• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

معاون وزیر: کمبود آب بزرگترین محدودیت بخش کشاورزی کشور است

  • کد خبر : 10302
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۶:۱۱
معاون وزیر: کمبود آب بزرگترین محدودیت بخش کشاورزی کشور است

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) معاون زراعت وزیر جهاد کشاورز گفت: اکنون کمبود منابع آبی بزرگترین محدودیت در بخش کشاورزی به شمار می رود. عباس کشاورز شامگاه دوشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای اسپوغه از توابع بخش سیمینه بوکان در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: با وجود […]

abyari_zehkeshiبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) معاون زراعت وزیر جهاد کشاورز گفت: اکنون کمبود منابع آبی بزرگترین محدودیت در بخش کشاورزی به شمار می رود.
عباس کشاورز شامگاه دوشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای اسپوغه از توابع بخش سیمینه بوکان در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: با وجود محدودیت در بخش آب، کشاورزی کشور دارای ظرفیت های بسیار زیادی است و همه مسوولان و کشاورزان وظیفه دارند که هم از لحاظ منافع ملی و هم از لحاظ کمک به کشاورزان این ظرفیت ها را از بالقوه به بالفعل دربیاورند.

وی با اشاره به ظرفیت های خوب کشاورزی کشور به خصوص آذربایجان غربی گفت: در این استان با میزان متوسط بارش ۶۰۰ میلیمتر بارندگی نباید به میزان تولید ۲ تا ۲.۵ تن تولید محصول در هر هکتار اکتفا کرد بلکه باید راندمان تولید را بالا برد تا ضمن تولید بیشتر منابع آبی نیز کنترل شود.

کشاورز ادامه داد: با بررسی هایی که انجام شده عملکرد محصولات کشاورزی ظرف ۹ سال گذشته فارغ از تغییرات اقلیمی روند کاهشی در سطح کشور داشته و این امر نشان دهنده این است که بخش کشاورزی نتوانسته خدمت مناسبی به تولیدکنندگان انجام دهد.

وی اضافه کرد: آثار اقتصادی کاهش تولید توسط تولیدکنندگان بر میزان درآمد کشاورزان تاثیر گذاشته و این امر امکان توسعه و تصمیم گیری اقتصادی کشاورزان را سلب کرده و این امر بدهکاری کشاورز را به دنبال دارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت آب، استفاده از آبیاری تحت فشار می تواند این محدودیت در بخش کشاورزی را کنترل کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در ادامه از افتتاح ۳۱۹ پروژه کشاورزی در هفته کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرحها در مجموع ۳۲۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

اسمعیل کریم زاده ادامه داد: با افتتاح این طرحها برای ۵۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال فراهم می شود.

وی اضافه کرد: از مجموع طرحهای آماده بهره برداری استان ۲۹۲ طرح در بخش آب و خاک با اشتغالزایی برای ۴۳۰ نفر، ۱۴ طرح در بخش تولیدات دامی با اشتغالزایی برای ۳۶ نفر و سه طرح در حوزه تولیدات گیاهی با اشتغالزایی برای ۲۳ نفر می باشند.

کریم زاده با اعلام اینکه ۳۳ طرح آبیاری تحت فشار مربوط به بوکان است اظهار کرد: با افتتاح طرحهای مربوط به آبیاری تحت فشار ۱۷۰ هکتار از مزارع استان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار می گیرد.

در پایان این مراسم طرح آبیاری تحت فشار روستای اسپوغه به مساحت ۱۲ هکتار آبیاری بارانی به نیابت از ۳۳ طرح دیگر آبیاری بارانی و قطره ای بوکان به بهره برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: برای اجرای این طرح ۶۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده که ۵۸۰ میلیون ریال آن کمک بلاعوض دولت و ۱۰۰ میلیون ریال دیگر آورده شخصی است.

صلاح الدین حقگویی ادامه داد: شهرستان بوکان با ۱۲ هزار هکتار زمین تحت پوشش آبیاری تحت فشار رتبه نخست استان آذربایجان غربی را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از یک کارگاه تولید ادوات کشاورزی در این شهرستان دیدن کرد.

از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.