• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

کنترل میزان مصرف آب در تجهیزات آب‌‌بر خانگی

  • کد خبر : 11454
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کنترل میزان مصرف آب در تجهیزات آب‌‌بر خانگی

مدیرکل دفتر استانداردهای فنی و مهندسی اجتماعی زیست محیطی آب و آبفا گفت: وزارت نیرو علاوه بر موضوع استاندارد تجهیزات آب به دنبال تعیین میزان مصرف آب در هر یک از تجهیزات آب‌بر برای کنترل مصرف آب در بخش خانگی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پاون، مهندس “تقی عبادی” […]

mizanmasraf_barchasbenergy_estandard_Energy_Labelمدیرکل دفتر استانداردهای فنی و مهندسی اجتماعی زیست محیطی آب و آبفا گفت: وزارت نیرو علاوه بر موضوع استاندارد تجهیزات آب به دنبال تعیین میزان مصرف آب در هر یک از تجهیزات آب‌بر برای کنترل مصرف آب در بخش خانگی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از پاون، مهندس “تقی عبادی” با اشاره به نحوه تدوین استانداردهای مربوط به تجهیزات آب اظهار داشت: در کمیته استاندارد آب در سازمان ملی استاندارد، تجهیزات بر اساس مصرف آب دسته‌بندی می‌شوند.
وی با بیان اینکه استانداردهای تجهیزات آب‌بر یا مصرف کننده آب به چند دسته تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: در دسته اول فیزیک و جنس تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به استاندارد بودن یا نبودن آنها اظهارنظر می‌شود و پس از اینکه مواد تشکیل دهنده شیرآلات و یا سایر لوازم مورد تایید قرار گرفت، روی مواردی شامل دوام، رسوب‌گذاری، کیفیت مواد، میزان ضربه‌پذیری و… بحث و تبادل‌نظر می‌شود.
عبادی افزود: هدف وزارت نیرو به‌ غیر از استاندارد، بحث حساس‌تری به‌نام مصرف آب است که بسیار حائز اهمیت بوده و در آن مشخص می‌شود که تجهیزات آب‌بر چقدر آب مصرف می‌کنند.
وی با بیان اینکه در کمیته استاندارد آب در سازمان ملی استاندارد، تجهیزات بر اساس مصرف آب دسته‌بندی می‌شوند، گفت: در مورد مصرف آب در ماشین‌های لباس‌شویی دسته‌بندی‌‎هایی انجام شده است، مثلا لباس‌شویی‌هایی وجود دارند که تا شش بار برای آبکشی، آبگیری و تخلیه می‌شوند و برخی لباس‌شویی‌ها اینکار را دو تا سه بار انجام می‌دهند، در نتیجه مصرف آب دو لباسشویی به یک میزان نیست، بنابراین سازمان استاندارد برنامه‌ای را تعریف می‌کند که براساس آن میزان کثیفی مشخصی تعریف می‌شود که با حجم مشخص از آب و در زمان معین تمیز خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر این آب از حد تعریف شده بالاتر رود، جزو دسته‌بندی‌های بعدی قرار می‌گیرد و اگر از آن حد مشخص کمتر شود، جزو دسته‌بندی‌های خوب قرار می‌گیرد و برچسبی هم بر مبنای این مصرف پیش‌بینی شده که شبیه برچسب انرژی است و بر روی تجهیزات آب بر نصب می‌شود.
مدیرکل دفتر استانداردهای فنی و مهندسی اجتماعی زیست محیطی آب و آبفا ادامه داد: تجهیزات آب‌بر، علاوه بر ماشین لباسشویی شامل ماشین ظرف‌شویی، شیرآلات، فلاش تانک، سردوش حمام، ‌کولرهای آبی و… است که تمامی اینها طی مباحثی که در ماه‌های گذشته پیگیری و تدوین شده و مشخص شده هر یک از تجهیزات به چه میزان آب مصرف خواهند داشت.
وی با بیان اینکه باید توجه داشت یک سردوش معمولی، در یک دقیقه با یک فشار مشخص چه میزان آب استفاده می‌کند، یادآور شد: در تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، سردوش‌هایی وجود دارند که با اختلاط آب و هوا، مصرف آب را تقلیل می‌دهند.
عبادی با اشاره به اینکه دفتر استانداردهای فنی، مهندسی، اجتماعی و زیست محیطی آب و آبفا از یازده کمیته و زیرمجموعه تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: تاکنون در این دفتر کمیته متناسب با لوازم و تجهیزات مصرف کننده آب نداشتیم که در سال گذشته به ضرورت وجود این کمیته پی برده شد و مقرر شد مصرف آب نیز استانداردسازی شود.
وی با بیان این مطلب که این تجهیزات بسته به نوع مصرف، به کمیته آب و یا کمیته فاضلاب واگذار شد و سرانجام کمیته لوازم و تجهیزات مصرف کننده آب شکل گرفت، اضافه کرد: در یازده کمیته رسمی که به فعالیت مشغول هستند توانسته‌ایم بیش از یک سوم استانداردهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تدوین کنیم.
وی تصریح کرد: در کشور بیش از ۲۰ وزارتخانه وجود دارد، ولی استانداردهایی که ما، در این یازده کمیته تدوین کرده‌ایم، با نصف استانداردهای که بقیه وزارتخانه‌های کشور تدوین کرده‌اند برابری می‌کند و بالاترین امتیاز را در بحث استاندارد کسب کرده‌ایم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.