• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

کدهای روی بطری آب چه می گویند؟

  • کد خبر : 12275
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کدهای روی بطری آب چه می گویند؟

متخصصان تغذیه معتقدند که بطری های آب معدنی و آب میوه ها بسته به چگونگی استفاده و درجه حرارتی که برای تهیه این نوع پلاستیک ها به کار می رود ممکن است در کار غدد درون ریز ایجاد اختلال کنند بنابراین برای اطمینان بیشتر،باید فقط یکبار از آن ها استفاده کرد. با گرمای هوا متخصصان […]

ab_bastebandi_madaniمتخصصان تغذیه معتقدند که بطری های آب معدنی و آب میوه ها بسته به چگونگی استفاده و درجه حرارتی که برای تهیه این نوع پلاستیک ها به کار می رود ممکن است در کار غدد درون ریز ایجاد اختلال کنند بنابراین برای اطمینان بیشتر،باید فقط یکبار از آن ها استفاده کرد.
با گرمای هوا متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای پیشگیری از گرمازدگی باید به طور مرتب آب بنوشید. اگر بیرون از خانه یا محلی هستید که مطمئن نیستید منبع آب آشامیدنی سالم در دسترس شما باشد خرید یک بطری آب راه حل خوبی برای رفع عطش به دور از نگرانی آلودگی میکربی و امکان ابتلا به بیماری است اما در انتخاب این نوع آب آشامیدنی باید نکاتی ایمنی و بهداشتی را در نظر گرفت.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، زیبا کاوه یی متخصص تغذیه در این باره می گوید: آب بطری شده یا آب معدنی است یا آب معمولی که در بطری بسته بندی شده به متقاضیان عرضه می شود.

*** ویژگی آب معدنی طبیعی
وی با اشاره به اینکه آب های معدنی دارای ویژگی هایی هستند گفت: بر اساس استاندارد ملی ایران، آب معدنی طبیعی آبی است که با آب آشامیدنی متفاوت است. این آب به وسیله محتوای املاح معدنی خاص، عناصر کمیاب Trace Elements و دیگر ترکیبات مشخص می شود.
متخصص تغذیه ادامه داد: آب های معدنی از منابع طبیعی مانند چشمه و نقاط حفاری شده از سفره های آب زیر زمینی بدست می آید و تمام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هرگونه آلودگی یا تأثیرات خارجی روی کیفیت آن باید انجام می شود.
به گفته وی ترکیبات این نوع آب ها در فصول مختلف سال از ثبات نسبی برخوردار است و در شرایطی که ویژگی های آن تغییر نکند جمع آوری می شود. علاوه بر این در نزدیکترین محل ممکن به سرچشمه آب، تحت شرایط بهداشتی خاص بسته بندی می شود و هیچ فرآیند پالایش و تصفیه به جز فرایندهایی که استاندارد ملی ایران تعیین شده در مورد آن بکار نمی رود.

*** آب آشامیدنی بسته بندی
متخصص تغذیه درباره آب آشامیدنی در ظروف بسته بندی مانند لیوان یکبار مصرف گفت: آبی آشامیدنی است که در ظروف بسته بندی و به طور طبیعی دارای املاح بوده و یا به آن اضافه می شود همچنین می تواند به طور طبیعی دارای گاز کربنیک باشد و یا اینکه به آن اضافه شود از سوی دیگر افزودن هرگونه مواد دیگر مانند شیرین کننده و طعم دهنده به آن مجاز نیست.

*** آب بطری
کاوه یی به آب های بطری اشاره کرد و افزود: آب های بطری طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله کشی دارند و از نظر حمل آب سالم تر در مسافرت های بین شهری و توقفگاه ها که اغلب فاقد آب های تصفیه شده هستند، نیز مناسب است.
وی اضافه کرد: برای ضد عفونی کردن آب بطری شده اگر استانداردهای تعیین شده کامل رعایت شودمانند اشعه مادون قرمز، فیلتراسیون و ضد عفونی کردن با اوزون انجام پذیرفته باشد، نه تنها محتوای میکروبی آب از بین می رود، بلکه طعم خاصی که آب های ضدعفونی شده با کلر دارا است را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: بعضی از آب های معدنی محتوای املاح مفیدی مثل کلسیم، منیزیم و دیگر املاحی هستند که به تامین نیازهای مصرف کننده کمک می کند.

*** نکات ضروری برای تهیه آب معدنی و بطری شده
متخصص تغذیه توصیه کرد: در صورتی که آب های بطری شده از منابع پایین دست تامین شود (چشمه ها)، در معرض آلودگی با افت کش ها هستند. بعضی از این آب ها ممکن است دارای سدیم، نیترات و نیتریت بیش از حد مجاز باشند که لازم است برای انتخاب نوع آب معدنی عرضه شده، به لیست آنالیز مندرج در روی شیشه توجه شود به خصوص به تاریخ تولید و انقضای تاریخ مصرف باید دقت شود.
وی اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در مورد آب های بطری شده باید به آن توجه کرد نوع بسته بندی این نوع محصولات است. ممکن است در طول زمان و در صورت نگهداری آب های معدنی در معرض تابش آفتاب، قسمتی از ترکیبات بطری ها وارد محتوای آن شود.
متخصص تغذیه توضیح داد: برای جلوگیری از ورود این مواد سرطان زا به محتوای بطری باید از قرار دادن آنها در معرض آفتاب شدید جلوگیری کنیم همچنین توجه به تاریخ تولید و انقضای این محصول مهم است.
** کدهای بطری های آب – ۱
وی به همگان توصیه کرد که در انتخاب آب های بطری شده و بسته بندی به کدهای درج شده و توافق شده بین المللی بر طبق استاندارد در بطری توجه کنند و علامتی که به شکل مثلث تشکیل شده از سه فلش خمیده درست شده و عددی در داخل آن موجود است که هر عدد مختص ترکیب شیمیایی یک نوع پلاستیک است.
وی در باره کد ها و اعداد درج شده در ته بطری ها توضیح داد: عدد۱ کد ترکیب پلی اتیلن ترفتالات است معمولا بطری نوشیدنی ها، بطری آب، بطری دهان شویه ها، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس ها، بطری آب میوه،
بطری روغن های مایع از این پلاستیک ساخته می شوند.
وی ادامه داد: برخی از متخصصان معتقدند که بسته به چگونگی استفاده و درجه حرارتی که برای تهیه این نوع پلاستیک ها به کار می رود ممکن است در کار غدد درون ریز ایجاد اختلال کنند. پس برای اطمینان بیشتر، فقط یک بار از بطری های آب یا نوشیدنی استفاده کرده و از قرار دادن آن ها در فریزر و یا ریختن مایعات داغ درون آنها خودداری کنید.
**کد۲
کاوه یی گفت: کد ۲ مربوط به ترکیب پلی اتیلن سنگین است که در ساخت بطری های مات شیر، آب میوه، روغن های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روغن موتور، کیسه زباله یا خرید، و بسته بندی ماست و کره و …استفاده می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده آن را ترکیبی بی خطر می دانند.
** کد ۳
وی اضافه کرد: عدد ۳ نشان دهنده ترکیب پلی وینیل کلراید است که در تهیه بطری های شیشه پاک کن، روغن های خوراکی ، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو و… استفاده می شود و به دلیل وجود کلرین خطرناک است باید از تماس مواد غذایی گرم با این نوع پلاستیک و یا سوزاندن آن جداً خودداری شود.
**کد۴
متخصص تغذیه یاد آورشد: کد ۴ نمایشگر پلی اتیلن سبک است که در ساخت بطری هایی که باید قابل فشرده شدن و انعطاف پذیر باشند، کیسه های نان، بسته بندی مواد غذایی یخ زده،و … کاربرد دارند این ترکیب بی خطر است.
**کد۵
کاوه یی افزود: کد ۵ مربوط به پلی پروپیلن از آنها در ساخت بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی، و بطری شربت های دارویی استفاده می شود.این ترکیب بی خطر است و اگر چنانچه در مجاورت مواد غذایی داغ قرار گیرند؛ خطری ایجاد نمی کند.
**کد۶
وی اضافه کرد: کد شماره ۶ مربوط به پلی استایرن است که در تهیه ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها،استفاده می شود . توجه داشته باشید این ترکیب خطرناک است و در مجاورت با غذای داغ آن را به شدت سمی می کند.
**کد۷
کاوه یی ادامه داد: عدد شماره ۷ معرف پلاستیک ترکیبی از انواع پلاستیک است که در ساخت بطریهای آب ١٠ و ٢٠ لیتری استفاده می شود و نتایج برخی از تحقیقات بیانگر احتمال خطرناک بودن این نوع پلاستیک برای سیستم هورمونی بدن است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.