• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

مکانیزاسیون نقش موثری در پایداری و تولید محصولات کشاورزی دارد

  • کد خبر : 10300
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۶:۰۶
مکانیزاسیون نقش موثری در پایداری و تولید محصولات کشاورزی دارد

رییس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: مکانیزاسیون نقش مثبت و موثری در تولید محصولات کشاورزی و پایداری تولیددارد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، کامبیز عباسی روز دوشنبه در گردهمایی دبیران مناطق استان های شمالی کشور که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، افزود: مکانیزاسیون […]

MEKANIZASION_3رییس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: مکانیزاسیون نقش مثبت و موثری در تولید محصولات کشاورزی و پایداری تولیددارد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، کامبیز عباسی روز دوشنبه در گردهمایی دبیران مناطق استان های شمالی کشور که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، افزود: مکانیزاسیون کشاورزی درکاهش هزینه تولید، اقتصادی کردن تولید، کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و انجام به موقع عملیات کشاورزی و کاهش ضایعات و مدیریت مصرف نهاده ها نقش اثرگذاری دارد.

وی اظهارکرد: طی دو سال گذشته بیش از یکهزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش به مکانیزاسیون کشاورزی هزینه شده است.

عباسی اضافه کرد: به یقین با گذر زمان نیازمندی به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی بسیار بیشتر و فراتر از گذشته خواهد شد و این موضوع عامل اصلی در تولید انبوه محصولات کشاورزی می شود.

رییس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: برای اینکه برنامه ریزی با مشارکت استانها مبتنی بر واقعیات باشد کشور را به شش منطقه تقسیم کردیم و هر منطقه مجموعه ای از استانها را شامل می شود.

عباسی افزود: ضریب مکانیزاسیون استان قزوین نزدیک به متوسط کشوری است و ظرفیتهای خوبی در حوزه باغبانی و زراعت دارد و در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی و رویکردهای نوین مکانیزاسیون به ویژه در حوزه کشاورزی حفاظتی تقریبا نزدیک به متوسط میانگین کشور و از جایگاه خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جامعه و نقش مکانیزاسیون کشاورزی اظهار داشت: مکانیزاسیون کشاورزی عامل اصلی و مهم، حتی فراتر از نهاده است زیرا سایر نهاده ها مانند مدیریت کود، سم، بذر و حتی مدیریت منابع آب و خاک در گرو توسعه روشهای مکانیزاسیون است.

عباسی از دبیران مناطق استانها خواست تا برنامه جامع و مناسبی در خصوص مکانیزاسیون کشاورزی استان خود تدوین کنند تا بر مبنای آن بتوان ایجاد تقاضا و هدایت تقاضا که دو وظیفه مهم مکانیزاسیون است حرکت کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه با ارایه سیمای کشاورزی استان قزوین گفت: این استان با کمتر از یک درصد خاک کشور سالانه حدود چهار میلیون تن محصول تولید می کند که حدودا چهار درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است .

حمید نوری نیا افزود: از مجموع ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ۲۲۳ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و ۱۹۴ هزار هکتار اراضی زراعی دیم می باشد .

وی وضعیت توزیع اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی در سال ۹۳ در استان را ۱۷۹ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی و ۱۸۶ میلیارد ریال اعتبار جذب شده اعلام کرد و گفت: همچنین در این مدت ۳۰۰ دستگاه تراکتور توزیع شده ذکر کرد.

نوری نیا اهم برنامه های اجرا شده در سال گذشته را نظارت بر برداشت غلات و کاهش ریزش کمباین ها، اعزام شش گروه ناظر با همکاری نظام مهندسی کشاورزی، طرح شماره گذاری ماشین آلات خود گردان کشاورزی و طرح ساماندهی، شناسنامه دار کردن تراکتورداران حرفه ای و جذب تسهیلات اعتباری برشمرد.

وی توسعه مکانیزاسیون در همه زیر بخشهای بخش کشاورزی، توسعه و جذب نیرو محرکه با اسب بخار سنگین، توسعه و جذب انواع نیرو محرکه باغی و ادوات کشاورزی باغی، توسعه و حمایت تشکلهای مکانیزاسیون کشاورزی به خصوص رانندگان حرفه ای و توسعه ماشین ها و ادوات کشاورزی اختصاصی زراعت در مراحل کشت را از برنامه های مهم استان در دست اقدام برای سال جاری ذکر کرد.

استان قزوین دارای ۴۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.