• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم چهار رقم محصول جدید زراعی معرفی کرد

  • کد خبر : 12641
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم چهار رقم محصول جدید زراعی معرفی کرد

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: چهار رقم محصول جدید پربازده زراعی توسط محققان این موسسه به کشاورزان معرفی شد. صابر گلکاری، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این ارقام شامل دو رقم گندم نان با نام های آفتاب و هشترود، نخود ثمین و خردل روغنی صادق است. وی با اشاره […]

ZERAATرییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: چهار رقم محصول جدید پربازده زراعی توسط محققان این موسسه به کشاورزان معرفی شد.
صابر گلکاری، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این ارقام شامل دو رقم گندم نان با نام های آفتاب و هشترود، نخود ثمین و خردل روغنی صادق است.
وی با اشاره به اینکه گندم نان آفتاب برای کاشت در دیمزارهای گرمسیری کشـور مناسب است، اظهار کرد: متوسط عملکرد این رقم سه هزار و ۱۸۳ کیلوگرم بوده و نسبت به رقم کوهدشت، ۳۷۳ کیلوگرم برتری عملکرد دارد.
رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: مقاومت به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، فوزاریوم سنبله و سیاهک پنهان از ویژگی های گندم آفتاب است.
گلکاری، ادامه داد: گندم نان هشترود نیز برای کاشت در اقلیم سرد و معتدل دیم معرفی شده که متوسط عملکرد این رقم یک هزار و ۹۵۰ کیلوگرم در هکتار است.
وی گفت: تحمل به تنش های خشکی، سرما، شاخص های پایداری عملکرد دانه و دارا بودن وزن هزار دانه بالا از ویژگی های این رقم گندم است.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم یادآوری کرد: رقم نخود ثمین متحمل به تنش خشکی، دانه درشت و پر محصول بوده و برای کشت بهاره در مناطق سرد کشور مناسب است.
گلکاری، با بیان اینکه، میانگین عملکرد نخود جدید در سال های بررسی در کشور ۹۱۹ کیلوگرم در هکتار گزارش شده است، گفت: تفاوت عملکرد رقم جدید با رقم شاهد در هر هکتار ۲۲۵ کیلوگرم است.
وی، ادامه داد: خردل روغنی صادق تمام خصوصیات مطلوب خردل روغنی مانند مقاومت به ریزش، تحمل خشکی و زودرسی را دارد.
گلکاری، اظهار کرد: این رقم با میانگین عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار نسبت به کلزای شیرالی ۲۵ درصد افزایش عملکرد دارد.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (ICARDA مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را ازسال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات (نخود و عدس)، دانه های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
پژوهشگران این موسسه تاکنون ۴۱ رقم جدید دیم شامل ۲۰ رقم گندم، هفت رقم جو، پنج رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و سه رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.