• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - محرم - 1446
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
1
حسن مرادی

کشت کنجد در شهرستان گراش آغاز شد

  • کد خبر : 35487
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۷:۵۱
کشت کنجد در شهرستان گراش آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت :پیش بینی میشود ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کنجد اختصاص یاید.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛ حسن مرادی افزود: با ترویج کشت مکانیزه ، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی را خواهد داشت .

وی تصریح کرد:به طور متوسط میزان مصرف بذر در کشت به روش سنتی و دست پاش حدود ۲۵ کیلوگرم در هکتار می باشد، اما در کشت مکانیزه این رقم به ۵ کیلوگرم در هکتار کاهش می یابد.

مرادی یادآور شد: استفاده از ارقام محلی و دست پاشی بذر به روش حفاظتی در بقایای مزارع گندم ، سال ها روش رایجی بوده و مزایای زیادی نیز دارد ،اما با توجه به افزایش شدید قیمت بذر کنجد کشت مکانیزه برای کشاورزان باصرفه تر خواهد بود که در این خصوص در سه سال اخیر حدود بیست دستگاه کارنده وارد شهرستان شده است.

وی ضمن اشاره به دوره نسبتا کوتاه کاشت تا زمان برداشت کنجد تصریح کرد : بهترین تاریخ کشت این محصول در شهرستان های جنوبی اواسط خرداد تا اواسط تیرماه ماه است و معمولا در مهرماه نیز محصول برداشت می شود.

مرادی افزود : نیاز آبی کم و پر فروش بودن از جمله مزایا و عامل اصلی انگیزه و ترغیب کشاورزان جهت کشت کنجد است و تمام سعی ما بر این است که با استفاده از دانش روز و بکارگیری مکانیزاسیون در کشاورزی در مجموع سود بیشتری نصیب کشاورزان گردد که در همین راستا تمامی سطح زیر کشت این محصول با روش نوین آبیاری( تیپ)،آبیاری میشود.

این مقام مسئول در پایان ضمن اشاره به مصارف کنجد در تهیه روغن خوراکی و انواع حلوا ، ارده و شیرینی جات گفت: کنجاله کنجد نیز جهت خوراک دام ماده ای بسیار مغذی است که در این شرایط کمبود علوفه و نهاده های دامی می تواند برای دامداران بسیار با ارزش باشد.
پیش بینی میشود ۵۰۰ تن دانه کنجد از این سطح برداشت و روانه بازار شود

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=35487

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.