• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور نوشهر در آتش

  • کد خبر : 10386
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور نوشهر در آتش

فرماندار نوشهر از آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور نوشهر خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شمال نیوز، محمدعلی قمی‌اویلی از آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور این شهرستان خبر داد و درباره این حادثه اظهار کرد: این آتش‌سوزی در منطقه جنگلی «دلم» کجور رخ داده است و […]

Atashsoozi_2فرماندار نوشهر از آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور نوشهر خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شمال نیوز، محمدعلی قمی‌اویلی از آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از جنگل‌های کجور این شهرستان خبر داد و درباره این حادثه اظهار کرد: این آتش‌سوزی در منطقه جنگلی «دلم» کجور رخ داده است و ۱۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شد.

وی افزود: در این حادثه، آتش خسارت صد درصدی به عرصه ۱۰ هکتاری جنگلی و منابع طبیعی وارد کرد و باعث از بین رفتن گونه‌های درختی این منطقه شد.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: از میزان وسعت ۱۰ هکتاری که طعمه حریق شد، چهار هکتار درختان میوه‌ بودند و ۶ هکتار نیز عرصه جنگلی بود که کاملاً در آتش سوخت.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به کوهستانی بودن محل حادثه، امکان تردد خودروها برای اطفای حریق وجود نداشت و این آتش‌سوزی با تلاش عوامل انسانی، مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

قمی‌اویلی درباره علت بروز این آتش‌سوزی بیان کرد: عامل انسانی که برای پخت غذا در یکی از باغات اطراف محل وقوع حادثه مبادرت به روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن در زمان ترک محل مورد نظر باعث وقوع چنین حادثه تلخی شد و آتش کم‌کم به مناطق جنگلی اطراف سرایت کرد و هکتارها عرصه جنگلی که حتی بعضاً دست‌کاشت بودند و سال‌ها برای به به ثمر رسیدن این تلاش‌ها، زحمات زیادی کشیده شده بود را از بین برد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که بیشتر مناطق جنگلی کجور کوهستانی است و امکان تردد خودرو در مواقع بروز حوادث در جنگل وجود ندارد، بنابراین ضرورت اختصاص یک بالگرد برای به‌کارگیری در چنینی موقعیت‌هایی در عرصه‌های جنگلی کجور احساس می‌شود.

فرماندار نوشهر در پایان گفت: هنوز از میزان خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی عصر امروز در جنگل‌های کجور آمار دقیقی وجود ندارد و این موضوع فردا در جلسه مدیریت بحران نوشهر بررسی و اعلام می‌شود.

تکمیلی/ خسارت آتش سوزی جنگل کجور نوشهر بیش از ۴ میلیارد ریال برآورد شد
فرماندار نوشهر گفت: خسارت ناشی از آتش سوزی در اراضی ملی بخش کجور شهرستان نوشهر چهار میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال برآورد شده است.
محمدعلی قمی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در این حادثه که روز جمعه رخ داد شش هکتار از اراضی ملی در منطقه دَلَم کجور که به عنوان ذخیرگاه درختان زرین انحصاری دنیا شناخته می شود در آتش سوخت و به بخش های تنه ای و تاجی شماری از درختان آسیب وارد شد.

وی تصریح کرد: چهار هکتار از باغ های خصوصی دارای درخت میوه نیز دچار آتش سوزی شد که در حال برآورد خسارت است.

وی علت حادثه آتش سوزی را بی احتیاطی افراد در خاموش کردن آتش پس از استفاده ذکر کرد و گفت: با وزش باد گرم شدید آتش گسترش یافت و به بخش هایی از جنگل سرایت کرد.

قمی گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع اهالی و حضور نیروهای اداره کل های منابع طبیعی، بنادر و دریانوردی نوشهر، یگان حفاظت، سرجنگل داران، بسیج، هلال احمر و شهرداری این آتش سوزی مهار و خاموش شد.

فرماندار نوشهر افزود: در ساعت نخستین این حادثه بلافاصله ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور معاونت استاندار در فرمانداری تشکیل و با اقدامات و اتخاذ تدابیر لازم در هماهنگی با دستگاههای مربوطه این بحران مدیریت شد.

قمی افزود: دلیل اصلی بروز آتش سوزی در حال بررسی است که به محض اطلاع به مردم اعلام می شود.

وی با اشاره به این که مسوولیت اطفای حریق در جنگلها با سازمان جنگلها است از مردم خواست در هر ساعت از شبانه روز با مشاهده آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، موضوع را با شماره تلفن رایگان و کشوری ۱۵۰۴ به اطلاع یگان حفاظت منابع طبیعی برسانند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت و وسعت منطقه و دسترسی بسیار مشکل به برخی مناطق، بهره مندی از یک بالگرد در این مواقع بحرانی ضروری است که باید در مرکز استان یک بالگرد در حالت آماده باش باشد تا در صورت نیاز، سریعا وارد عمل شود و از آسیب های جدی به منابع طبیعی و مردم و افزایش هزینه ها جلوگیری گردد.

وی به ضرورت تحویل خودروهای مجهز به منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: استقرار پایگاههای اطفای حریق در روستاها و نزدیک جنگل ها به همراه تجهیزات لازم یک ضرورت است.

منطقه دلم در بخش کجور شهرستان نوشهر قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.