• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

وقوع ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگلها طی۴ماه

  • کد خبر : 12044
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
وقوع ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگلها طی۴ماه

قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در چهار ماه نخست امسال ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور روی داده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از صدا و سیما، ناصر مقدسی گفت: امسال سال خاصی از نظر وضعیت آتش سوزی به دلیل افزایش کلی دما در مناطقی […]

Atashsoozi_2قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در چهار ماه نخست امسال ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور روی داده است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از صدا و سیما، ناصر مقدسی گفت: امسال سال خاصی از نظر وضعیت آتش سوزی به دلیل افزایش کلی دما در مناطقی که عرصه های جنگلی و مرتعی دارد، بوده است و آتش سوزی منحصر به عرصه های جنگلی کشور ما نیست.

افزود: امسال ۳۰۰ مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و ۴۰۰ مورد در عرصه های مرتعی بوده که سطحی معادل ۶۴۰۰ هکتار شامل ۱۴۰۰ هکتار در عرصه های جنگلی و ۵ هزار هکتار در عرصه های مرتعی صورت گرفته است.

وی گفت: آتش سوزی گسترده در جنگل های آمریکا ، اسپانیا ، بریتانیا و فرانسه را شاهد بودیم که در اثر گرمایش زمین و تغییر وضعیت آب و هوایی سبب تشدید آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در جهان شده است.

قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با همت جدی نیروهای فداکار جنگلبان به خصوص از اوایل اردیبهشت امسال که به صورت آماده باش ۲۴ ساعته هستند، توانستیم از گسترش آتش سوزی در همان آغاز کار پیشگیری کنیم.

وی گفت: باید بتوانیم در بدو کار این موضوع را مدیریت کنیم تا آتش سوزی تسری و توسعه پیدا نکند که در این زمینه ستاد کل نیروهای مسلح ، هلال احمر، آتش نشانی ، ستاد مدیریت بحران کشور و در استان ها ، ستانداران با ایجاد ستادهای مدیریت بحران به محض وقوع آتش با سازمان همکاری کردند و البته در قانون هم تاکید شده است که وقتی آتش در جنگل ها اتفاق بیفتد همه دستگاه ها باید با منابع طبیعی همکاری کنند.

یک تا ۵ سال حبس برای ایجاد آتش سوزی عمدی

وی با اشاره به همکاری بخش های دولتی و به ویژه مردم، سازمان های مردم نهاد و تشکل های جامعه محلی با سازمان جنگل ها گفت: در ۴ ماه ابتدایی امسال روزهای بسیار خطرناک و در وضعیت هشدار از این لحاظ داشتیم و بر اساس قوانین و مقررات اگر کسی آتش سوزی عمدی در جنگل ها ایجاد کند به از یک تا ۵ سال حبس محکوم می شود.

تاثیر نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی مردم

مقدسی، نقش صدا و سیما را در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم در جلوگیری از وقوع آتش سوزی تاثیر گذار دانست و افزود: آگاهی رسانی صدا و سیما در این زمینه مناسب بود که امیدواریم در بحث نحوه استفاده از طبیعت اطلاع رسانی شود و مردم را نسبت به خطرهای ایجاد آتش در مناطق باز که موکداً ممنوعیت دارد، آگاه سازند.

وی تصریح کرد: گردشگران و مردم توجه کنند که ایجاد آتش فقط باید در کانون های مدیریت شده در تفرجگاه ها، پارک ها و جاهایی که مشخص است صورت بگیرد چرا که شروع آتش در مناطق باز خطرناک است.

قائم مقام سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری افزود:با توجه به وضعیت گرمایی امسال از همکاری بخش هوایی نیز در جلوگیری از آتش سوزی گسترده جنگلها برخوردار بودیم و دولت نیز درصدد است مناطقی از جنگل ها مانند استان های فارس ، کرمانشاه، ایلام و گلستان که هرساله گرفتار آتش می شود با ایجاد پایگاه های اطفاء حریق و برخورداری از دستگاه هلی بورد و هواپیماهای آب پاش در سال های آینده شاهد کاهش هرچه بیشترسطح سوختگی جنگلها و مراتع باشیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.