• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

درختان توت تهران میزبان سفید بالک ها

  • کد خبر : 11960
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
درختان توت تهران میزبان سفید بالک ها

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: درختان توت که به عنوان گونه ای زینتی در خیابان های تهران کاشته می شوند، میزبان حشرات سفید بالک ها هستند. مگس سفید (Whitefly)، سفید بالک یا عسلک گلخانه ای حشره ای در خانواده سفید بالکان است که هم قبل و بعد از بلوغ از شیره گیاهی […]

magas_sefid_afat_hashare_insectعضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: درختان توت که به عنوان گونه ای زینتی در خیابان های تهران کاشته می شوند، میزبان حشرات سفید بالک ها هستند.
مگس سفید (Whitefly)، سفید بالک یا عسلک گلخانه ای حشره ای در خانواده سفید بالکان است که هم قبل و بعد از بلوغ از شیره گیاهی تغذیه می کند و سبب ضعف عمومی گیاهان می شود.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ شهاب منظری افزود: سفید بالک ها آفت درختان توت هستند و زمانی که شرایط آب و هوایی آماده باشد شروع به رشد و تکثیر می کنند.

این حشره شناس با اشاره به شیوع این حشره در دو سال گذشته در تهران اظهار کرد: هوای گرم، رطوبت بالا و وجود درختان توت زمینه را برای رشد این حشره آماده می کند که این شرایط در تهران نیز فراهم بوده و از این رو در دو سال گذشته حالت طغیان به خود گرفته است.

وی ادامه داد:برای مقابله با این حشره، سال گذشته با شهرداری تهران وارد مذاکره شدیم و طرحی را در این زمینه ارایه کردیم که کارهای مطالعاتی آن از اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شده است و اکنون منتظر جواب شهرداری برای آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

منظری با بیان اینکه از آنجا که برای مقابله با آفات در درون محیط های شهری از سموم شیمیایی استفاده نمی شود،گفت:از این رو درصدد شناسایی دشمن طبیعی این آفت هستیم تا بتوان با روش غیر شیمیایی و بیولوژیک با جمعیت این حشره مقابله کرد.

وی تاکید کرد: البته سفید بالک ها هیچ گونه عوارضی برای سلامت انسان ندارند و تنها راه ایجاد آزار آنها رفتن این حشرات به درون چشم یا دهان است.

سفید بالک ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می شوند، این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای در جمعیت های بالا دیده می شوند.

اندازه سفید بالک ها کوچک و سطح بدن و بال های آنها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده که در ظاهر شباهت بسیاری به پروانه ها اما در مقیاسی بسیار کوچک تر دارند.

سفید بالک ها در آسمان شبیه به ریزگردهای کمی درشت دیده می شوند نه مانند مگس و حتی می توان گفت پشه ها نیز کمی از سفید بالک ها بزرگترند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.