• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

گزارش/ تأثیر گردشگری کشاورزی سمیرم در تحقق اهداف توسعه ملی و منطقه‌ای

  • کد خبر : 11036
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
گزارش/ تأثیر گردشگری کشاورزی سمیرم در تحقق اهداف توسعه ملی و منطقه‌ای

شهرستان سمیرم با وسعتی بالغ بر ۲۷۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در ۱۶۵ کیلومتری استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان در اثر واقع شدن در بیشترین ارتفاع از سطح دریا و برخورداری از آب و هوای سرد معتدل کوهستانی به عنوان یکی از بهترین مناطق ایران برای تولید انواع سیب درختی […]

sibشهرستان سمیرم با وسعتی بالغ بر ۲۷۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در ۱۶۵ کیلومتری استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان در اثر واقع شدن در بیشترین ارتفاع از سطح دریا و برخورداری از آب و هوای سرد معتدل کوهستانی به عنوان یکی از بهترین مناطق ایران برای تولید انواع سیب درختی مرغوب شهرت جهانی پیدا کرده است به طوریکه ۹۸ درصد مردم نیز از این طریق امرار معاش می‌کنند و شغل باغداری شغل دوم مردم شهرستان سمیرم قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ قانون اساسی برای صیانت از منابع ارضی و گیاهی منشور آمایش سرزمین را مطرح و برنامه‌ریزی کرده است که بتواند ضمن حفظ ذخایر طبیعت به توسعه و معرفی آن نیز در راستای جذب سرمایه، جذب تورسیم و گردشگر اقدام کند.

اهمیت باغات سیب درختی سمیرم که خود یکی از میوه‌های استراتژیک در سطح منطقه‌، ملی و جهانی است از آنجا ظهور می‌کند که کیفیت آمار و اقدامات این بخش از عوامل اصلی برای برنامه‌ریزی منطقه‌ای سمیرم به حساب می‌آید. بنابراین از آنجا که منطقه سمیرم  دارای حوزه باز اقتصادی در بخش باغات سیب درختی با دیگر مناطق است، هنوز نبود آمار در دسترس مستدل در این زمینه و تفاوت‌های آماری و تأخیرات زمانی و فقدان اطلاعات موجب ناشناخته ماندن این بخش است که بعد توریستی و گردشگری و  گردشگری کشاورزی «Agritourism» حتمأ راه‌گشای این بخش خواهد بود.

شهرستان سمیرم منطقه‌ای چهار فصل است که این مدعا در باغات شهرستان سمیرم با دارا بودن میوه‌های چهار فصل به خوبی عیان می‌شود. اگر به باغات سمیرم سفر کنید و گذری هر چند کوتاه بر باغات این شهرستان کنید متوجه می‌شوید که باغات منطقه در فصل بهار چه زیبا به انواع گل‌های سیب، زردآلو، هلو، بید، گردو، آلبالو، گیلاس و گلابی آراسته و به گل‌های بهارانه و سبزه‌های پرطراوت مزین می‌شود. به تابستان که برسیم میوه‌های تابستانه همچون انواع انگور، سیب‌ گلاب ، رد گلدن، سلطانی، ترش و ملس با رنگ‌های گلگونه خود و عطر و طعم خود فضای شهر را مملو از عطر سیب می‌کند و به برنامه‌های کیل‌گیری سیب درختی جلائی نو می‌بخشد.

در پاییز هم چه زیبا با افتادن برگ در الوان قرمز و نارنجی، زرد و قهوه‌ای فضایی حاکی از گذر عمر بر صفحه دیوار باغ نقش می‌بندد و چه زیبا آن شعر را به خاطر می‌آورد که: برگ درختان سبز در نظر هوشیار ، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار. و در نهایت زمستان می آید و آن همه برف همچون لحافی سفید بر زمین نقش می‌بندد تا بگوید اگر لحاف دوزان لحافی از جنس نخ و پارچه و پشم می‌بافند، خداوند هم با قدرت لایزال خود با لحافی از جنس برف سفید، ترنم‌بخش خواب زمستانه درختان می‌شود و این‌ها است که خود جذبه‌های بالا و رفیع گردشگری را به بهترین شکل نمود می‌دهد تا اندکی آرامش‌بخش جان‌ها باشد و به تلطیف روح افراد کمک کند.

در سمیرم آنجا که عشایر و تولید کننده‌های عسل با حضور خود در مزارع و باغات و جانمائی کلونی‌ها، با حضور زنجیره‌وار زنبوران عسل در بین درختان پر از شکوفه و دشت‌های پر از گون بار دیگر سکوت دشت را در هم می‌شکنند چه زیبا تولید و سرزندگی را در عمل به نمایش می‌گذارند.

و دیگر بار گذر بر فراز قنات‌ها و چشمه‌ساران مزارع و دشت‌های پر از درخت چه دلفریب و جان‌فزا چشم را می‌نوازد و جان را جوان می‌کند.

این‌ها که گفته شد فقط ذره‌ای از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سمیرم در عرصه طبیعت است که با توجه بیشتر و مدیریت بهتر می‌تواند به رشد و پویائی فرهنگی اجتماعی اقتصادی و تولیدی و جذب درآمد پایدار بینجامد، که از ثمرات آن هم می‌توان به مبانی نظری الگوی توسعه پایدار، تقلیل آلودگی، نگهداشت منابع طبیعی، تقلیل حجم ضایعات، افزایش بازیافت، کاهش انرژی مصرفی، افزایش جانوران، افزایش تراکم، کاهش فواصل ارتباطی، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت کشاورزی و ارتقای بهره‌وری و تولید اشاره کرد.

با توجه به ضرورت ورود بخش گردشگری در کشاورزی سمیرم به نظر می‌رسد تلاش برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشاورزی شهرستان سمیرم بتواند نقش آموزش از تولید تا مصرف، استفاده بهینه از آب و خاک، ارتقای وضعیت بکارگیری تکنولوژی تولید، تقویت شرکت‌های تعاونی، فعال‌سازی کارخانه های تبدیلی و سردخانه‌ای، ایجاد هنرستان‌های کشاورزی، روش‌های قابل اعمال برای ممانعت از فرسایش خاک و همچنین اقدامات انجام نشده زیربنائی به خوبی عملیاتی کند.

در هر حال کشاورزی منطقه می‌تواند پذیرای گردشگران باشد و توریستی کردن باغات نیز می‌تواند حساسیت حاصل از فقدان فضای سبز را هم بکاهد.

توان رقابتی شهرستان سمیرم در تولید انواع سیب درختی به حدی شناخته شده است که در مقایسه با سطح باغات در استان اصفهان، ۳۶ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات استان و توان تولید بیش از ۵۰ درصد محصولات باغی استان رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است که این نکته بسیار مهم ضرورت توجه بیشتر به بخش گردشگری کشاورزی را در شهرستان سمیرم در راستای نیل به اهداف خودکفائی بخش کشاورزی دوچندان می‌کند.
گزارش: مدینه صابری / خبرنگار IANN در استان اصفهان

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.