی و زیست محیطی بر روند جهانی تغییرات اقلیمی خواهد داشت.
در رابطه با اجلاس cop 21 ، یک ملاقات هم با وزیر امور خارجه فرانسه داشتم که در آن مسیر مذاکرات اجلاس و همچنین نقش و همکاری های دو کشور مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت. همچنین جلسه ای با ‘ سگولن رویال ‘ وزیر محیط زیست فرانسه داشتم که پیرامون روابط دو جانبه و زمینه های همکاری محیط زیستی بین ایران و فرانسه صحبت کردیم.
س- موضع ایران نسبت به این کنفرانس چیست؟
ج- موضع ایران این است که کنفرانس به طور همه جانبه و متعادل مسایل تغییرات اقلیمی را بررسی کند، همانقدر که روی کاهش گازهای گلخانه ای تاکید می شود به همان نسبت هم باید آثار و عوارض تغییر اقلیم مانند خشکسالی و حوادث شدید آب و هوایی از قبیل سیل و توفان و اثر آنها بر روی اقتصاد کشورها مورد توجه قرار گیرد، البته این خواست تمام کشورهای در حال توسعه است.
کمک به کشورهای در حال توسعه در زمینه انتقال فناوری بسیار مهم است، برای اینکه بتوان گازهای گلخانه ای را مهار و عوارض آنرا کاهش داد، باید فناوری های لازم را در اختیار کشورها قرار گیرد و این فقط با تبادل و همکاری بین کشورها امکان پذیر است.
علاوه براین مساله ظرفیت سازی و همکاری بین کشورها برای ارتقای ظرفیت های موجود در زمینه آموزش و بالا بردن توانمندی کشورها دارای اهمیت است، اینها مواضع ایران است و ما بر ضروت حمایت از فناوری های نو از طریق تشکیل صندوق های منطقه ای و جهانی تاکید داریم، ما در این اجلاس تجربه خودمان را در ایران در مورد صندوق نوآوری و محیط زیست توضیح دادیم. از طریق این دو صندوق در ایران به فناوری های سازگار با محیط زیست، طبیعت و راه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توجه ویژه شده است.
س- آیا در مورد احیای منابع آبی ایران ، دو کشور همکاری مشترکی خواهند داشت؟
ج- با وزیر محیط زیست فرانسه، در مورد روش های احیا دریاچه ها و تالاب ها، تجربیات کشورهای مختلف، اقدامات و تجربیات فرانسه با کشورهای دیگر در این زمینه بحث و گفت و گو شد و قرار شد چهارچوب همکاری ها بین دو کشور تعریف شود و وی دعوت کردیم که به ایران بیاید تا در چهارچوب موارد مورد نیاز، زمینه های همکاری های دو کشور مورد بحث قرار گیرند، البته ما قبلا هم با فرانسه بین سالهای ۸۱ تا ۸۳ در رابطه با آلودگی هوا همکاری های خوبی داشته ایم.
س- با توجه به اینکه تداوم همکاری همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس برای پیشروی آن ضروری است ، پیشرفت این کنفرانس را چگونه می بینید ؟
ج- باید مانع روند کنونی شرایط اقلیمی شویم، همه معتقدند که موضوع گرم شدن زمین مساله مهمی است، تقریبا همه کشورهای شرکت کننده تلاش دارند این کنفرانس با شکست مواجه نشود، همه معتقدند که باید از بالارفتن درجه حرارت زمین جلوگیری کرد و اینکه درجه حرارت زمین نباید به ۲ درجه برسد، اکنون دمای زمین ۸۵ صدم درجه افزایش یافته و همه تلاش ها برای این است که دمای کره زمین به ۲ درجه نرسد.
این اراده به طور جدی شکل گرفته است البته اجرای برنامه ها مساله دیگری است، موفقیت در مذاکرات و رسیدن به یک جمع بندی بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای صنعتی یک مطلب است و اینکه بتوان آنرا به مرحله اجرا درآورد و از روند افزایشی گرم شدن زمین جلوگیری کرد، مطلب دیگری است، اما به نظر می رسد همه کشورها به حساسیت مساله آگاه هستند و کشورهای در حال توسعه و کشورهای صنعتی در صدد اجرای همکاری های مشترکی در این زمینه هستند.
س- دستآورد سفر شما برای ایران چیست ؟
ج: حضور موثر و تعیین کننده ایران در صحنه مذاکرات بین المللی در جهت پیشبرد منافع ملی و منطقه ای ایران و توجه دادن به ضرورت ها و الزاماتی که ایران در مورد مسایل اقلیمی با آن مواجه است در این اجلاس مد نظر بوده است. این اجلاس باعث می شود ما در مذاکرات بعدی هم همین نقش تاثیر گذار را داشته باشیم و بتوانیم از تبادلات فنی و استفاده از فناوری های جدید بهره مند شویم، استفاده از همکاری های بین المللی می تواند در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش عوارض آن موثر واقع شود.
س- ایران تا به حال در مورد ضرورت های اقلیمی که با آن مواجه است چه کارهایی انجام داده است ؟
ج- در ایران یک دفتر تغییرات آب و هوایی داریم که از سال ۱۹۹۷ در سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس شده است، این مرکز ضمن مطالعات و پژوهش های مربوط به تغییرات اقلیمی، گزارش های مربوط به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی را نیز به طور منظم ارایه می دهد، این مرکز تدوین سومین گزارش ملی ایران در کنوانسیون تغییرات آب و هوا را به عهده دارد.
در ارتباط با تغییرات آب و هوا نیز ، یک کارگروه مذاکرات ملی که تمام موضوعات تغییرات آب و هوا را دنبال می کند و یک کارگروه مذاکرت بین المللی داریم که هیات های شرکت کننده در اجلاس ها را برای توانمندی لازم برای حضور در این جلسات و دفاع مواضع ایران آماده می کند.
س- نتایج کوتاه مدت اجلاس cop 21 برای ایران چیست؟
ج- نتیجه کوتاه مدت آن توانمندی ایران است، اینکه ما هم بتوانیم در مواجه با این مساله کاری انجام دهیم به عنوان مثال کشاورزی خود را با تغییر اقلیم سازگار کنیم، ما باید تغییر اقلیم را در برنامه ریزی های ملی خود به عنوان یک واقعیت در نظر بگیریم به ویژه در بخش هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع آب، مدیریت منابع خاک، دامپروری و حتی صنعت، نیروگاه ها و بخش ساختمان باید این مبحث مورد توجه جدی قرار گیرد.
یکی از مسایل مهمی که با شرایط اقلیمی در ارتباط است، گرد و غبار است، گرد و غباری که در کشور شاهد آن هستیم، اکنون که شاهد افزایش توفان های گرد و غبار در کشور هستیم علت آن افزایش دما و کاهش روطت خاک است بنابراین اگر بتوانیم با استفاده از تجربیات بین المللی و همکاری با کشورهای دیگر روی این زمینه ها خوب کار کنیم برای کشورمان بسیار مفید خواهد بود.
س- شما در حال حاظر عملکرد ایران را در برخورد با این مساله چگونه می بینید و چگونه آن را ارزیابی می کنید ؟
ج- ما قصد داریم به زودی سیاست های استفاده از سوخت های کم کربن را در دولت تصویب کنیم، دولت یازدهم نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های نفت و نیرو برنامه ریزی کرده و در این زمینه جدی است. دولت بر اتلاف سرمایه ای که ناشی از عدم بهینه سازی مصرف انرژی است آگاهی دارد ما اکنون بخشی از سرمایه های ملی خود را با این راندمان پایین انرژی از دست می دهیم، دولت هم بر این مساله واقف است و برای آن تسهیلاتی قائل شده است.بندهایی در بودجه سال های ۹۳ و ۹۴ و تسهیلاتی برای بهینه سازی مصرف انرژی در نظر گرفته شده است، اگر این قوانین تصویب شود و به مرحله اجرا در آیند گام بزرگی در تسریع بهینه سازی انرژی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.