• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

کاهش تولید پنبه در خراسان‌شمالی

  • کد خبر : 11230
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
کاهش تولید پنبه در خراسان‌شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: هزینه‌های بالا، تولید پنبه را در این استان کاهش داده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایسنا؛ مجید تشکری با اشاره به اینکه قیمت تضمینی این محصول در سال جاری کاهش نیافته است، افزود: به علت اینکه هزینه‌های کارگری امسال […]

zeraat_panbehمعاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: هزینه‌های بالا، تولید پنبه را در این استان کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایسنا؛ مجید تشکری با اشاره به اینکه قیمت تضمینی این محصول در سال جاری کاهش نیافته است، افزود: به علت اینکه هزینه‌های کارگری امسال نسبت به قبل افزایش یافته، کشاورزان در تامین هزینه‌های تولید با مشکل مواجه شده‌اند. عملیات برداشت پنبه نیازمند پرداخت هزینه‌های بالای کارگری است که این امر سبب شده تا عملکرد در سال جاری مناسب نباشد.

وی با بیان اینکه مکانیزه کردن تولید پنبه یکی از راهکارهای حل این مشکل و کاهش پرداخت هزینه‌های کارگری است، اظهار کرد: به همین منظور درصدد هستیم تا طی سال جاری یک دستگاه کمباین برداشت پنبه به صورت بلاعوض به شرکت تعاونی اختصاص دهیم.

تشکری بیان کرد: از سوی دیگر پنبه یک گیاه مقاوم به خشکسالی است اما نیازمند به تعدادی از دوره‌های آبیاری است. خشکسالی موجب شد تا تعداد دوره های آبیاری این محصول کاهش یابد که این امر نیز در کاهش تولید پنبه تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: ورود و کاشت ارقام اصلاح شده و مقاوم به خشکسالی تا حد زیادی می‌تواند سبب افزایش تولید شود به طوریکه هم اکنون رقم خرداد و ارمغان وارد استان شده است. رقم خرداد کشت شده و آزمایش‌های اولیه بر روی رقم ارمغان در حال انجام است.

این مقام مسئول با اشاره به عملیات به زراعی پنبه در استان توضیح داد: بذر دلینجه قابلیت کشت با دستگاه را دارد. با کشت این بذر در مزارع پنبه می‌توان به صورت اصولی کشت را انجام داد و کمباین نیز آن را به راحتی برداشت کند. استفاده از این بذر از سوی کشاورزان با استقبال خوبی همراه بوده است اما به علت اینکه سایر استان‌ها نیز این نوع بذر را از استان تقاضا می‌کند، مشکلاتی وجود دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: نیاز استان به این بذر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن است. در تلاش هستیم تا کارخانجات پنبه پاک کنی این محصول را تولید کنند اما به علت اینکه مقدار آن کم است، مقرون به صرفه نیست.

وی، سطح زیر کشت این محصول را در این استان طی سال جاری ۵۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: این سطح در سال گذشته ۷۳۰۰ هکتار بوده است. پیش بینی می شود طی سال جاری ۱۴ هزار تن وش پنبه در استان تولید شود. این میزان در سال گذشته ۱۹ هزار تن بوده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.