• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

ابتکار: شوراها، بهترین نگهبانان توسعه پایدار در شهرها

  • کد خبر : 1083
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳

اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست سالاری با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و پیرامون مسائل مشترک دو حوزه در شهر و استان تهران به گفتگو پرداختند. به گزارش IANN و به نقل از سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابتکار در این دیدار […]

اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست سالاری با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و پیرامون مسائل مشترک دو حوزه در شهر و استان تهران به گفتگو پرداختند.

به گزارش IANN و به نقل از سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابتکار در این دیدار با یادآوری این موضوع که ردپای اکولوژیک به معنای سنجش میزان بهره برداری از طبیعت است، اعلام کرد: مهم ترین بحران فعلی محیط زیست، استفاده از منابع طبیعی بیش از توان اکولوژیکی است.

ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این میزان بهره برداری از طبیعت در شهرها به رقم بالاتری نسبت به میانگین کل کشور هم می رسد تا جایی که تنها در تهران میزان استفاده از منابع طبیعی چیزی در حدود۷ برابر ظرفیت است.

وی با نادرست خواندن الگوی شهرسازی و جمعیتی استان تهران و عدم انطباق آن با شرایط زیستی استان، اظهارداشت: طبق برخی اظهارنظرها، ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده و هر نوع توسعه‌ صنعتی و جمعیتی پس از این سال باید در تهران متوقف می‌شد.

معاون رئیس جمهور با اعلام هشدار نسبت به بحث افزایش جمعیت و جمعیت پذیری در تهران و حومه، گفت: باید به شیوه قانونی، مانع این افزایش جمعیت شد.

ابتکار ادامه داد: البته شورای شهر تهران در این زمینه گام هایی موثر برداشته است. حتی در شورای شهر سوم ما طرحی مبتنی بر جداسازی درآمدهای شهری از فروش پروانه را مطرح کردیم. زیرا در اکثر شهرهای موفق دنیا در زمینه پایداری در حوزه ساخت و ساز که نهایتاً منجر به برتری قوانین و مقررات محیط زیست بر روند فعالیت شهرداری‌ها شده است، دریافت پروانه ساختمانی در ابتدای کار به صورت کاملاً رایگان است.

حذف هزینه صدور پروانه ساختمان یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش جمعیت شهری
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: حذف هزینه برای صدور پروانه ساختمان منجر به حذف ارزش افزوده و رانت خواری در این حوزه و در نهایت کاهش ترغیب و تشویق به ساخت و ساز بیشتر به منظور کسب درآمد بیشتر از محل صدور مجوز برای شهرداری‌ها، همچنین کاهش جمعیت در شهر و حومه شهر خواهد شد.

وی با طرح این پیشنهاد که درآمد حاصل از عوارض نوسازی سالیانه به تدریج جایگزین درآمد حاصل از صدور مجوز ساخت و ساز شود، گفت: ما نیز در شورای عالی شهرسازی آماده‌ایم تا از طریق قوانین و مقررات حمایتی، پشتیبانی لازم از چنین طرح‌هایی را به عمل بیاوریم تا به نقطه‌ای برسیم که شهرداری هیچ درآمدی از محل صدور پروانه ساختمان نداشته باشد.

تشکیل کارگروه ساماندهی تعاونی‌های مسکن
معاون رئیس جمهور با اعلام خبر تشکیل کارگروه ساماندهی تعاونی‌های مسکن نهادهای دولتی، نظامی و وزارتخانه‌ها به دستور مقام معظم رهبری در استانداری تهران، اظهار داشت: طبیعتاً این کارگروه می تواند نقش بسیار مهمی در نظارت بر ساخت و سازها داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه چالش‌های بسیاری در حوزه محیط زیست تهران وجود دارد که جزو دغدغه‌های اصلی سازمان است، افزود: معماری و شهرسازی نیز به دلیل همپوشانی با بسیاری از چالش‌های زیست محیطی تهران، یکی از همین دغدغه هاست.

وی تأکید کرد: ساخت ساختمان‌هایی سازگار با محیط زیست و طبیعت و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها از مهم ترین دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه معماری و شهرسازی است.

شوراها، بهترین نگهبانان توسعه پایدار در شهرها
ابتکار با یادآوری طرح دولت سبز که منجر به کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی، آب و کاغذ در دولت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: با موفقیت دولت در اجرای این طرح تا حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های دولت در این حوزه‌ها مدیریت و کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور از اعضای شورای شهر خواست تا با فراخوان اعضای دولت و شهرداری در جلسات رسمی، از آن‌ها بخواهند، گزارش عملکرد خود در این خصوص را ارئه نمایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به اعتقاد ما شوراها می توانند بهترین نگهبانان توسعه پایدار در شهرها باشند.

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و اعضای این کمیسیون نیز به طرح دیدگاه‌ها، درخواست‌ها و دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند./ایسنا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=1083

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.