• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

حق رای و حضور نماینده شبکه سمن ها در کارگروه محیط زیست و توسعه پایدار هر استان به تصویب دولت رسید

  • کد خبر : 11792
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
حق رای و حضور نماینده شبکه سمن ها در کارگروه محیط زیست و توسعه پایدار هر استان به تصویب دولت رسید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حضور نماینده شبکه سمن های استانی با برخورداری از حق رای در کارگروه محیط زیست، آمار و توسعه پایدار هر استان به تصویب هیات دولت رسید. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پام، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر […]

ebtekar_reis_mohite_zist_2رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حضور نماینده شبکه سمن های استانی با برخورداری از حق رای در کارگروه محیط زیست، آمار و توسعه پایدار هر استان به تصویب هیات دولت رسید.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پام، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر سه شنبه در همایش سراسری سازمان های مردم نهاد که به منظور هم اندیشی درباره فصل محیط زیست در برنامه ششم توسعه در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: یکی از مهم ترین سیاست ها و برنامه های دولت یازدهم، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای حفظ محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به همین جهت در بعد ملی و بین المللی، محیط زیست ایران با تحولات مثبت زیادی رو به رو شده است.

لزوم همگرایی در حفظ محیط زیست از مهم ترین تاکیدات رهبری

معاون رئیس جمهور با یادآوری دیدار ۱۷ اسفندماه سال گذشته مقام معظم رهبری با مسئولان و فعالان عرصه محیط زیست کشور، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین تاکیدات رهبری لزوم همگرایی در حفظ محیط زیست بود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم نیز طی ۲۳ فعالیت خود نشان داد که خط مشی محیط زیست نه تنها در شعار بلکه در رویکرد اجرایی و برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت نقشی بسیار پررنگ دارد و در این راستا، حضور و مشارکت جوامع محلی و بومی بسیار ارزنده خواهد بود.

ابتکار تاکید کرد: بر اساس نگاه و جهت گیری دولت؛ سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی، دانشگاهیان و تشکل های صنفی از نقش بسیار تعیین کننده و تاثیرگذاری در فرآیند سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور برخوردارند.

معاون رئیس جمهور افزود: به همین جهت در هیات دولت مصوب شد که الزاما یک نفر به نمایندگی از شبکه سمن های هر استان ضمن برخورداری از حق رای در شورای برنامه ریزی فرابخشی استان ها حضور داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری سابقه حضور نماینده سمن ها در شورای برنامه ریزی استان ها در زمان دولت اصلاحات، خاطرنشان کرد: نماینده سمن ها پس از عضویت کارگروه محیط زیست، آمار و توسعه پایدار ذیل شورای برنامه ریزی فرابخشی استان ها می تواند به نمایندگی از جمیع سمن های استان خود در فرآیند تصمیم سازی و برنامه ریزی استان مشارکت داشته باشد.

سمن ها فعالیت های تخصصی و علمی را در دستور کار خود قرار دهند

وی یکی دیگر از مزیت های این اقدام را تمرین برای استفاده از پتانسیل جمعی به جای فردگرایی برشمرد و گفت: یکی از مهم ترین انتظارات ما از سمن ها در کنار جریان سازی مثبت اجتماعی، حرکت به سمت انجام فعالیت های تخصصی و علمی برای افزایش اثر حضور و مشارکت مردمی در سیاست ها و برنامه ریزی ها است.

ابتکار فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد را یکی از قوی ترین ابزار نظارتی بر فعالیت های حاکمیتی دانست و تاکید کرد: در صورت برخورداری فعالان و اعضای سمن ها از نگاه و توان علمی و تخصصی بالا، آن ها می توانند سنجشگران موثر میزان دستیابی یا انحراف از شاخص ها برای دولت ها باشند زیرا نظارت صحیح تضمین کننده کیفیت اقدامات است.

معاون رئیس جمهور شبکه سازی سمن ها را یکی از مهم ترین ابزار توانمندی آن ها برشمرد و اظهار کرد: شبکه سازی درست سمن ها می تواند در کنار کمک به رشد و پیشرفت جامعه، منجر به ارتقاء زیرساخت ها برای نهادسازی شود.

صندوق ملی محیط زیست ابزار مهمی برای تقویت برنامه های زیست محیطی

وی اشاره ای هم به فعالیت های صندوق ملی محیط زیست داشت و افزود:صندوق ابزار مهمی برای تقویت مالی برنامه های مختلف زیست محیطی و اجرای سیاست‌های محیط زیست در کشور، همچنین جلب مشارکت‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

ابتکار تاکید کرد: فعالیت صندوق ملی محیط زیست می تواند شتاب دهنده رشد فناوری های سبز و حمایت از نوآوری‌های این حوزه در کشور باشد.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در رفع بحران ها و نواقص به ویژه در عرصه های اجتماعی همچون محیط زیست، تصریح کرد: رویکرد اصلی دولت یازدهم ایجاد فضا برای جذب و افزایش مشارکت مردم در تمامی عرصه ها به ویژه عرصه اجتماعی از با تکیه بر اصل اعتدال است.
معاون رئیس جمهور ایجاد فضای باز و آزاد برای تضارب آراء، برخورداری از قدرت پذیرش نقد مشفقانه، برخورداری از آزادی بیان، رعایت اصول اخلاقی در برخورد با رقیب و منتقد را از جمله الزامات مهم برای جذب و افزایش مشارکت مردم برشمرد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: حمایت دولت از شکل گیری و ترویج گفتمان اعتدالی مبتنی بر مشارکت مدنی، همچنین حضور موثر مردم، احزاب و تشکل ها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منجر به رشد و بالندگی جامعه شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.