• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

گزارش خبری/ وضعیت فرابحرانی کرخه؛ آهوهای تشنه همچنان پای کانال آب، جان می‌دهند

  • کد خبر : 11821
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
گزارش خبری/ وضعیت فرابحرانی کرخه؛ آهوهای تشنه همچنان پای کانال آب، جان می‌دهند

کانال پای پل کرخه که از سوی سازمان آب و برق خوزستان در منطقه احداث شده، همچنان جان آهوی تشنه را می‌گیرد ولی ظاهرا مسئولان قرار نیست فکری برای حل این مشکل بکنند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از پارسال تاکنون ۲۵ رأس آهوی کمیاب خوزستان در کانال پای پل کرخه سقوط کرده […]

ahoo_gavaznzardکانال پای پل کرخه که از سوی سازمان آب و برق خوزستان در منطقه احداث شده، همچنان جان آهوی تشنه را می‌گیرد ولی ظاهرا مسئولان قرار نیست فکری برای حل این مشکل بکنند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از پارسال تاکنون ۲۵ رأس آهوی کمیاب خوزستان در کانال پای پل کرخه سقوط کرده و تلف شد شده است. ۱۷ کیلومتر از این کانال که فاقد ارزیابی زیست‌محیطی است، از منطقه حفاظت‌شده میشداغ می‌گذرد. با خشک شدن منابع آبی منطقه حفاظت‌شده میشداغ این کانال که روباز و دارای شیب تند است، تنها منبع آبی آهوها به شمار می‌رود.

معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان پیش از ظهر امروز چهارشنبه در این جلسه که به بررسی تهدیدات گونه آهو و راهکارهای حل معضل آهوان میشداغ اختصاص داشت، اظهار کرد: این جلسه را به‌منظور ارائه راهکارهای کارشناسی و محلی برای حفاظت از گونه خاص آهوی ریمه برگزار کرده‌ایم. یک چالش محیط‌زیستی به وجود آمده که می‌خواهیم آن را حل کنیم و متأسفانه موضوع خیلی بزرگ‌تر از تصورات برخی از دوستان است.

مولا افزود: کانال انتقال آبی که باعث مرگ آهوهای شده است اصلا مجوز ندارد و کانال آب‌رسانی نبوده و در واقع یک کانال آبیاری و زهکشی بود. آب و برق برای احداث این کانال تنها دو مکاتبه داشته ولی هیچ مجوز و ارزیابی محیط‌زیستی ندارد.

وی عنوان کرد: برای معرفی مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های خاص لازم است. دلیل نمی‌شود که چون کانال از سال ۸۰ احداث‌شده، جزو منطقه حفاظت‌شده میشداغ نباشد.

استاندار به داد آهوان میشداغ برسند

معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان یادآور شد: در کل خوزستان، سرجمع سه نوع گونه آهو داریم که باید این نکته را مدنظر داشت که آهوی زرد در استان نداریم. به صورت کلی دو زیستگاه امتدادی برای آهوها در غرب و شرق زاگرس وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استان‌های کرمانشاه، لرستان و ایلام اشاره کرد.

مولا اضافه کرد: از زمان قدیم، آهو سیستم طبیعی داشت و در زمستان به دلیل شرایط جوی مناسب در میشداغ زندگی می‌کرد. نه انسانی از این آهو حمایت می‌کند و نه دکتری بالای سر خودش دارد و سیستم طبیعی خدادادی دارد ولی ما انسان‌ها اقلیم محیط‌زیست این حیوان را با احداث چشمه، چاه، آبشخور و یا حتی کانال از بین برده‌ایم.

وی تأکید کرد: کانال فوق از سال گذشته آبگیری شده و برای آبیاری و زهکشی استفاده می‌شده است. آب جاری با جریان زیاد و خنک در گرمای ۵۰ درجه باعث حرکت آهوها می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان بیان کرد: این جلسه با هدف طرح نیاز یاری محیط‌زیست تشکیل‌شده است. امنیت محیط بان و توان قانونی این را داریم تا صدای خود را برای دادخواهی به گوش همه برسانیم. از استاندار و مدیریت بحران استان تقاضا داریم صدای ما را بشنوند و در صورتی که اعتبار موجود نیست تکلیف ما را روشن کنند.

طبیعت بروکراسی اداری را درک نمی‌کند

مولا تأکید کرد: طرح اجرای سازه‌ها برای کانال فوق خوب است. ساخت آبشخور و دست‌کاری در طبیعت جنایت محسوب می‌شود ولی متأسفانه در حال حاضر به علت شرایط خشک‌سالی حاکم بر کل کشور، مجبور هستیم خودمان برای تأمین غذای آهوان، علوفه موردنیاز آنها را تأمین کنیم چون شرایط طبیعی در استان به علت خشک‌سالی سخت و حتی بالاتر از بحران است و با مشکل کمبود علوفه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در بهمن‌ماه سال ۹۳ راهکارهایی را به سازمان آب و برق ارائه دادیم که قرار بود برای آن تأمین اعتبار کنند که انجام نگرفت. راه‌اندازی مرکز مطالعات در بستان کاری بسیار خوب است که آن را پیگیری می‌کنیم. بحث کدگذاری و بستن طوق‌هایی برای هشدار نسبت به نزدیک شدن به کانال برای آهوها را نیز در دستور کار داریم که مکاتبات ما با شرکت ماکروسافت در این خصوص به علت تحریم‌ها به جایی نرسید.

معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: لازم به ذکر است که آهوهای منطقه دیمه همه به میکروچیپ مجهز هستند. آهو حیوان بسیار باهوشی است و برای اینکه غذای خود را تأمین کند از هیچ چیزی نمی‌ترسد.

مولا تصریح کرد: از مدت‌ها پیش جلساتی را با سازمان آب و برق داشتیم که با وجود حمایت‌های مدیرکل این سازمان، بروکراسی اداری ما را با مشکل مواجه کرده است که باید بدانیم که طبیعت این بروکراسی‌ها را نمی‌فهمد.

وی بیان کرد: منابع طبیعی باید در زمینه نوع زمین، صنایع و سازمان‌هایی که آنجا هستند با ما همکاری کند. سال گذشته به علت مواجه‌شدن با تعداد محدودی آهو، در ابتدا راهکار آب را مطرح و برای آنها مخزن‌هایی را تهیه کردیم.

آب و برق خوزستان وامدار طبیعت است

معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان عنوان کرد: مرگ آهوها در کانال از شهریورماه سال گذشته به اوج خود رسید و امسال با گذشت زمان، این وضعیت بسیار بحرانی شده است که فکر می‌کردیم می‌توانیم با حرکاتی که انجام می‌دهیم آن را جبران کنیم. این مشکل تا پارسال مانند بیماری قلبی بود اما با گذشت زمان امسال به شکل یک بیماری صعب‌العلاج درآمده است.

مولا در پایان گفت: استاندار، مدیریت بحران و سازمان آب و برق خوزستان باید برای حل این مشکل وقت گذاشته و مدیریت بحران باید بداند که بحران فقط زلزله و سیل نیست. در حال حاضر مسئله مهم این است که شخصی برای انجام کار اعلام آمادگی کند کاری که تاکنون صورت نگرفته است.

علی زالی عضو انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش نیز در این جلسه عنوان کرد: هر جانداری در کانال آب میشداغ محکوم به مرگ بوده و این کانال در واقع یک قتلگاه است. سازمان آب و برق همه‌چیز خود را از طبیعت دارد بنابراین باید هم به طبیعت احترام بگذارد.

عضو سمن رفتگران طبیعت نیز در این جلسه بیان کرد: وقتی از مشکل مرگ آهوها در کانال آب و برق مطلع شدیم از آن منطقه بازدید و مسائل را ارزیابی کردیم. منطقه میشداغ بین روستای عبدالخان و شهر بستان بوده و حدود ۵۰ هزار هکتار است.

آرش عارف زاده افزود: کانال آب و برق ۱۵ کیلومتر طول داشته و این مسیر طولانی تا حدودی امکان حفاظت را برای محیط بانان سخت می‌کند. همچنین در طول کانال آب‌بندهایی وجود دارد که حتی اگر آهو برای نجات خود از کانال تلاش کند ولی با میله‌های آهنی آب‌بند برخورد کرده و تلف می‌شود.

آهوها محکوم به مرگ اجباری در کانال هستند

وی یادآور شد: با توجه به شیب و لیز بودن کانال به واسطه جلبک‌ها برای هر جانداری غیرممکن است که از این کانال جان سالم به در ببرد. متأسفانه آهوهای ریمه منطقه میشداغ محکوم به مرگ اجباری در این کانال هستند.

عضو سمن رفتگران طبیعت تصریح کرد: در استان اصفهان چنین مشکلی در کانال انتقال آب به وجود آمده بود که آنها کانالی به طول ۳۰ کیلومتر را فنس کشیده‌اند. مشکل آهوها تنها با ایجاد آبشخور حل نمی‌شود چون هیچ جانداری حاضر نیست با وجود آب فراوان کانال به منطقه‌ای دورتر برای تأمین آب خود برود.

عارف زاده گفت:‌ آهوها تنها برای خوردن آب به کانال نمی افتند بلکه برخی مواقع هم وقتی به خاطر دیدن تراکتورها و غیره رم می‌کنند در مسیر برگشت فرار خود در کانال گرفتار می‌شوند. ایجاد آبشخور در مدت‌زمان طولانی چون مصنوعی بوده خودش به‌نوعی مشکلاتی را در پی خواهد داشت و ایجاد شکارگاه نیز یکی از اثرات منفی ایجاد آبشخور است.

وی اضافه کرد: پلکانی کردن کانال هزینه‌های سنگینی داشته و طرح چندان جالبی نیست ولی فنس کشی قابل‌اجرا بوده و نمونه موفق آن را در استان اصفهان مشاهده کرده‌ایم. اصرار آب و برق تنها برای هزینه نکردن منابع مالی خودش بوده در حالی که به لحاظ اجرایی طرح فنس کشیدن خیلی هم خوب است.

عضو سمن رفتگران طبیعت در پایان با تأکید بر اینکه آب و برق باید برای محیط‌زیست هزینه کند، گفت: این سمن قصد دارد تا بیانیه‌ای را برای حمایت از آهوهای ریمه ترتیب داده و وزارت نیرو در بیانیه‌های ما نسبت به این کانال مسئول است. همچنین در حال تشکیل تیم حقوقی هم هستیم تا در صورت عدم اجرای پروژه لازم برای رفع مشکل کانال از طریق قضایی مسئله را پیگیری کنیم.
منبع: مهر

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واژه قتلگاه آهو ، عجب تشبیه واقع گرایی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.