• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

یادداشت/ باید ثابت کنیم آب برایمان مهم است

  • کد خبر : 11269
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۵۸
یادداشت/ باید ثابت کنیم آب برایمان مهم است

محمد درویش/مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست: چند نکته را برای کنترل و مدیریت آب باید در نظر گرفت، یک این‌که مجموع آب قابل شرب مورد‌استفاده از سوی ۷۸ میلیون ایرانی حدود ۶ درصد آب قابل استحصال ایرانیان است یعنی اگر فرض کنیم آب قابل استحصال ایران سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است این […]

darvish_3محمد درویش/مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست: چند نکته را برای کنترل و مدیریت آب باید در نظر گرفت، یک این‌که مجموع آب قابل شرب مورد‌استفاده از سوی ۷۸ میلیون ایرانی حدود ۶ درصد آب قابل استحصال ایرانیان است یعنی اگر فرض کنیم آب قابل استحصال ایران سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است این رقم بین شش تا هشت میلیارد متر مکعب در سال بیشتر نخواهد بود، بنابراین اگر قرار است قدر آب را بدانیم باید پر مصرف‌ترین بخش‌ها را شناسایی کنیم.
این درحالی است که براساس آماری که وزارت نیرو منتشر کرده، پر مصرف ترین بخش، کشاورزی است که ۱۴ میلیون نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیرآن هستند و یکی از غیر دولتی ترین بخش های کشور است، بنابراین باید روی مردمی کار کنیم که با این بخش در ارتباط هستند به این شکل که دانایی و ابزارهایشان را ارتقا دهیم.
همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند اگر فقط ۱۰ درصد در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم، معادل ۱.۵ برابر آب شرب مصرفی کشور خواهد بود.
باید یادآور شد در بخش کشاورزی چه کارهایی انجام داده ایم، برای نمونه درحوضه دریاچه ارومیه بجای کاشت انگور سیب می کاریم که نیاز آبی آن پنج برابر انگور است یا در جنوب استان فارس به جای گسترش نخلستان ها به سمت کاشت هندوانه و خربزه رفته ایم یا در استان یزد یونجه کاشته و به آن افتخار می کنیم.
علاوه بر این صنعت پر مصرف گوشت قرمز که برای هر کیلوگرم آن حدود ۱۵ هزار لیتر آب مصرف می شود در دو استان تهران و یزد متمرکز شده است، استان هایی که با بحران کم آبی رو به رو است.افزون بر این در جانمایی صنایع پر مصرف مانند فولاد، آجرپزی و لاستیک سازی نیز باید ملاحظات اکولوژیک سرزمین را رعایت کنیم.
این در حالی است که در شهر تهران به اندازه آبی که پشت سد کرج قرار دارد،هدر رفت آب داریم. باید پرسید چرا نمی توانیم سازوکارهایی را طراحی کنیم که مشترکان پرمصرف با جریمه سنگین رو به رو شوند، زیرا سرانه مصرف روزانه آب هر تهرانی حدود ۲۵۰ لیتر است که می تواند به ۱۲۰ لیتر کاهش پیدا کند بدون این که هیچ مشکلی برای آنها ایجاد شود.
برای نمونه در آپارتمان ها فقط یک کنتور آب وجود دارد این سبب می شود که خانواده ها انگیزه ای برای صرفه جویی نداشته باشند، چون می گویند حتی اگر آنها صرفه جویی کنند همسایه هایشان این کار را انجام نخواهند داد.
برای بهبود شرایط ابتدا باید دولت اقداماتی انجام دهد که مردم متوجه شوند این مساله برای دولت مهم است.
برای نمونه در آپارتمان ها فقط یک کنتور آب وجود دارد این سبب می شود که خانواده ها انگیزه ای برای صرفه جویی نداشته باشند، چون می گویند حتی اگر آنها صرفه جویی کنند همسایه هایشان این کار را انجام نخواهند داد.
به همین دلیل وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب باید برای هر واحد آپارتمانی کنتور جدا بگذارد یا حتی می تواند صدور جواز ساختمان را منوط به داشتن کنتور آب مجزا کند.
درباره مصرف آب شرب از سوی کارواش ها نیز باید گفت فرض ماجرا این است که کارواش ها قرار نبوده از آب شرب استفاده کنند، زیرا در غیر این صورت آنها مرتکب تخلف شده اند و مسئولان باید مجوزهای آنها را باطل کنند.
این درحالی است که اکنون روش هایی برای شست وشوی خودرو وجود دارد که بدون استفاده از آب و با استفاده از اسپری های مخصوص خودروها را پاک می کنند باید این روش ها را تشویق و حمایت کرد و برای افرادی که از این روش استفاده می کنند یارانه در نظر گرفت. با ترغیب شهروندان به استفاده از این کارواش ها می توان در این حوزه فرهنگ سازی کرد.
منبع: روزنامه جام جم
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.