• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

جنگل‌های چند استان در آتش؛ ‘تجهیزات کم است’

  • کد خبر : 12308
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
جنگل‌های چند استان در آتش؛ ‘تجهیزات کم است’

در پی آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع ایران دهها هکتار از این مناطق سوخته و از بین رفته است. براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده ظرف ۲۴ ساعت گذشته بخشی از کوهدشت لرستان، اندیکا خوزستان، کلاله گلستان، گیلانغرب کرمانشاه و هفتاد قله مرکزی در آتش سوخت. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ […]

Atashsoozi_5در پی آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع ایران دهها هکتار از این مناطق سوخته و از بین رفته است. براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده ظرف ۲۴ ساعت گذشته بخشی از کوهدشت لرستان، اندیکا خوزستان، کلاله گلستان، گیلانغرب کرمانشاه و هفتاد قله مرکزی در آتش سوخت.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ رضا آریایی، مدیر کل مدیریت بحران لرستان، پنج شنبه ۱۵ مردادماه در جلسه ستاد بحران این استان با اشاره به نبود سیستم اطفا حریق هوایی در ایران گفت: “بالگردهای موجود تنها برای جا به جایی نیروها است که همین بالگردها نیز از سوی یک شرکت خصوصی برای این کار تامین می‌شود.”

به گفته آقای آریایی، سازمان جنگل‌ها متولی اطفا حریق در ایران است و سازمان مدیریت بحران در این خصوص وظیفه‌ای ندارد.

در همین حال محمدرضا اصلانی، معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه آتش پس از سه روز مهار شده است، گفت: “بررسی ها نشان می‌دهد که این آتش سوزی عمدی بوده است و نیروها برای جلوگیری از آتش سوزی مجدد درحالت آماده باش هستند.”

معاون عمرانی استانداری لرستان در همین حال تاکید کرد که بالگرد هلال احمر و سازمان جنگلها نیز برای مهار این آتش سوزی به منطقه اعزام شده است.

براساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها آتش سوزی جنگل‌های کوهدشت از روز سه شنبه ظهر آغاز شد.

تجهیزات کم است

آتش سوزی مراتع اندیکا خوزستان که از بامداد پنجشنبه آغاز شده بود، مهار شده است.

محمد عزیزی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با اعلام این خبر گفت برای تسریع در اطفای حریق نیاز به تجهیزات بیشتری داریم.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی هنوز دلیل آتش سوزی اندیکا مشخص نشده است، ولی احتمال دارد به دلیل بی احتیاطی باشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان افزود: “یگان حفاظت سازمان جنگل ها با هواپیمایی سپاه قراردادی منعقد کرده که بر اساس آن در زمان اعلام نیاز استان ها بالگرد اعزام می شود. که چند روز پیش برای آتش سوزی در اندیمشک از این قرارداد استفاده کرده و برای ما بالگرد اعزام شد.”

عزیزی با اشاره به کمبودهای موجود در سیستم اطفای حریق استان گفت:‌ “در حال حاضر تنها ۹ خودروی اطفای حریق در استان وجود دارد که اصلا جوابگوی نیاز کامل استان نبوده و برای بهبود وضعیت حداقل به ۲۴ خودروی اطفای حریق دیگر نیاز داریم.”

آتش سوزی جنگل‌های کلاله مهار شد

در پی آتش سوزی جنگل‌های کلاله که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: “آتش سوزی ۳۵ هکتاری جنگل های کلاله بامداد پنجشنبه کاملا مهار شد. در حال حاضر در منطقه حضور داریم و تنها دود ناشی از آتش سوزی های مهار شده در فضا می پیچد و این موضوع که آتش مجدد شعله ور شده صحت ندارد.”

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان این آتش سوزی در چند نقطه شکل گرفته و نیروها برای شروع احتمالی آتش در حالت آماده باش هستند.

آقای قزلسفلو همچنین اعلام کرد: “ما تقریبا هر روز در برخی نقاط گلستان آتش سوزی های کوچک داریم که با کمک مردم و ماموران مهار می شوند.”

از دیگر مناطقی که در ۴۸ ساعت اخیر دچار آتش سوزی شده جنگل‌های گیلانغرب در استان کرمانشاه است. کرم محمدی، فرماندار گیلانغرب با اشاره به اینکه آتش سوزی در سه روز گذشته ۲۲ هکتار از عرصه جنگلی را از بین برده است ، افزود: این منطقه بیش از یک میلیارد ریال خسارت دیده است.

فرماندار گیلانغرب با ارائه آماری در خصوص آتش سوزی‌ در این منطقه اعلام کرد که از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۵ مورد آتش سوزی در سطح بیش از۶۰ هکتار از عرصه های جنگلی، مرتعی و کشاورزی این شهرستان رخ داده که خسارتی بیش از سه میلیارد ریال را به این عرصه ها وارد کرده است.

مهرداد حاجی حسینی، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز خبر از آتش سوزی در منطقه “لته در هفتاد قله” این استان خبر داد و گفت در پی آتش سوزی که از روز سه شنبه در این منطقه آغاز شده بود، شش هکتار از عوارض این منطقه سوخت. همچنین سه مورد آتش سوزی در گرگان روی داده که همگی مهار شده است.

در سال‌های اخیر جنگل‌های ایران بارها دچار آتش‌سوزی شده و بر اساس گزارش‌ها، در دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در شمال ایران در آتش سوخته است.

قاسم سبز علی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، سال گذشته با اشاره به مشکلات بودجه گفته بود که سازمان جنگلها هیچ بودجه ای برای خرید بالگرد، نگهداشت و آموزش نیروهای متخصص برای استفاده را ندارد.

به گفته این مقام استفاده از سیستم هوایی اطفا حریق مانند آنچه در ترکیه انجام می‌شود، تنها راه مقابله با آتش سوزی‌ها در کشور است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در اوایل خردادماه سال جاری از تشکیل ستاد ملی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها خبر داد و گفت که هماهنگی این ستاد بر عهده ستاد مدیریت بحران کشور خواهد بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.