• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری با عنوان مناطق حفاظت‌شده علمی نیست

  • کد خبر : 12504
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۵:۳۲
تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری با عنوان مناطق حفاظت‌شده علمی نیست

یک عضو انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه درختان جنگل‌ها بر اساس طرح‌های کتابچه طرح جنگل‌داری قطع می‌شوند، گفت: تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری و اعلام آنها به عنوان مناطق محافظت‌شده، علمی نیست. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از ایسنا، کاظم نصرتی نصرآبادی،‌ با اشاره به انواع جنگل‌های موجود در شمال کشور گفت: در […]

jangal_3یک عضو انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه درختان جنگل‌ها بر اساس طرح‌های کتابچه طرح جنگل‌داری قطع می‌شوند، گفت: تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری و اعلام آنها به عنوان مناطق محافظت‌شده، علمی نیست.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از ایسنا، کاظم نصرتی نصرآبادی،‌ با اشاره به انواع جنگل‌های موجود در شمال کشور گفت: در شمال دو نوع جنگل وجود دارد، جنگل‌هایی که در طرح جنگلداری قرار دارند که درباره آنها بر اساس کتابچه طرح جنگلداری عمل می‌شود و نیز جنگل‌هایی که در این طرح قرار ندارند و تنها محافظت‌شده هستند.

نصرتی نصرآبادی در خصوص کتابچه طرح جنگلداری بیان کرد: سازمان جنگلبانی کتابچه‌ای دارد که تمام برنامه‌های جنگل در آن نوشته شده است، این کتابچه دارای نظم زمانی، مکانی و اقتصادی است و قسمت‌های مختلف جنگل را بر اساس عوامل تفکیک تقسیم می‌کند، همچنین مطالعات مختلفی از نظر علمی، هواشناسی، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی و تمام مسائل جنگل در این کتاب انجام شده و امکان برداشت برای جنگل‌های مختلف در آن تعیین می‌شود.

رئیس سابق جامعه جنگلبانی ایران به انواع مجوز در سازمان جنگل‌ها اشاره و بیان کرد: در سازمان جنگل‌ها سه نوع مجوز با سه چکش وجود دارد، چکش نشانه‌گذاری، پروانه تجدید حجم و استحصال و پروانه حمل که هر یک از این چکش‌ها مشخصات خود را دارند.

نصرتی نصرآبادی همچنین با اشاره به درختانی که مجوز قطع می‌گیرند افزود: هر سال جنگل‌شناس‌ها به جنگل رفته و دو قسمت از درختانی که باید قطع شوند را با چکش علامت می‌زنند. این درختان ممکن است درختان خشک، شکسته و آفت‌زده یا درختان مزاحم برای طرح‌های عمرانی باشند و یا درختان پیر و فرتوتی که باید برداشته شوند.

این عضو انجمن جنگلبانی ایران درباره مراحل قطع درختان به صورت قانونی گفت: در جلسات برگزارشده در جنگلبانی، ارتفاع، قطر، حجم چوب و شرایط درخت در صورت‌جلسه نوشته و بر اساس آن پروانه قطع صادر می‌شود، همچنین پس از صدور پروانه قطع، پای کنده درختان مجوز تجدید حجم و استحصال داده می‌شود، یعنی دومرتبه حجم را اندازه گیری کرده و اجازه قطعه‌سازی می‌دهند و سپس کنار جاده برای انتقال چوب‌ها پروانه حمل و بار کردن صادر می‌کنند. حتی مناطق ارسال درختان قطع و قطعه‌قطعه شده بر اساس طرح‌ها مشخص است و این روال قانونی قطع درخت در جنگل‌ها است.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران در ادامه درباره احتمال قطع درختان به صورت غیرقانونی اظهار کرد: تا زمانی که درختی نشانه‌گذاری نشده باشد اجازه قطع شدن ندارد و اگر جایی چکشی جعل و یا سوء استفاده‌ای شده باشد باید پیگیری شود، اما به طور معمول در طرح‌های سازمان جنگلبانی روال قانونی دنبال می‌شود و این چوب‌ها قاچاق نیست.

وی با اشاره به قسمت‌هایی از جنگل‌ها که فاقد طرح جنگلداری است، بیان کرد: روستایی ها می‌توانند برای تامین سوخت مورد نیاز خود درخواست دهند، در آن صورت سازمان جنگلبانی می‌تواند مجوزهایی برای چوب روستایی صادر کند و مسئولان منابع طبیعی درختانی را برای آنها نشانه گذاری کرده تا از چوبش استفاده کنند که ممکن است بین آنها درخت زنده هم وجود داشته باشد.

عضو انجمن جنگلبانی ایران در ادامه به احتمال قطع درختان زنده در طرح‌های عمرانی اشاره و بیان کرد: اگر بخواهند خارج از طرح‌های جنگلداری، جنگل‌کاری یا نهال‌کاری کنند هم احتمال قطع درختان زنده وجود دارد، همچنین از موارد دیگری که درختان با مجوز قطع می‌شوند در مسیر جاده‌ها، راه‌ها و شبکه برق است که مجوز اجرای طرح را گرفته و درختان آن منطقه را قطع می‌کنند، غیر از اینها هر چوب دیگری قطع شود خلاف قانون و قاچاق است.

نصرتی نصرآبادی با بیان اینکه تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری و اعلام آنها به عنوان مناطق محافظت‌شده، نظری علمی نیست گفت: جنگل مجموعه‌ای زنده است که باید مدیریت شود، بنابراین جنگل‌ها نیاز به طرح و برنامه‌ریزی دارند و راهکار درست این است که همه جنگل‌ها را تحت پوشش طرح قرار دهیم.

این عضو انجمن جنگلبانی ایران همچنین درباره نحوه همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار کرد: سمن‌ها می‌توانند تا حد امکان با آگاهی دادن و فرهنگ‌سازی در میان مردم به سازمان جنگل‌ها و سازمان‌های محافظتی کمک کنند تا درختی به صورت غیرمجاز قطع نشود و قاچاق چوب صورت نگیرد.

نصرتی نصرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: هرجا درختی به طور غیرقانونی قطع می‌شود، وظیفه سازمان جنگل‌هاست که با یگان‌های محافظتی خود به صورت قانونی از آن جلوگیری کند. نباید به بی‌برنامگی کمک کنیم، بلکه باید تلاش کنیم طرح‌ها فنی‌تر، علمی‌تر و کارشناسی‌تر باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.