• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ راه اندازی شد

  • کد خبر : 10567
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۸
سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ راه اندازی شد

رونمایی پرونده ساخت و ساز غیرمجاز صداو سیما و استاندار سابق تهران / سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ راه اندازی شد رئیس سازمان امور اراضی کشور ار رسیدگی پرونده ساخت و ساز غیرمجاز تعاونی صداو سیما و دانشجو استاندار اسبق تهران خبر داد و گفت: هم اکنون این دو پرونده در دستگاه قضایی در حال پیگیری […]

sazman_omoore_araziرونمایی پرونده ساخت و ساز غیرمجاز صداو سیما و استاندار سابق تهران / سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ راه اندازی شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور ار رسیدگی پرونده ساخت و ساز غیرمجاز تعاونی صداو سیما و دانشجو استاندار اسبق تهران خبر داد و گفت: هم اکنون این دو پرونده در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، قباد افشار روز سه شنبه درنشست مطبوعاتی به منظور راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۱ سازمان حفظ اراضی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص ساخت و ساز غیرمجاز صدا و سیما، افزود: برای تعاونی صداوسیما در ۱۰ هکتار از اراضی عباس آباد مازندران مجوز ۲۰ درصد ساخت و ساز صادر شده که این دستگاه بدون مجوز قانونی اقدام به ساخت و ساز ۱۰۰ درصد اراضی کرده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از فعالیت این تعاونی جلوگیری شده و پرونده در محاکم قضایی در حال رسیدگی است و به طور حتم حکم قلع و قمع آن صادر می شود.

وی تصریح کرد: همچنین پرونده تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز کامران دانشجو استاندار سابق تهران در محاکم قضایی در دست پیگیری است.

وی با بیان آنکه در گذشته تغییر کاربری به شکل چشمگیری داشتیم اما ظرف یکسال گذشته کمتر با این پدیده مواجه بوده ایم، گفت: طی سالهای گذشته بخش عمده اراضی کشاورزی یا به روستا یا شهر الحاق می شد و از شمول قانونی سازمان امور اراضی کشور خارج می شد که متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته موارد زیادی از این دست در کشور داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری شالیزارهای شمال کشور خیانت به کشور است، افزود: به طور مثال شالیزارهایی که زمین های با ارزش کشور هستند به اندازه مساحت یک روستا الحاق شده و یک دستگاه دولتی در قالب تعاونی یا شرکت در آن ویلاسازی انجام می دهد که البته ما جلوی فعالیت این چنینی را گرفته ایم و دوباره در کمیسیون در دست بررسی است و دستگاه های متعدد دولتی در شمال اراضی خریده اند تا مجتمع رفاهی بسازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر زمین خواران به دنبال تصرف اراضی منابع طبیعی نیستند بلکه به دنبال اراضی کشاورزی در کنار روستاها و شهرها هستند تا با الحاق به شهر و روستا از ارزش افزوده بیشتری بهره مند شوند.

** معرفی ۱۷۷ دستگاه دولتی

افشار افزود: بیش از ۱۵۰ پرونده زمین خواری، تخریب و ساخت و ساز غیرمجاز ۱۷۷ دستگاه دولتی اعم از شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه های دولتی به مراجع قضایی معرفی شده که مجوزهای خلاف قانونی برای اشخاص، تعاونی ها و شرکت های حقیقی صادر کرده اند.

** تغییرکاربری ۲۰۰ هزارهکتار اراضی شمال در طرح هادی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: طبق برآوردهای سازمان امور اراضی کشور متاسفانه ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ارزشمند شمال کشور در طرح هادی قرار گرفته است که این تغییر کاربری ها برای کشور مخرب خواهد بود.

** راه اندازی سامانه ۱۳۱ مردمی حفاظت اراضی کشور

افشار از راه اندازی سامانه ۱۳۱ ارتباطات مردمی برای حفاظت از اراضی کشور خبر داد و افزود: این سامانه برای حفاظت از اراضی کشاورزی از امروز به طور رسمی راه اندازی می شود.

وی اضافه کرد: درهمین راستا ۳۰۰ اکیپ جدید گشت های مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی امسال در کشور ایجاد می شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: یگان های حفاظت اراضی کشور در مقابل تغییر کاربری از سال ۹۲، با ۱۵ اکیپ کار خود را آغاز کرد و در سال ۹۳ تعداد آنها به ۱۳۰ اکیپ رسید.

افشار گفت: هم اکنون ۳۰۰ اکیپ شامل حداقل ۹۰۰ نفر نیرو است که یک نفر نیروی انتظامی، یک نفر کارشناس جهادکشاورزی و یک نفر هم راننده در این اکیپ ها حضور دارند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: برای حفاظت از اراضی حساس از جمله مراکز همه استان ها، حوزه نفوذ همه کلانشهرها، استان های شمال کشور و استان های البرز، اردبیل، قزوین و تهران حدود ۶۰۰ اکیپ مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: تمام گشت ها مجهز به سیستم ردیاب GPS هستند و مسیر حرکت خودروها توسط این سیستم کنترل می شود.

به گفته وی، تاکنون سامانه ۱۳۱ در ۱۴ استان راه اندازی شده و امیدواریم ظرف دو هفته آینده در تمام استان ها این سامانه فعال و راه اندازی شود تا از طریق آن مردم گزارشات خود را در حوزه کاربری های غیرمجاز، زمین خواری و غیره به سازمان اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه رویکرد دولت توجه به حفظ محیط زیست است، اظهار داشت: ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک در دنیا زندگی می کنیم و در چنین شرایطی باید منابع خود را حفظ کنیم. در این راستا وزارت جهادکشاورزی دو ماموریت تامین امنیت غذایی جامعه و حفظ منابع پایه را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: توجه به مسائل زیست محیطی، توجه خاص به حفاظت از اراضی کشاورزی و حفظ منابع از جمله نگاه دولت در دوره جدید به حفظ منابع است.

به گفته افشار، حدود ۱۱.۲ درصد از اراضی کشور به کشاورزی اختصاص دارد و از این میزان سالانه حدود ۱۴ میلیون هکتار کشت می شود که با این وجود کمتر از ۱۰ درصد از اراضی کشور در چرخه تولید کشاورزی قرار می گیرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره اراضی بایر کشور گفت: سالانه حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلایل مختلف در آن کشت صورت نمی گیرد که این دلایل می تواند آیش زمین یا بایر بودن زمین باشد.

وی با اشاره به اینکه فقط ۱۰ درصد از اراضی کشور امنیت غذایی را تامین می کند، افزود: ضریب تامین کالری برای جمعیت کشور از تولیدات داخل حدود ۶۰ درصد است که هدف دولت در برنامه ششم توسعه رساندن آن به میزان ۸۰ درصد است.

وی گفت: برای دستیابی به این هدف باید وضعیت موجود زمین های کشاورزی را حفظ کنیم و همچنین میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم که مسئولیت حفظ این عرصه ها بر عهده سازمان امور اراضی کشور است.

وی با بیان آنکه سازمان برای انجام این وظیفه با چند چالش مواجه است، تصریح کرد: اولین تهدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که این بخش پرچالش ترین حوزه به شمار می رود و نزدیک به ۳.۵ هکتار زمین ها در حریم شهر و حاشیه روستاها در معرض تخریب است.

وی افزود: چالش دوم خرد شدن اراضی و به همین دلیل تولید در بخش کشاورزی اقتصادی نیست.

افشار، چالش سوم در زمینه حفظ اراضی کشاورزی را عدم اجرای آمایش سرزمین در کشور از دهه ۴۰ به بعد ذکر کرد و اظهار داشت: از آن زمان تاکنون مطالعه دقیقی صورت نگرفته، به طوری که مشخص نشده که در کجا شهرها توسعه یابد و یا در کجا استقرار مراکز گردشگری انجام شود. همچنین مشخص نشده که در چه جاهایی صنعت رشد کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یکی از تهدیدها تغییر حقابه کشاورزی به غیر کشاورزی است، افزود: طبق قانون اراضی بایر اگر اشخاص زمین خودشان را بدون عذر موجه کشت نکنند و در صورت عدم کشت در زمین کشاورزی از سال دوم تا سال پنجم به آن فرد اخطار داده می شود و اگر بدون عذر موجه این کار ادامه یابد، زمین کشاورزی از افراد بازپس گرفته می شود و به فردی که در آن کار کشاورزی انجام می دهد واگذار خواهد شد.

وی گفت: البته مالک اصلی زمین پس از ۵ سال دولت خواهد بود که برای زمین تصمیم گیری خواهد کرد.

وی افزود: حدود ۱.۵ هکتار زمین بایر وجود دارد که ما به دنبال این هستیم که این اراضی به کشاورزی برگردد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سال گذشته به حدود ۱۵ هزار هکتار به صاحبان اراضی کشاورزی که بایر مانده اند اخطار داده شده و پیش بینی می شود این اخطارها به حدود ۱۵۰ هزار هکتار برسد.

وی افزود: البته در صورت تملک اراضی صاحبان ملک می توانند علیه حکم کمیسیون به مراجع قضایی اعتراض کنند.

افشار از افزایش شناسایی تخلفات تغییر کاربری خبر داد و گفت: با بکارگیری گشت های حفاظت از اراضی تقریباً ۵۰ درصد شناسایی ها افزایش یافته و برای بیش از ۷۵ درصد پرونده ها در سال گذشته حکم صادر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در باره تغییر کاربری اراضی کشاورزی این بود که طرح های هادی روستایی را به داخل طرح محدوده روستاها الحاق می کردند و بدین ترتیب آن محدوده از حوزه سازمان خارج می شد و در آنجا اقدام به ساخت وساز با عنوان طرح هادی صورت می گرفت که طبق هماهنگی هایی که با بنیاد مسکن انجام شده الحاق اراضی به روستاها به صفر رسیده است.

وی گفت: سازمان برای روستاییان و فرزندان آنها هیچ محدودیتی در زمینه ساخت و ساز ندارد. همچنین در یک سال گذشته تغییر کاربری های بزرگ در زمین های کشاورزی انجام نشده است.

افشار با تأکید بر اینکه عدم اجرای طرح آمایش سرزمین از چالش های پیش روی حفظ اراضی کشاورزی است، بیان داشت: حدود ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در حریم شهرها و حاشیه روستاها در معرض تخریب و تغییر کاربری قرار دارند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بادرود وسپاس
    احتراما نسبت به انتقال آبهای زیزمینی زراعی قنات جاری فیضآبادمهولات چاه متورهای حریم قنات خراسان رضوی از میان زمین های زراعی مشا ورود بفرمایید
    برهم زدن صحرابندی مزارعه قنات جاری وچهارصد چاه متور کشاورزی باعث آبفروشی جایگزین کشت وزرع پاییزه گندم وجو وذرت وچغندر وزمین فروشی شده است //تادرود دیگر بدرود//

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.