• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی: ایران با بحران کم آبی روبه رو است

  • کد خبر : 10335
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی: ایران با بحران کم آبی روبه رو است

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران گفت: تغییر اقلیم و کاهش ۱۵ درصدی بارندگی در شش سال گذشته کشور را با بحران کم آبی رو به رو کرده است. فریبرز عباسی روز سه شنبه در حاشیه حضور در دانشگاه زابل و داوری پایان نامه نخستین دانش آموخته دانشجوی دکترا این دانشگاه در رشته […]

kavir_biyaban_khoshkiرییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران گفت: تغییر اقلیم و کاهش ۱۵ درصدی بارندگی در شش سال گذشته کشور را با بحران کم آبی رو به رو کرده است.
فریبرز عباسی روز سه شنبه در حاشیه حضور در دانشگاه زابل و داوری پایان نامه نخستین دانش آموخته دانشجوی دکترا این دانشگاه در رشته آبیاری زهکشی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: کاهش بارندگی و تغییر اقلیم باعث کاهش حجم آبهای تجدید پذیر در کشور شده است به همین سبب محققان و دانشگاهیان وظیفه دارند راههای صرفه جویی و استفاده بهینه آب را به بهره برداران، کشاورزان، کارشناسان و مروجین ارائه دهند.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور تاثیر بسیار مهمی دارد.

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه مصرف بهینه در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی انجام شده که روند افزایش بهره وری مصرف آب و روند افزایش راندمان آبیاری در کشور را نشان می دهد.

وی با رد ادعای مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی، آن را رقمی سنتی دانست و تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام بدست آمده در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در دراز مدت ۵۰ ساله آب مصرفی در بخش کشاورزی حدود ۵۲ درصد و در آمار کوتاه مدت هشت ساله حدود ۷۰ درصد بوده است.

عباسی با ابراز خرسندی از اقدامات موثری که در ۱۵ سال گذشته در بخش کشاورزی انجام شده است، گفت: نتیجه این اقدامات باعث افزایش راندمان و بهره وری مصرف آب و کاهش مصرف در بخش کشاورزی شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی خشکسالی در سیستان بیان کرد: این منطقه جزو مناطق خشک کشور و میزان بارندگی در آن بسیار کم است و با بحران خشکسالی شدیدتری نسبت به سایر نقاط کشور رو به رو است.

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: در انتقال آب کشاورزی به بهره برداران ضعف ها و کمبودهایی وجود دارد که ضروری است با توجه به یافته ها و دانش های موجود به بهره برداران مصرف بهینه آب منتقل شود.

نخستین دانشجوی دکترا آبیاری زهکشی دانشگاه زابل با حضور هیات داوران و رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران ضمن دفاع از پایان نامه خود، دانش آموخته شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.