• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

رایزنی برای توسعه روابط کشاورزی ایران با چین و عراق

  • کد خبر : 12204
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
رایزنی برای توسعه روابط کشاورزی ایران با چین و عراق

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با هیات‌های کشورهای عراق و چین در خصوص توسعه روابط کشاورزی دو کشور در زمینه‌های مختلف و تبادل تجربیات دو طرفه بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، محمود حجتی امروز – دوشنبه – در مراسم دیدار با فلاح حسن […]

keshavarzi_paydar_zeraatوزیر جهاد کشاورزی در دیدار با هیات‌های کشورهای عراق و چین در خصوص توسعه روابط کشاورزی دو کشور در زمینه‌های مختلف و تبادل تجربیات دو طرفه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، محمود حجتی امروز – دوشنبه – در مراسم دیدار با فلاح حسن الهیبی، اظهار کرد: دو کشور در بهمن ماه سال گذشته در زمینه سلامت محصولات خام دامی موافقتنامه‌ای امضا کردند و برای اجرای این موافقتنامه‌ها مقرر شد کارگروه‌های مشترک کشاورزی بین دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری کارشناسان و بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه کشاورزی وجود دارد و ایران در این زمینه تجربیات خود را در اختیار کارشناسان و مسئولان عراق قرار می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توجه جدی به صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین اولویت این وزارتخانه، اعلام کرد: برای کاهش مصرف آب درصددیم تا بخش عمده‌ای از تولیدات محصولات سبزی و سیفی را به گلخانه‌ها انتقال دهیم.

حجتی گفت: در زمینه آموزش و ترویج کارشناسان مجربی داریم که می‌توانند دستاوردهای نوین علمی را در اختیار کارشناسان عراقی قرار دهند.

وی افزود: در زمینه تولید انواع محصولات شیلاتی نیز تجربیات ارزشمندی در ایران وجود دارد، چرا که علیرغم محدودیت منابع آبی حدود ۴۰۰ هزار تن انواع آبزیان را در هر سال تولید می‌کنیم.

در این مراسم فلاح حسن الهیبی – وزیر کشاورزی عراق – در زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور در بخش کشاورزی اظهار کرد: در عراق از روش‌های نوین آبیاری و تکنولوژی‌های روز برای پرورش ماهی در قفس استفاده می‌شود اما به تجربیات ایران نیز برای افزایش تولیدات خود نیازمندیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر حضور داعش برای عراق به وجود آورده است اشغال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار از سرزمین‌های شمالی این کشور است و درصددیم در این راستا کمبود تولید گندم و جوی خود را از طریق همکاری با ایران افزایش دهیم، چرا که حدود ۵۰ درصد از نیاز عراق به گندم و ۲۰ درصد از نیاز این کشور به جو از طریق استان‌های شمالی اشغال شده توسط داعش تولید می‌شد که در حال حاضر به صحنه جنگ تبدیل شده است.

وزیر کشاورزی عراق ادامه داد: درصددیم با انتقال تجربیات بین دو کشور بتوانیم گندم‌هایی در مناطق جنوبی که با مشکل کم‌آبی و شوری خاک مواجهند تولید کنیم چرا که سالانه حدود چهار میلیون تن در عراق گندم تولید می‌شد که در سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از آن کاهش یافت.

وی تاکید کرد: برای گسترش همکاری‌های بین دو کشور به نظر می‌رسد بهتر است کمیته مشترکی بین دو کشور تشکیل شود و سمینار مشترکی با حضور شرکت‌های مختلف نیز برگزار شود تا در زمینه آبیاری تحت فشار به تبادل نظر بپردازیم.

محمود حجتی و فلاح حسن الهیبی در زمینه اجرای قوانین و مقررات قرنطینه گیاهی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها تفاهمنامه مشترکی امضا کردند.

همچنین حجتی در دومین دیدار امروز که با رییس کمیسیون روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین و هیات همراه صورت گرفت، اظهار امیدواری کرد که پس از توافق صورت گرفته بین ایران و کشورهای ۱+۵ روابط ایران و چین در زمینه کشاورزی بیش از پیش توسعه یابد، چرا که بین این دو کشور در زمینه‌های مختلف کشاورزی ظرفیت‌ها و پتانسیل بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک بین ایران و چین در سفر اخیر خود به این کشور، اعلام کرد: در سفری که اخیرا به چین داشتیم مشکلی از نظر تجارت کشاورزی از سوی هیات چینی مطرح شد که در حال حاضر بیش از شش ماه است این مشکل از سوی ایرانی برطرف شده و منتظر پاسخ کشور چین و حل مشکل تبادل محصولات کشاورزی هستیم.

حجتی اظهار کرد: کشاورزان ایران جزو زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه‌اند که متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری در کشور از دست‌رنج خود کمتر از آنچه باید بهره می‌برند اما علیرغم محدودیت‌های اقلیمی و آبی در کشور در تلاشیم تا نیاز خودمان را در زمینه کشاورزی تولید و تامین کنیم.

در این دیدار همچنین چن جیان گو، رییس کمیسیون روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین اظهار کرد: ایران کشور بزرگی از نظر کشاورزی است که در غرب آسیا واقع شده و می‌تواند در زمینه‌های مختلف کشاورزی تجارب ارزشمند خود را در اختیار چین قرار دهد.

چن جیان گو همچنین در خصوص وضعیت کشاورزی چین، اظهار کرد: چین کشوری با جمعیت بالغ بر یک میلیارد و و ۳۰۰ میلیون نفر مهم‌ترین مساله‌اش تامین غذای مردم است و با توجه به وضعیت صنعت کشاورزی و اقتصاد روستایی این کشور هیچگاه تولیدات کشاورزی آن با نوسان جدی مواجه نشده است.

وی همچنین در این مراسم از هیات ایرانی درخواست کرد تا برای توسعه روابط دو کشور در زمینه کشاورزی کمیته‌های تخصصی مشترکی بین دو کشور ایجاد شود و گفت: برای سفر وزیر کشاورزی چین و هیات همراهش‌ به ایران هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.