• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

اجرای طرح “خرید حق‌آبه” بدون همکاری مردم ناقص است

  • کد خبر : 11881
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
اجرای طرح “خرید حق‌آبه” بدون همکاری مردم ناقص است

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه به ضرورت تقویت زمینه‌های اجرای طرح “خرید حق‌آبه” در میان شهروندان استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح بدون همکاری و مشارکت مردم ناقص انجام می‌شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا،با اشاره به اینکه اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه یک انتخاب […]

abbandan_estakhrtabieiعضو ستاد احیای دریاچه ارومیه به ضرورت تقویت زمینه‌های اجرای طرح “خرید حق‌آبه” در میان شهروندان استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح بدون همکاری و مشارکت مردم ناقص انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا،با اشاره به اینکه اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، اظهارکرد: عدم اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه از نظر اقلیم، اکوسیستم، اجتماعی و اقتصادی تبعاتی برای منطقه و کشور خواهد داشت که غیرقابل جبران است.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه منوط به دو شرط است، گفت: در پاسخ به کسانی که از امکان یا عدم امکان احیای دریاچه می‌پرسند، می‌گویم بله دریاچه احیا می‌شود؛ اما به دو شرط، یک شرط مربوط به مردم و یک شرط دیگر مربوط به دولت است. در همین راستا دولت طرحی را با توجه به تمام ظرفیت‌های کارشناسی کشور تهیه کرده که اگرچه از نظر فنی ایراداتی دارد، اما طرح راهبردی خوبی است و در فاصله زمانی کمی تدوین و مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای هر برنامه بدون انجام مطالعات دقیق عوارض و تبعاتی دارد، اظهار کرد: در طراحی برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه استفاده ازهمه امکانات کشور، مشاوره‌های خارجی، اطلاعات دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی لحاظ و سعی شده است تا با یک نگرش جامع همه موارد را مورد توجه قرار داده و تاثیر هر یک را بررسی کنند.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به ضرورت مشارکت مردم محلی در اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: شرط دوم برای اجرای طرح احیای این دریاچه همکاری مردم است. مردم در مقابل محدودیت‌هایی که برای آنها ایجاد می‌شود، از جمله خرید حق‌آبه‌ها نقش اساسی دارند و بدون مشارکت و همکاری شهروندان این طرح ناقص انجام می‌شود. بنابراین باید زمینه‌های اجرای طرح را در میان مردم تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری شهروندان با ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد خرید حق‌آبه‌ها به نحوه عملکرد دولت در این زمینه بستگی دارد، افزود: خرید حق‌آبه‌ها از کشاورزان، آنان را با محدودیت دسترسی به آب و به تبع آن محدودیت اشتغال و معاش خود و خانواده مواجه می‌کند. زیرا کشاورز از نظر اجتماعی با داشتن شغل کشاورزی نوعی هویت دارد و به عبارتی هویت اجتماعی از نظر اشتغال دارد، ضمن اینکه یک شغل و منبع درآمد هم دارد. بنابراین اجرای طرح خرید حق‌آبه منوط به این است که در مقابل محدودیت‌هایی که برای کشاورز ایجاد می‌شود طرح‌های جایگزین وجود داشته باشد.

سپهرالدین با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه تا زمان انتقال آب ازناب و ارس به این دریاچه مجبور است تا از آب سدها برای حفظ پنج درصد آب آن استفاده کند، گفت: ما در آذربایجان مجبور هستیم، بخشی از عوارض و هزینه‌های ناشی از خرید حق‌آبه را بپذیریم تا دچار عارضه بزرگتر که خشکی دریاچه و از بین رفتن حیات زارعین و خانواده‌هایشان است، نشویم. بنابراین باید از طریق اطلاع‌رسانی و هماهنگ کردن کشاورزان این باور را به آنان بقبولانیم.

وی با اشاره به اینکه اجبار اجرای طرح خرید حق‌آبه را می‌توان با شدت یا با ملایمت انجام داد، ادامه داد: دومین اقدام ستاد در این راستا این است که این طرح را با شیب ملایم انجام دهد، یعنی به جای اینکه طی یک سال اقدام به خرید حق‌آبه‌ها کند، تصمیم دارد ۴۰ درصد کاهش آب کشاورزی را طی پنج سال عملیاتی کند. بنابراین باید با دیپلماسی کامل و بتدریج و با شیب کم اقدام به خرید حق‌آبه از کشاورزان کرد تا به سرعت در زمینه‌های زراعی و دامی تاثیر منفی نگذارد و تبدیل به فاجعه نشود.

دبیر اجرای خانه کشاورز استان آذربایجان غربی، همچنین به طرح «به‌کاشت» یا «تغییرالگوی کشت» ستاد احیای دریاچه اشاره کرد و گفت: اقدام دیگری که به منظور کاهش مصرف آب کشاورزی در دست بررسی و اجراست، تغییر الگوی کشت و محدود کردن کشت محصولات با آب‌بری زیاد است. برای مثال تولید ۵۰ درصد چغندر قند کل کشور در استان آذربایجان غربی کشت می‌شود، اما باید به علت مصرف بالای آب این محصول، کشت آن در این استان را محدود کنیم.

وی در ادامه با اشاره به هدر رفت پنج تا ۱۰ درصدی آب کشاورزی، اظهارکرد: نصب کنتورهای هوشمند و اختصاص سهمیه آب متناسب با نوع کشت، مدیریت آب توسط خود کشاورز و اصلاح روش‌های کشاورزی از جمله اقدامات اصلاحی است که می‌توان با جایگزین کردن آبیاری بارانی به جای پخش کردن آب در سطح مزرعه راندمان را به ۷۰ درصد و با روش آبیاری قطره‌ای راندمان را به ۹۰ درصد رساند.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان با بیان اینکه بر اساس آخرین نظریه اختصاصی در مورد بهره‌برداری از منابع، آب و خاک جزو منابع تجدیدپذیر است که در صورت بهره‌برداری درست، امکان احیای آن وجود دارد، گفت: براساس این نظریه باید متناسب با ظرفیت قابل استحصال آب، زراعت کنیم یا به توسعه زمین‌های کشاورزی بپردازیم و اختصاص آب به کشاورزی در کل کشور باید متناسب با میزان آب موجود کشور باشد. برای مثال اگر سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب داریم، بیش از یک میلیارد یا ۱.۵ میلیارد از آن را نمی‌توانیم مصرف کنیم. همچنین مدیریت آب‌های سطحی و بسته شدن چاه‌های غیرمجاز یکی از راه‌هاست که باید از طرف متولی امور آب یعنی شرکت‌های سهامی آب منطقه، صورت گیرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.