• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

عید قربان سرآغاز انقلاب محیط زیستی جهان اسلام

  • کد خبر : 13176
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
عید قربان سرآغاز انقلاب محیط زیستی جهان اسلام

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از انتخاب خبر، مدتهاست بحث پیرامون قربانی کردن حیوانات در عید قربان مطرح می شود. در این میان، امسال نیز با اجرایی شدن طرح کاشت نهالی نمادین در شهرهای کشور شاهد اتفاق تازه ای در جریان حمایت از حیوانات ایران خواهیم بود. معاون اجرایی بنیاد […]

ghorbani_kashtan_koshtan_nahalبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از انتخاب خبر، مدتهاست بحث پیرامون قربانی کردن حیوانات در عید قربان مطرح می شود. در این میان، امسال نیز با اجرایی شدن طرح کاشت نهالی نمادین در شهرهای کشور شاهد اتفاق تازه ای در جریان حمایت از حیوانات ایران خواهیم بود.

معاون اجرایی بنیاد غیردولتی حرمت حیات با اعلام این مطلب، خبر از کاشت نمادین نهال در شهرهای کشور همزمان با روز عید قربان داد و گفت: امسال در سومین سال پیاپی، سازمان غیردولتی حرمت حیات که در حوزه جهان بدون خشونت، صلح و محیط زیست فعالیت های خود را گسترش داده است، با دعوت مردم ایران به کاشت نهال در روز عید قربان قصد دارد توجه افکار عمومی را  به موضوعاتی مانند خشکسالی و حفظ محیط زیست جلب کند.

فرزاد علیزاده در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: ترویج فرهنگ کاشتن به جای کشتن، و همچنین اجرای سنت حسنه درختکاری همزمان با عید قربان اکنون در دستور کار این سازمان غیردولتی قرار گرفته است و در این روز، تأکید مکتب حرمت حیات بر کاشت درختان کم آب خواه و محیط زیستی مانند: توت، عرعر، افرا و… بوده، چون کاشت چنین درختانی برای محیط زیست لازم و در حفظ آن تأثیرات فراوانی دارد.

وی با بیان این که در عید قربان سال گذشته هم جمعی از فعالان محیط زیستی در میدان کشتارگاه تهران اقدام به کاشت درخت کردند، اظهار داشت: در سومین سال اجرای طرح و همزمان با عید قربان در چندین نقطه از تهران و اغلب شهرهای کشور اقدام به کاشت درخت خواهد شد.

معاون اجرایی بنیاد غیردولتی حرمت حیات تصریح کرد: اکنون این اقدام در حال گسترش و توسعه در کشور بوده و بسیاری از شهرهای ایران به این جنبش زیست محیطی که در راستای حفظ محیط زیست است، خواهند پیوست.

علیزاده در تشریح ضرورت اجرای این طرح، گفت: تولید یک کیلوگرم پروتئین حیوانی متحمل هزاران لیتر آب است و این موضوع در شرایط کم آبی که اکنون کشور ایران در آن به سر می برد، قابل تأمل است، و این در صورتی است که یک کیلوگرم پروتئین گیاهی یا غیرحیوانی را می توان با مقدار بسیار کمتری از آب تهیه کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، به گفته سازمان های مستقل بین المللی مانند FAO، یکی از سه علت اصلی ایجاد گازهای گلخانه ای که منجر به گرم شدن کره زمین می شود، توسعه دامپروری و دامداری صنعتی و تولید گوشت در جهان بوده است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: در صنعت دامپروری، مقادیر فراوانی از گاز متان تولید شده و این گاز صدها برابر خطرناک تر از گاز دی اکسید کربن است.

معاون اجرایی بنیاد غیردولتی حرمت حیات با بیان این که بدن یک گاو شیرده در طول روز چیزی حدود ۵۰۰ لیتر گاز متان تولید می کند و این متان هر روز منجر به این خواهد شد که گرمایش گلخانه ای در دنیا افزایش یابد و کره زمین گرم تر گردد، تصریح کرد: ایجاد سیلاب و طوفان های سهمگین در اواسط فصل تابستان به دلیل تغییرات اقلیمی است، و یکی از دلایل آن توسعه و ترویج صنعت دامپروری در دنیا بوده است.

وی افزود: درختکاری و رواج این سنت حسنه به ویژه در عید قربان، به عنوان روزی که تمرکزها بر روی کشتار و قربانی کردن حیوانات افزایش می یابد، می تواند به حفظ محیط زیست جهان اسلام کمک کند.

این حامی محیط زیست با تأکید بر این که به برکت وجود مقام معظم رهبری و سخنان ارزشمند ایشان در خصوص حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور، درختکاری را باید در کشور ترویج داد، گفت: حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و حیات وحش از جمله تأکیدات معظم له و سایر علما و مراجع کشور بوده است و مسئولان دولتی نیز با انجام چنین اقداماتی در راستای حفظ محیط زیست کشور موافقند.

فرزاد علیزاده تصریح کرد: به این ترتیب به برکت وجود جمهوری اسلامی ایران در منطقه، طی ده سال آینده می توان شاهد بزرگ ترین پوشش درختان کم آب خواه جهان در کشورهای اسلامی بود، و در این میان، کشور ایران جایگاه ویژه و ارزشمندی در دعوت ملت ها به جهاد زیست محیطی و انقلاب محیط زیستی جهان اسلام به خود اختصاص خواهد داد.

گفتنی است؛ جزئیات محل برگزاری مراسم در شهر تهران به قرار زیر می باشد:

حرکت: پنجشنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۴ ساعت ۹ صبح از مقابل دفتر مکتب حرمت حیات

نشانی: تهران، یوسف آباد، میدان فرهنگ، رو به روی بانک پارسیان.

عید قربان سرآغاز انقلاب محیط زیستی جهان اسلاممنبع: انتخاب خبر

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. بی زحمت برای دستورات روشن اسلام کسی نسخه نپیچه. ایشون خیلی نگران محیط زیست هستند چرا زیراب دین رو می زنند.مگر اینکه دینی غیر از اسلام داشته باشند کاشتن به جای کشتن مگر پیامی جز نقض دستورات دین داره

  2. سلام
    هر عاقلی می فهمد که “کاشتن” الزاما یک جایگزین یا ضد “کشتن” و ذبح کردن حیوانات نیست.
    ضمنا،
    اسلام به خوردن گوشت گوسفند بیشتر توصیه کرده و گوشت گاو را مکروه می دارد،
    و مید انیم که گاز متان تولید شده در کره زمین، از منابع اصلی اش “گاوداری ها” هستند، نه گوسفندان!
    پس اتفاقا با عمل به توصیه دین در مصرف بیشتر گوشت گوسفند و مصرف کم تر گوشت گاو،
    این مشکل را هم با استفاده از همین دستورات دین می توان حل کرد.
    اتفاقا همان دینی که ذبح کردن و قربانی کردن را توصیه کرده،
    به شدت به درختکاری هم توصیه کرده. در حدی که حتی گفته است (مضمون) “اگر لحظاتی تا قیامت باقی مانده و شما می توانید درختی که نزد شماست را بکارید، این کار را بکنید… ”
    منتهی هدف بزرگواران این حرکت و جریان چیست که حتما قصد دارند تقابل بین یک جنبه “دینی” با این بحث ایجاد کنند،
    الله اعلم…

  3. چقدر مغالطه آمیز:
    “یکی از دلایل آن توسعه و ترویج صنعت دامپروری در دنیا بوده است” …
    مغالطه کل به جزء به وضوح رخ داده.
    ترویج “گاوداری” و نه ترویج “دامپروری” …
    عرض شد در نظر قبلی که اسلام هم اتفاقا گوشت گاو را مکروه داشته و گوشت گوسفند را توصیه کرده.
    و اتفاقا ترویج ذبح و مصرف گوشت گوسفند، خودش می شود راه حل این نکته در مورد “گاوداری ها” …
    غرض دیگری در کنار نوشته مطرح بوده احتمالا…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.