• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

رشد سرطان در پی استفاده از ظروف پلاستیکی/ ضرورت ایجاد رقابت بین تولیدکننده های ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی

  • کد خبر : 11487
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۲۴
رشد سرطان در پی استفاده از ظروف پلاستیکی/ ضرورت ایجاد رقابت بین تولیدکننده های ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست، گفت: برای استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی باید بین تولیدکننده ها ایجاد رقابت کرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از خانه ملت؛ عباس پاپی‌زاده، به مناسبت روز جهانی بدون نایلکس و وضعیت استفاده از ظروف پلاستیکی در کشور، […]

pelastik_zarf_nazriعضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست، گفت: برای استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی باید بین تولیدکننده ها ایجاد رقابت کرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از خانه ملت؛ عباس پاپی‌زاده، به مناسبت روز جهانی بدون نایلکس و وضعیت استفاده از ظروف پلاستیکی در کشور، گفت: متاسفانه زمانی که یک تکنولوژی وارد کشور می شود، چارچوب و قالب مورد استفاده از آن تعیین نمی‌شود؛ در مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هم نه تنها محدودیتی وجود ندارد بلکه روش استفاده از آن نیز مشخص نشده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصرف بسیار ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کشور، تصریح کرد: ضرر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خطرهای جدی پیش روی مسائل زیست محیطی و سلامت انسانها قرار داده، اما متاسفانه در ایران به خاطر وجود نفت، مواد اولیه تهیه ظروف پلاستیکی یکبار مصرف بسیار ارزان و استفاده از آن بسیار زیاد است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس نهم، افزود: در کشورهایی که قیمت مواد اولیه برای تولید ظروف پلاستیکی به دلیل نداشتن نفت بیشتر از ایران است از روش‌های دیگر مانند ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهی حتی با وجود گرانتر بودن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در ایران به دلیل ارزان بودن از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی استفاده می شود، گفت: در واقع باید در کشور رقابتی ایجاد شود و حتی یارانه ای به تولیدکننده های ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی پرداخت شود، همچنین تولید ظروف یکبارمصرف با منشا نفتی و مواد پلاستیکی کنترل و قیمت آن هم ساماندهی شود.

پاپی زاده با اشاره به سازمان متولی امر حفظ محیط زیست و سلامت مردم، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان باید چارچوب یا حتی آیین نامه ای را به استفاده از نایلکس و ظروف یکبار مصرف اختصاص دهند، البته اجبار کردن تولید کننده های ظروف یکبار مصرف به تولید توامان ظروف پلاستیکی و گیاهی هم حداقل اقدامی است که می توان در این زمینه انجام داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: واقعیت آن است که مصرف بالای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته موضوعی است که امروزه در رشد بیماری هایی چون سرطان سهم بسزایی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، یادآور شد: در سال های گذشته از پاکت های کاغذی به ویژه در میادین میوه و تره بار استفاده می شد اما امروزه به دلیل گرانی کاغذ و ارزانی و استفاده آسان از کیسه ها و ظروف پلاستیکی استفاده می شود.

پاپی زاده با بیان اینکه برای تمامی آلاینده هایی که وارد محیط زیست می شوند، قوانینی تعریف شدهاما به لحاظ کلی در حوزه قانون گذاری و اجرا همچنان خلاءهایی دیده می شود، گفت: مهم ترین اقدام برای آگاه سازی مردم، مباحث کارشناسی است که از سوی وزارت بهداشت باید صورت بگیرد، پزشکان باید از طریق رسانه ها به مردم هشدار دهند و به آنها ثابت کنند که ظروف پلاستیکی منشا بیماری های بسیاری است.

وی افزود: امروزه رها سازی ظروف پلاستیکی در طبیعت علاوه بر زشت کردن طبیعت و ایجاد آلودگی سفید، آسیب بسیار به آن رسانده است، به این ترتیب می توان با کمک سازمان های مردم نهاد اقدامات فرهنگی مناسبی را انجام داد، البته این در حالی است که سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری ها و وزارت بهداشت و درمان در خصوص فرهنگ سازی و ایجاد بستر برای کمک مردم در این زمینه باید اقداماتی از جمله توزیع و جمع آوری کیسه های زباله بین مردم انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقامتی، گفت: اقتصاد مقاومتی در تمام جوانب تولید، صنعت و کشاورزی تاثیرگذار است، در این زمینه نیز باید تکنولوژی مربوط به تولید ظروف یکبارمصرف با منشا گیاهی را وارد کشور کرد و با حمایت از تولیدکننده ها تکنولوژی را بومی ساخت تا از واردات ظروف گیاهی جلوگیری شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: بومی سازی تکنولوژی یکی از اقداماتی است که منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد بود

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.