• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک به ۹۸ راس رسید/ علت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک

  • کد خبر : 10902
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک به ۹۸ راس رسید/ علت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک به ۹۸ راس رسید. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، مهرداد حاجی حسینی افزود: به دنبال بروز تلفات در جمعیت کل و بز منطقه […]

kal_boz_ghooch_mish_ahooمعاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک به ۹۸ راس رسید.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، مهرداد حاجی حسینی افزود: به دنبال بروز تلفات در جمعیت کل و بز منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک در روزهای گذشته کمیته بحران در اواخر خردادماه امسال در این اداره تشکیل شد.

وی بیان کرد: در اولین اقدام گروهی متشکل از معاون محیط طبیعی، کارشناسان اداره کل و محیط بانان منطقه در هفت مسیر، کل منطقه آلوده را بررسی و پایش نمودند و تلفات حیات وحش ثبت شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر مبنای کالبد گشایی­های انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی این استان، علت تلفات بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک تشخیص داده شد.

حاجی حسینی بیان کرد: به دنبال تلفات حیات وحش، کارگروه مخاطرات زیست محیطی نیز در استان تشکیل شده و بر اساس مصوبه کارگروه، منطقه تا شعاع پنج کیلومتری قرنطینه و از ورود افراد متفرقه و گردشگران جلوگیری می شود.

وی گفت: آبشخورهای منطقه با آهک ضد عفونی شده و واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان در دام­های اهلی موجود در منطقه توسط اداره کل دامپزشکی استان آغاز شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تلفات بیماری از نابالغین و ماده­ ها شروع شده و با پیشرفت آن مرگ و میر در نرهای سالخورده نیز آغاز شده است.

حاجی حسینی با بیان اینکه دفن بهداشتی لاشه ها نیز انجام شده ، اظهار کرد: علایم مشاهده شده بیماری در حیوانات و اثر آن بی­حالی حیوان و اسهال است که به سرعت بافت های بدن را متلاشی می کند و در این بیماری زخم­ در ناحیه دهان و ترشحات زیاد دهانی نیز دیده می شود.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت ۹۷ هزار و ۴۰۷ هکتار در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستانهای اراک، محلات و خمین واقع شده است.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ ، گورکن، خرگوش، تشی و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

استان مرکزی دارای ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۲۲۲ گونه پرنده، ۶۵ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی است که از این تعداد ۳۳ گونه از پرندگان، ۱۴ گونه از پستانداران و دو گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.