• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

تصویب لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی

  • کد خبر : 12695
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
تصویب لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تصویب لایحه حفاظت از خاک کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس گام مهمی در حفاظت از خاک برداشته خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، علی مراد اکبری در چهارمین […]

komsion_comsion_majles_keshavarziمعاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تصویب لایحه حفاظت از خاک کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس گام مهمی در حفاظت از خاک برداشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، علی مراد اکبری در چهارمین روز از هفته دولت در حاشیه بهره برداری از پروژه های کشاورزی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران تعبیر بحران را در مورد آب در شرایط کنونی نامناسب ارزیابی کرد و گفت: هرچند در اثر خشکسالی میزان بارشها در کشور به میزان ۲۰ درصد کاهش یافته و میزان روان آبها نیز بیش از ۴۰ درصد کم شده است، اما با مدیریت درست منابع آبی می توان شرایط موجود را مدیریت کرد.

وی با اشاره به آمار بالای چاه های غیر مجاز در کشور مسدود کردن این چاه های غیر مجاز را در مدیریت مصرف آب اثرگذار دانست.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اشاره ای هم به وضعیت آب سفره های زیر زمینی داشت و گفت: بیلان آب سفره های زیر زمینی به میزان پنج میلیارد مترمکعب در سال منفی است، لذا باید برای تعادل بخشی به سفره های آب زیر زمینی برنامه ریزی شود.

اکبری بهینه کردن مصرف آب با استفاده از روشهای نوین آبیاری خصوصا روشهای میکرو را ضروری ارزیابی کرد و گفت: رویکردها باید به سوی حرکت به سوی سیستمهای میکرو باشد چراکه آبیاری بارانی نیز در شرایط کنونی مناسب نیست.

به گفته اکبری راندمان آبیاری در روش میکرو ۹۵ درصد است.

وی در ادامه از برنامه ریزی در راستای توسعه سیستم های آبیاری میکرو خبر داد و از مجموعه جهاد کشاورزی خواست تا در راستای توسعه سیستم های میکرو تلاش کنند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی استفاده از الکوی کشت را در شرایط کنونی و برای مدیریت منابع آب راهکار مناسبی دانست و گفت: در این راستا باید به کشتهای کم مصرف پرداخته شود که این مهم نیاز به تغییر الگوی کشت دارد. همچنین باید برای واردات محصولات با نیاز آبی بالا اقدام شود.

وی تغییر فصل کشت را یکی دیگر از راهکار های مقابله با خشک سالی برشمرد و گفت: تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه سبب خواهد شد تا میزان استفاده از آب باران برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر شود.

وی در ادامه سمت و سو دادن کشت گیاهان پرمصرفی مثل سبزیجات و صیفی‌جات به سمت محیط های کنترل شده را راهکار دیگر مقابله با خشک سالی برشمرد و گفت: در فضای کنترل شده و گلخانه ای میزان عملکرد آبی ۱۰ برابر فضای آزاد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مجموع فضای گلخانه ای کشور را ۸۸۱۸ هکتار دانست و گفت: سالانه ۱.۵ میلیون تن محصولات گلخانه ای در کشور تولید می شود.

اکبری توسعه کشت های نشایی را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خشک سالی دانست و آن را از برنامه های وزارتخانه دانست.

وی در پایان میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کمتر از ۷۰ میلیارد مترمکعب دانست و با تاکید بر اهمیت بهره وری خاک گفت: طرح جامع خاک تدوین شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.